van der Horst

Nieuwssprokkels in de nasleep van de Grote Prijs van Groot-Brittannië

Sebastian Vettel vs. Lewis Hamilton - Ferrari vs. Mercedes
Sebastian Vettel vs. Lewis Hamilton - Ferrari vs. Mercedes
Het ziet er naar uit dat er ook na 2020 met de huidige motorformule zal worden gereden in de koningsklasse van de autosport. Het plan was om vanaf 2021 de MGU-H te schrappen, maar het lijkt er nu op dat dit toch niet zal doorgaan na een Strategy Group vergadering. De reden hiervoor is dat er waarschijnlijk geen enkele nieuwe motorfabrikant zal toetreden tot de F1 en daarom willen de huidige constructeurs (Mercedes, Ferrari, Renault en Honda) de MGU-H toch behouden. Zij vinden het onnodig om nieuwe hardware te moeten fabriceren als er geen nieuwe motorleveranciers bijkomen. Dit zou wederom hoge ontwikkelingskosten met zich meebrengen indien ze dit wel moeten doen, al staat men naar verluidt wel open voor wijzigingen aan de motorformule op gebied van geluid, brandstofverbruik en standaardonderdelen.
  • LTF
Jules Bianchi - Marussia
Jules Bianchi - Marussia
Ook besproken tijdens de vergadering van de Strategy Group was een aanpassing aan het puntensysteem. Men overweegt een nieuw systeem waarbij alle twintig rijders punten verdienen. Dit kon vorig weekend in Silverstone echter al zeker niet op de steun van Fernando Alonso rekenen. "Complete onzin", zei de Spanjaard. "Het moet een doel op zich zijn om punten te scoren. Dat is altijd zo geweest en dat is kenmerkend voor de Formule 1. Punten moeten iets exclusiefs blijven. Toen Jules Bianchi in 2014 voor Marussia negende werd in Monaco, was dat een enorm succesverhaal, een hoogtepunt van het seizoen. Zulke unieke momenten mogen niet verloren gaan." 

Romain Grosjean - Jacques Villeneuve
Romain Grosjean - Jacques Villeneuve
Ook Jacques Villeneuve liet weer van zich horen en deze keer richtte hij zijn pijlen op de hoofden van de stewards. De aanleiding hiertoe was de 10 seconden straftijd voor Kimi Räikkönen na diens aanrijding met Lewis Hamilton. “Er zit totaal geen logica in de straf van Kimi”, zei de Canadees tegenover Sky Italia. “Het was precies hetzelfde incident als twee weken geleden tussen Bottas en Vettel en ook vandaag nog bij Sainz en Grosjean. Alleen omdat het hier Lewis Hamilton betreft tijdens een Grand Prix in Engeland, is de straf anders. Je moet als steward alles en iedereen gelijk beoordelen als het een soortgelijke incident is en geen onderscheid maken tussen de naam of de positie van de rijder in kwestie.”

Sergey Sirotkin - Williams
Sergey Sirotkin - Williams
In een gesprek met Motorsport.com ging Villeneuve verder met zijn tirade. Deze keer niet over de stewards, maar wel over de huidige Williams-rijders. Volgens de wereldkampioen van 1997 is er geen enkele reden dat Sergej Sirotkin een plaats in de F1 verdient. En voor zijn teamgenoot Lance Stroll was hij ook niet mals. "Het probleem (voor Sirotkin) is dat zijn teamgenoot ook niet veel ervaring heeft, dus wat valt er te leren?", vroeg Villeneuve zich af. "Als hij Felipe (Massa) of één van die jongens aan zijn zijde had, dan kon hij iets leren, maar met Lance?" Volgens critici koos Williams voor Sirotkin omwille van het sponsorgeld, maar volgens Villeneuve levert het hen uiteindelijk weinig op. "Ook al brengt hij misschien 15 of 20 miljoen in het laatje voor het team, als je laatste wordt, verlies je alsnog meer dan dat het je oplevert en is het weggegooid geld."

Robert Kubica - Williams FW41
Robert Kubica - Williams FW41
Misschien was het beter geweest om Robert Kubica aan te stellen als rijder? De Pool maakte dit jaar zijn comeback in de F1 als testrijder voor Williams. Eerder deze week bevestigde hij dat hij een contract getekend had om in 2012 voor Ferrari te rijden, maar zijn rallycrash in februari van 2011 besliste er anders over. Gevraagd door F1-podcast interviewer Tom Clarkson of hij bij Ferrari had getekend, antwoordde Kubica: “Ja.” De toenmalig Renault-rijder had een overeenkomst gesloten met toenmalig Ferrari-teambaas Stefano Dominicalli. "Mijn eerste doel was de F1 bereiken", vertelde de Pool. "Het tweede was om een gerenommeerde naam in de sport te worden en het derde was wereldkampioen óf Ferrari-rijder te worden. Ik heb het wereldkampioenschap niet gewonnen en uiteindelijk ben ik ook geen Ferrari-rijder geworden, maar ik was er heel dichtbij."

Nico Rosberg - F1 Wereldkampioen 2016
Nico Rosberg - F1 Wereldkampioen 2016
Na dit seizoen zet Aldo Costa een stapje terug bij Mercedes. Hierbij zal de Italiaan zijn functie als engineering director neerleggen en opteren voor een adviserende functie bij het merk met de ster. In 2011 maakte Costa de overstap van Ferrari - waar hij technisch directeur was - naar Mercedes. Costa wordt aanzien als één van de sleutelfiguren bij de ontwikkeling van de kampioensauto's. De Zilverpijlen wonnen de afgelopen vier seizoen steeds de rijders- en constructeurstitels. Costa zal worden opgevolgd door hoofdontwerper John Owen en zal rapporteren aan technisch directeur James Allison. Verder zou performance director Mark Ellis in 2019 een sabbatjaar inlassen. Loic Serra - chief vehicle dynamicist - neemt Ellis' taken over.

Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons