Emilia Romagna: Verstappen wint onderbroken spektakelstuk
Nadat de lichten doofden, slaagde Max Verstappen erin zij aan zij met Lewis Hamilton de eerste chicane in te gaan. Hamilton moest uitwijken, maakte licht contact met de Nederlander en was zijn eerste positie kwijt. Sergio Perez (Red Bull) ging te wijd bij de chicane Variante Alto waardoor Charles Leclerc zijn derde plek kon inpalmen. Nog halverwege de openingsronde kwam Nicholas Latifi (Williams) na een spin terug de baan op, maar liet hierbij onvoldoende ruimte voor Nikita Mazepin (Haas) waardoor de Rus Latifi achteraan aantikte. De Williams-rijder knalde de muur in en dat bracht de safety car op de baan. Valtteri Bottas (Mercedes), die als achtste gestart was, reed op dat moment in tiende stelling.
Onder de safety car ging Sergio Perez (Red Bull) te wijd in bocht negen en verloor twee plaatsen. De Mexicaan nam die terug in, maar aangezien inhalen tijdens de safety car-fase verboden is, kreeg hij hiervoor later een tijdstraf van tien seconden.
Na de herstart wist Verstappen in één ronde tijd ruim drie seconden voorsprong op te bouwen. De Nederlander slaagde erin de kloof nog verder uit te bouwen tot vijf seconden, waarna deze stabiel bleef. Voorin kregen we weinig inhaalpogingen te zien. Belangrijk voor het verdere verloop van de race waren de teamorders bij McLaren. In ronde achttien moest Daniel Ricciardo zijn teamgenoot Lando Norris doorgang verlenen. Norris reed vanaf P5 dadelijk weg van zijn Australische teammaat.
Vettel dook als eerste de pits in om de regenbanden te wisselen voor slicks, maar dat bleek in ronde 21 toch nog iets te vroeg. Vanaf ronde 26 bleek dit te renderen en dus dook Verstappen als leider de pits binnen in ronde 27. Hamilton wachtte één ronde langer, maar kwam uiteindelijk vijf seconden achter onze noorderbuur terug de baan op.
In ronde 31 gleed Hamilton van de baan toen hij George Russell (Williams) wilde dubbelen. De Brit verzeilde op het vochtige gedeelte van de baan en ging bijgevolg rechtdoor de grindbak in. Hij kon net voor de muur tot stilstand komen, maar reed er alsnog tegen toen hij trachtte weg te rijden. Na een achterwaartse trip door de grindbak kon hij z'n weg naar de pits verderzetten, waar men een nieuwe voorvleugel monteerde. Hamilton kwam als negende terug de baan op en had reeds één ronde achterstand ten opzichte van Verstappen.
Net op dat ogenblik lanceerde Russell een inhaalactie op Bottas in de DRS-zone. Russell opteerde voor de rechterzijde maar kwam nadat Bottas meer naar het midden opschoof met één wiel in het gras terecht waarna hij met bijna 300 km/u tegen Bottas aan knalde. Beide rijders spinden van de baan en kwamen hard in de muur terecht. Door de vele brokstukken en omdat de muur moest gecheckt worden, kwam de safety car naar buiten. Wat later volgde code rood en lag de race stil. Die rode vlag was uiteindelijk de redding voor Hamilton. Zo werd zijn ronde achterstand immers weggegomd (gedubbelde wagens mogen zich dan immers ontdubbelen, red.) en kon hij vanop P9 met een vliegende start de race hervatten achter leider Verstappen, Leclerc, Norris, Perez, Sainz, Ricciardo, Stroll (Aston Martin) en Raikkönen (Alfa Romeo).
Bij die herstart slaagde Norris erin om Leclerc in te halen en de tweede plek in te palmen. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri) die achteraan gestart was, maar nu tiende reed, spinde bij de eerste chicane en moest opnieuw achteraan aansluiten. Enkele ronden later spinde ook Perez die zo terugviel naar P14.
Zonder DRS wist Hamilton enkel Raikkönen in te halen, maar na de DRS-activatie kon hij zich stelselmatig opwerken en bleek de opengeklapte achtervleugel heel effectief. In ronde 55 slaagde Hamilton erin om Leclerc in te halen en P3 over te nemen. Vijf ronden later hees hij zich ook voorbij Norris om alsnog als tweede te eindigen. Dankzij zijn snelste ronde behoudt Hamilton de leiding in het kampioenschap, met één punt voorsprong op Verstappen.
UPDATE: Na de race kreeg Stroll nog vijf seconden straftijd voor het inhalen van Pierre Gasly (AlphaTauri) buiten de limieten van de piste. Hierdoor verliest Stroll de zevende plaats aan Gasly. Ook Kimi Raikkönen werd bestraft, hij kreeg dertig seconden straftijd voor het niet volgen van het reglement bij de herstart na de safety car procedure. Raikkönen tuimelt zo uit de top tien, Ocon schuift op naar de negende positie en Fernando Alonso wordt tiende en pakt één punt.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Emilia Romagna 2021
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 2:02:34.598 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +22.000s |
3. | Lando Norris | McLaren Mercedes | +23.702s |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | +25.579s |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | +27.036s |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | +51.220s |
7. | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | +51.909s |
8. | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | +52.818s |
9. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Ferrari | +64.773s |
10. | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | +65.704s |
11. | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | +66.561s |
12. | Sergio Pérez | Red Bull Racing Honda | +67.151s |
13. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | +73.184s |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | +1 ronde |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | +1 ronde |
16. | Mick Schumacher | Haas | +2 ronden |
17. | Nikita Mazepin | Haas | +2 ronden |
18. | Valtteri Bottas | Mercedes | DNF |
19. | George Russell | Williams Mercedes | DNF |
20. | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | DNF |
Foto's: Georges De Coster
Tweet