van der Horst

Coupe des Sources: Vanderspinnen haalt het met Bjorn Vanoverschelde net van Van Rompuy met Jens Vanoverschelde

Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona i2000
Van Rompuy-Vanoverschelde - Opel Ascona i2000
Met een zeventigtal teams die prijkten op de deelnemerslijst, werd de Coupe des Sources – Mémorial Claudy Soret, ouderdomsdeken van regularity wedstrijden voor historische wagens, dit weekend een groot succes in de regio rond Spa. Het moet gezegd dat Pascal Collard en zijn medestander Robert Vandevorst konden rekenen op het summum van de specialisten van de regularity in ons land, samen met enkele prestigieuze teams die vastberaden waren om een spektakelstuk te maken van de categorie Legend 65 S, die enkel bestond uit gesloten proeven…
En toch, het is de regelmaat die de Coupe des Sources net zo bekend maat, de echte regelmaat. En in Legend 65 R waren er op z’n minst een tiental teams die aanspraak konden maken op de zege. Om te beginnen met de twee bolides die als corijder een van de broers Vanoverschelde te zien kregen. In de loop der jaren zijn de sympathieke Jens en Bjorn immers uitgegroeid tot een ware referentie wanneer het gaat over de juiste weg vinden en alles in goede banen leiden. De meedogenloze broers, respectievelijk corijders van Kurt Vanderspinnen (Ford Cortina GT, met Bjorn) en Dirk Van Rompuy (Opel Ascona 2000i, met Jens), kwamen uit het noorden van het land om de debatten te beheersen en ze zorgden dan ook voor een opmerkelijke dubbel. Het is op vrijdagavond, tijdens de nachtelijke proef die als opener van de 15de Coupe des Sources werd gebruikt, dat Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde een kloof konden slaan, onder meer door een gemist controlepunt van Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde. Het spel was gespeeld en de vertegenwoordigers van het team Duindistel mochten zich opmaken voor een ontegensprekelijke dubbel in het algemene klassement. De Cortina GT won verder ook in de Klasse B en de Ascona 2000i in de Klasse C.

Het was de BMW 2002 Rii van Michel Closjans en Yves Noelanders die het eindpodium vervolledigde in Legend 65 R, na een jacht op de twee Vlaamse teams tot het bittere einde. De mooie Duitse bolide ging de Porsche 914/6 van Daniel Reuter en Christian Bernard vooraf, een wagen die het slachtoffer werd van enkele mechanische euvels, en de Alfa Romeo GTV 2000 van David Dahm en Patrick Lienne. De Klasse D was een zaak voor de Volvo 122 S van Mathonet-Grodent, en in de Klasse A gingen de bloemen naar de Ford Escort MK2 1300 GT van Darimont-Wetzel.
Capri, het is nooit afgelopen

De categorie Legend 50 zorgde voor een geweldig verhaal tijdens deze Coupe des Sources. Zoals het reglement uitstippelt, mogen de concurrenten op vrijdagavond, nadat ze het gemiddelde hebben uitgekozen, deelnemen aan de eerste etappe in het donker, al was die proef slechts optioneel. Patrice Simon et Georges Chalsèche twijfelden echter geen moment met de glimmende Volvo PV544 van eerstgenoemde… Helaas, op een landelijke weg miste het duo een splitsing, een fout die de mooie Zweedse wagen niet ongehavend overleefde! Opgave…

Zij die dachten dat de hilarische Georges Chalsèche het meteen daarbij zou laten, hebben het echter grondig mis. Op zaterdagochtend stond de oenoloog van het veld aan de echte start met zijn persoonlijke Ford Capri uit 1973, waardoor Patrice Simon plots werd omgevormd tot corijder! Een vijftiental uur later, na afloop van ontelbaar veel emoties, kwam het duo als buitengewone winnaars uit de bus, waarmee ze bewezen dat doorzettingsvermogen wel degelijk loont! Chalsèche en Simon kregen de bijnaam ‘Parrain’ en ‘Gamin’ en lachen nog steeds met de hak die ze de concurrentie gezet hebben. Het klopt dat de vrij soepele ophanging van hun Ford de wagen bijna omvormde tot een ‘Love Boat’… Wat een avontuur!
Achter de Capri zagen we tot slot de Ford Escort RS2000 MK2 de Claude Verhelle en Yves Thirionet, die alles uit de kast gehaald hebben in deze wedstrijd die ze zo liefhebben. Ze konden zich troosten met de zege in Klasse C. Op een veertigtal punten vonden we verder het duo Ninane-Simon op de  Opel Kadett 1600 S. Triomf in de Klasse D voor de Porsche 911 SC van Deplanck-Deplanck, terwijl Lacroix-Jennes hun Innocenti Cooper naar de zege stuurden in Klasse A. Baugnée en Remion, winnaars vorig jaar, moesten dit keer vrede nemen met de zesde plaats op hun knappe MG B, terwijl Isabelle Dogne en Christel Wuidart dan weer beloond werden met de Beker voor Dames met hun Daf 66 Marathon.
De Spa pechvogel, Mathy winnaar

Rest er ons het verhaal van de laatstgeboren categorie op de scène van de regularity rally’s voor historische wagens: de Legend 65 S! Geen sprake hier van nachtelijke proeven met een zwart-witkaart, maar wel vier doortochten op de vier afgesloten proeven op zaterdag (EMA, Spa, Theux en Tiège). Het doel was om een deelnemersveld te verzamelen dat sterk deed terugdenken aan de proeven uit de jaren ’70.
Het grootste deel van de dag werd gedomineerd door de prachtige Ford Escort RS1600 MK1 van De Spa en Carabin, tot op het moment dat de mechaniek het liet afweten! Jammer, want François De Spa leek wel onoverwinnelijk op dit parcours. Een Escort werd gevolgd door de andere, de versie RS2000 MK2 van Dominique Mathy en Jean-Bernard Blaimont, die gecontroleerd over het parcours gleed en uiteindelijk de zege behaalde, voor de Porsche 911 van Raymond Horgnies en Christophe Hayez en de Ford Escort RS2000 MK1 van Jean-Yves Dauchat en Jonathan Lemaire. Een prachtige top 3 dus, en een hiërarchie in harmonie met het potentieel van drie wagens.

De meest aangename verrassing van de dag komt zonder twijfel op rekening van de sympathieke tandem die bestond uit Denis Devillers en Loralee Huppen, van wie de Mini Cooper S niet alleen de wedstrijd afsloot op een fantastische vierde plek algemeen, maar ook de zege behaalde in de Klasse B. Loralee Huppen ging bovendien met de Beker voor Dames naar huis.
In de andere klassen noteerden we het succes van Malherbe-Demortier (Porsche 911, Klasse D) en Ransy-Hanquet (Daf 55 Marathon, Klasse A). We vermelden ook graag dat de Citroën… 2CV van Maréchal en Beaujean het einde heeft gehaald, maar niet zonder de show verzorgd te hebben…
Ook al hebben de verschillende modellen van Ford de hoogste treden van de podiums ingenomen na afloop van de 15de Coupe des Sources – Mémorial Claudy Soret, met zijn drie categorieën, de proef blijft een echte aanrader bij de teams, ongeacht het niveau van hun expertise in de discipline…

Coupe des Sources



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op woensdag 17 september 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons