van der Horst

El Pinar: Ma Qing Hua wint incidentrijke tweede race, P5 voor Vervisch

Ma Qing Hua - Cyan Racing Lynk&Co
Ma Qing Hua - Cyan Racing Lynk&Co
Polesitter Ma Qing Hua (Cyan Racing Lynk&Co) schreef een stukje Chinese racegeschiedenis door als eerste Chinese piloot aan het stuur van een Chinese bolide een internationale toerwagenrace te winnen. Twee safety car-interventies en een nooit aflatende Mikel Azcona (BRC Hyundai) konden Ma niet van een eerste seizoenszege houden in een door menig contact gekruide wedstrijd. Yann Ehrlacher verstevigt dankzij een derde plaats zijn leiderspositie in het kampioenschap. Comtoyou Racing-rijders Rob Huff en Frédéric hielden zich racelang buiten het strijdgewoel en finishten als vierde en vijfde.
Hommeles nog voor de eerste bocht wanneer Azcona, als derde achter Ma en Ehrlacher van start gegaan, de Fransman achteraan aantikt waardoor deze zelf in de zijflank van teamgenoot Ma beukt. 
 De clash loopt ei zo na slecht af voor de Fransman die bij het incident een plaats verliest aan boeman Azcona. Juan Manuel Casella start als vierde maar valt dadelijk ver terug. Volgen de twee Comtoyou Audi's van Huff en Vervisch, Michelisz, Girolami, Urrutia en Bjork.

Achter onze landgenoot gaat het er spijts winterse temperaturen warm aan toe tussen Michelisz en Girolami, de Argentijn verliest daarbij twee plaatsen aan Björk en Urrutia die een eind verder zelf zijn achtste stek aan Michelisz verspeelt. Wanneer met nog 20 minuten te gaan de safety car uitrukt zodat de baancommissarissen een bandenstapel  kunnen terugplaatsen, noteren we Ma als leider voor Azcona, Ehrlacher, Huff, Vervisch, Michelisz, Björk, Girolami  en Urrutia, negende.

Een wel erg onoplettende Azcona laat bij de herneming meteen een grote kloof naar leider Ma vallen die de Spanjaard slechts met mondjesmaat zal weten te dichten. Inmiddels is Girolami andermaal op het oorlogspad; de Argentijn belaagt Michelisz' zesde plaats maar heeft zelf Björk en Urrutia aan zijn bumper hangen. Girolami duikt iewat optimistisch bij Michelisz binnendoor, tikt de Hongaar ei zo na dwars met een nieuw contact tussen deze keer de Argentijn en Björk als gevolg. Een eindje verderop komt het tot een nieuwe, drievoudige clash tussen de Zweed en Michelisz waarbij de Hongaar maar nipt de controle over diens bolide behoudt. Urrutia profiteert en glipt naar P7 net wanneer de safety car ietwat laattijdig en met nog slechts drie minuten te gaan uitrukt omdat Gonzalo Reilly's Peugeot in de zijberm tot stilstand is gekomen.  

Race over lijkt het wel maar met nog één ronde te gaan wordt de meute toch nog gelost. Ook nu laat Azcona zich verrassen waardoor Ma net voldoende voorsprong krijgt om verdiend als winnaar te worden afgevlagd. Ehrlacher tikt als derde aan en doet een goede zaak in de puntenstand gezien naaste concurrent Michelisz pas als achtste finisht.

Volgend weekend in Argentinië op de Autódromo Internacional José Carlos Bassi dienen de heren elkaar opnieuw van antwoord. 

Foto: Cyan Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR World Tour op zondag 20 augustus 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons