van der Horst

Diesel (Audi) krijgt duwtje in de rug

Fässler/Lotterer/Tréluyer - Audi R18 e-tron quattro
Fässler/Lotterer/Tréluyer - Audi R18 e-tron quattro
Het Endurance comité van de FIA heeft deze week de Equivalence of Technology (EoT) voor LMP1-bolides voor de komende twaalf maanden bekend gemaakt. Zoals verwacht worden benzine-krachtbronnen wat ingetoomd, terwijl diesel net een klein duwtje in de rug krijgt. Bijgevoegd document dient ook als basis voor de 24 uren van Le Mans van volgend jaar.
Zowel Porsche als Toyota zullen het met minder moeten stellen en tot 2.2% MJ/ronde inleveren, terwijl ook het maximum brandstofdebiet tot 1.6% omlaag gaat. Bij Audi (diesel) wint men daarentegen respectievelijk 0.44% en 0.63% met betrekking tot bovenvermelde parameters. Uiteraard betreft dit de cijfers binnen een specifieke MJ subklasse (2-4-6-8), dus kan dit voor Audi weer anders uitvallen mocht men in het tussenseizoen opklimmen van 4MJ naar 6MJ. Ook de capaciteit van de brandstoftanks ging omlaag, 0.9 liter voor benzine (67.4l) tegenover 0.5 liter voor diesel (53.7l).

--- EoT 2015-2016 (pdf) ---

Foto: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 31 juli 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons