van der Horst

DTM in 2017 met slechts 18 wagens - Exit voor MTEK, Mücke en ART

Bruno Spengler - BMW M4 DTM
Bruno Spengler - BMW M4 DTM
Wat al enkele maanden gefluisterd werd, is nu ook officieel bevestigd: BMW, Audi en Mercedes doen het vanaf 2017 in de DTM met twee bolides minder, oftewel nog zes stuks per constructeur. Het goede nieuws is dat zowel Racing Bart Mampaey als Maxime Martin voor BMW actief blijven; Martin Tomczyk en Antonio Félix da Costa kondigden immers eerder al aan een stap terug te zetten, terwijl het MTEK-team van Ernest Knoors de BMW-rentree in het FIA WEC en op Le Mans gaat voorbereiden.
  • STX Motorhomes
Lucas Auer - Mercedes
Lucas Auer - Mercedes
MTEK zal dus in 2017 op sportief vlak alleen achter de schermen actief zijn om in 2018 met een Beierse GT-wagen naar Le Mans en het FIA WEC te trekken. Bij Mercedes is men dan weer met de grove borstel door de teams gegaan, alleen HWA blijft actief en zal alle zes wagens runnen ten nadele van zowel Mücke Motorsport als ART Grand Prix, deze verdwijnen uit de DTM. Laatstgenoemde team was aldaar slechts twee jaar actief, maar voor de troepen van Peter Mücke, al sinds 2005 trouw aanwezig op de grid, is dit nieuws ongetwijfeld een harde noot om te kraken. Lucas Auer bezorgde hen eerder dit jaar nog hun eerste zege in de DTM.

Mattias Ekstrom - Audi
Mattias Ekstrom - Audi
Bij Audi tot slot was het (jammerlijke) vertrek van ex-kampioen Timo Scheider al bekend, op vlak van teams blijven wel Abt, Rosberg en Phoenix actief. Bij Abt wordt het aantal auto's teruggebracht van vier naar twee, waardoor elk team dus een gelijk aantal Audi's aan de start brengt. De huistuner van Audi is daarenboven ook actief in de Formule E en nu men in Ingolstadt is afgestapt van het FIA WEC zullen daar ongetwijfeld meer middelen naartoe gaan.

Foto's: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Deutsche Tourenwagen Masters op vrijdag 28 oktober 2016.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons