van der Horst

De meest belangrijke reglementswijzigingen voor 2015 op een rijtje

Start GP van Spanje F1 2013
Start GP van Spanje F1 2013
De wereldraad voor Motorsport (WMSC) heeft enkele beslissingen geofficialiseerd betreffende de sportieve en technische reglementen voor de Formule 1 anno 2015. De kerngedachte is tweeledig; enerzijds wil men het spektakel verhogen en anderzijds wil men maatregelen introduceren die de kosten drukken. Een aantal van de aanpassingen zijn best ingrijpend te noemen en daarom zetten we ze in deze bijdrage graag even op een rijtje voor u.

Krachtbronnen

Vanaf dit seizoen gebruiken de teams zoals geweten hybride-turbokrachtbronnen en is het aantal krachtbronnen dat in eenzelfde seizoen gebruikt mag worden beperkt tot vijf stuks. Spreekt een rijder toch een extra krachtbron aan, zal hij de race van uit de pitlane moeten aanvatten. Vanaf volgend seizoen zal het aantal krachtbronnen beperkt worden tot slechts vier stuks en zal de straf voor het gebruiken van een extra exemplaar inhouden dat de rijder in kwestie achteraan de grid moet starten. In het geval er meer dan 20 Grote Prijzen worden verreden, mag het aantal krachtbronnen omhoog geschroefd worden naar vijf stuks.

Aerodynamische ontwikkeling

Teams mogen nog slechts 65 uur per week in de windtunnel doorbrengen, in plaats van 80 nu en mogen per dag tweemaal de windtunnel gebruiken waarbij het ganse jaar dezelfde windtunnel moet worden gebruikt. Ook de rekenkracht voor computer-simulaties (CFD - Computational Fluid Dynamics) wordt beperkt (van 30 naar 25 Teraflops, simpel gesteld een eenheid voor berekeningen per seconde).

Lang verwacht, en gevraagd door vele fans, maar nu pas goedgekeurd: de lelijke neuzen verdwijnen definitief. Daarnaast wil de FIA tevens de aantrekkingskracht verhogen door de introductie van speciale titanium onderdelen aan de onderkanten van de bolides welke letterlijk voor vonken moeten zorgen bij contact met het tarmac.

Banden, wielen en remmen

De voorgestelde verbanning van bandenwarmers wordt niet ingevoerd. Moest de maat van banden en velgen in de toekomst veranderen, kan deze discussie teurg op tafel gelegd worden. Er is tevens een regel ingevoerd die bepaalt dat remschijven aan dezelfde snelheid draaien als de wielen, wat zou kunnen betekenen dat de FIA een achterpoortje tracht te sluiten. Het is evenwel niet geweten of er teams zijn die reeds deze mogelijkheid onderzochten of ge-/misbruikten.

Stilstaande starts na een neutralisatie

Zoals we een week geleden reeds meldden, was het goedkeuren van de stilstaande starts na een safety car-procedure slechts een formaliteit. Vanaf volgend seizoen zullen neutralisaties dus steevast gevolgd worden door een herstart vanaf de startgrid, tenzij de safety car ingezet wordt twee ronden na een (her)start or tenzij er nog minder dan vijf ronden te rijden zijn. De regel kan vanzelfsprekend echter verstrekkende gevolgen hebben; een rijder die een wedstrijd domineert en een kloofje heeft op zijn concurrenten, zou bij een slechte herstart zomaar een virtuele zege kunnen vergooien...

Testsessies

Er zullen drie testsessies van elk vier dagen gehouden worden in 2015 en dit binnen Europa, daar waar de teams momenteel nog buiten Europa mogen testen. In 2016 zal dit zelfs teruggebracht worden tot twee sessies van vier dagen. Ook zullen er (slechts) vier testdagen in het seizoen worden gepland, verspreid over twee verschillende reeksen en moeten minstens 2 van deze dagen gebruikt worden om jonge rijders aan het werk te laten.

De volgende bijeenkomst van de wereldraad staat gepland op 11 september 2014.

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op vrijdag 27 juni 2014.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons