Dürheimer (Bentley): “We willen groeien op wereldwijde schaal”
Een andere certitude voor volgend jaar is de 24 uren van de Nürburgring, waar de onconventionele en imposante Continental GT3 het zal opnemen tegen de schijnbaar onklopbare Duitse constructeurs. “We zullen dit jaar nog deelnemen aan de twee resterende VLN-wedstrijden om met het oog op 2015 alvast de nodige data te verzamelen en om de setup van de wagen op de Nordschleife beter te begrijpen.” Ook in het winterseizoen blijft men niet stilzitten, na het debuut in de Gulf 12 Hours (Abu Dhabi) vorig jaar tracht men nu aan de start te verschijnen van de 24 uren van Dubai. “De eindbeslissing werd nog niet genomen, maar ik denk dat onze startkansen boven de 60% liggen, Dubai en het Midden-Oosten zijn belangrijke markten voor ons,” verklaarde de Duitser.
“We hebben de intentie om ons raceprogramma te laten groeien op een wereldwijde schaal, dat wil zeggen dat we ons niet beperken tot Europa en de VS, maar we trekken ook richting China en andere regio’s. Toch willen we ons programma kwantitatief niet al te drastisch laten groeien, we willen exclusief en selectief blijven naar analogie met ons imago op de automobielmarkt. Er zal dus niet echt sprake zijn van een inflatie van Bentley’s op het circuit.”
Ondanks de komst van nieuwe wagens en de mogelijkheid om een omvangrijke update op de markt te brengen na een bevriezing van net geen twee jaar, voelt men bij Bentley niet meteen de nood om veel te veranderen aan de Continental GT3 om competitief te blijven met oog op 2015. “We hoeven niet echt een aanzienlijke upgrade te introduceren aangezien we tot dusver nog maar een paar wagens in omloop hebben, die overigens allemaal nog onder onze controle vallen. Er zullen wat kleine aanpassingen en optimalisaties zijn, maar de wagen zal er in grote lijnen weer hetzelfde uitzien.”
Met Audi en Porsche die het al tegen elkaar opnemen in LMP1, en het feit dat de Continental niet bepaald de meest conventionele GT is, bleek GT3 een voor de hand liggende keuze voor Bentley. Een terugkeer naar de 24 uren van Le Mans blijkt echter niet geheel uitgesloten.“We voeren gesprekken, analyseren de reglementen en bekijken wat er zou nodig zijn om van onze huidige wagen een GTE-bolide te maken. Momenteel hebben de beslissing genomen niet naar Le Mans terug te keren, maar dat zou kunnen veranderen.”
“De Volkswagen Group telt 12 merken in totaal, 9 daarvan zijn actief in de racerij. De bazen van de raceprogramma’s en de technische staf komen bijeen op regelmatige basis en wisselen op deze vergaderingen alle relevante info uit, maar op het vlak van competitiviteit delen we natuurlijk niet alles,” voegde Dürheimer er nog aan toe over hoe het er binnen het VAG concern aan toe gaat.
Foto's: Vincent Wouters & Georges De Coster
Tweet