Duval (Audi): "Nürburgring cruciaal voor rest van seizoen"
Niet alleen een gebrek aan snelheid speelde een rol, ook de betrouwbaarheid was soms afwezig. "Als je de extra tijd die we in de pits doorbrachten niet meerekent dan zaten we eigenlijk niet zo ver achter. Het was een Le Mans om snel te vergeten." De derde plaats bezorgde de Audi #8 alsnog een goede puntenbuit, waardoor Duval, Di Grassi en Jarvis nu tweede staan in het kampioenschap, weliswaar op 39 punten van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb in de Porsche #2.
Audi heeft er dus alle baat bij om niet bij de pakken te blijven zitten en ging net als Porsche meteen weer testen na de Franse etmaalrace. Het LMP1 team trok voor het eerst naar Valencia om er de windtunneldata van het derde high downforce pakket te valideren en de setup verder te verfijnen. "We zijn heel tevreden met de test," ging Duval verder. "We hebben heel wat werk verzet en data verzameld die we hier meteen kunnen toepassen. De wagen ziet er op het eerste zicht niet meteen anders uit in vergelijking met Silverstone, maar hij werd wel degelijk substantieel onder handen genomen." Een aerodynamicus van Porsche sprak zelfs van een pakket dat voor 80% nieuw is.
Van alle resterende circuits op de kalender is de Nürburgring het circuit dat het meeste downforce vraagt van de wagen. "Als we dit weekend competitief zijn, dan zou dat ook het geval moeten zijn voor de rest van het seizoen," aldus Duval. "In Austin zijn we tot dusver altijd goed voor de dag gekomen, maar Shanghai en Fuji lagen wat moeilijker in het verleden."
Een achterstand van 39 punten is natuurlijk niet niks en er mag dan ook weinig mislopen in de komende manches. Audi heeft er dan ook alle belang bij dat ook Toyota zich in de debatten zal mengen om zo te voorkomen dat Porsche al te veel punten zou kunnen opslokken. Maar ook intern kan er natuurlijk met teamorders gewerkt worden, iets wat in het WEC voortdurend voorvalt. De zusterwagen van Marcel Fässler en André Lotterer ligt al 20 punten achter op de #8. Volgens Duval is het echter nog te vroeg om over dit soort ingrepen te praten. "Vorig jaar hebben wij de #7 gesteund en ik ben er zeker van dat als het nodig is zij hetzelfde zullen doen."
Foto's: Arne Simons
Tweet