van der Horst

Kortnieuws voor aanvang drie laatste Grote Prijzen van 2014

0e06ffa841f023dd9aef0ee136011954a26198f1.jpg
Audi heeft de recente geruchten van een overstap naar F1 in 2016 én de samenwerking met Fernando Alonso afgedaan als een zoveelste kwakkel. Daarnaast lijken niet enkel Caterham en Marussia in de problemen te zitten als teams en kreeg ook de ondertussen F1-gepensioneerde Rubens Barichello af te rekenen met zijn portie tegenslag. Hoe het verder moet met de F1, daar hebben veel partijen ondertussen hun mening over; we laten er enkele aan het woord.
Geen Audi in de F1 dus en ook geen Fernando Alonso in Audi-F1-kleuren, aldus de sportafdeling van het merk met de vier ringen. Via Facebook maakte het Duitse merk duidelijk wat ze wél van plan zijn. "Audi in Formule 1? Deze geruchten komen regelmatig naar boven de laatste jaren. Het is ditmaal opnieuw pure speculatie en zonder enig fundament. We zijn toegewijd aan het FIA WEC, DTM en GT-racerij. In 2015 zullen we de Audi Sport TT Cup toevoegen aan ons programma." Hoewel men dus ontkent naar de F1 te stappen, is er geen ontkenning van de komst van Alonso - in navolging van bijvoorbeeld Mark Webber. Vanzelfsprekend kaf op de geruchtenmolen...

Jules Bianchi
Jules Bianchi
Uit het expertonderzoek (met onder andere Ross Brawn en Stefano Domenicali) naar de zware crash van Jules Bianchi is een eerste opvallend feit naar boven gekomen. Mogelijk zouden namelijk de remmen van de Marussia het begeven hebben. Vanaf dit seizoen worden de achterste remmen elektronisch gestuurd ten voordele van de hybride systemen zodat deze de (kinetische) energie kunnen recupereren. Volgens getuigen zouden er geen enkel remspoor te vinden zijn op de baan vóór dat Bianchi hem verlaat. Mogelijk zou ploegmakker Max Chilton hetzelfde probleem hebben ondervonden in Sotchi...

Het scheelde niet veel of Force India had hetzelfde lot moeten ondergaan als Caterham en Marussia. Het Indische team van Vijay Mallya had nog achterstallige betalingen bij Mercedes voor het leveren van motoren
Sergio Pérez - Force India
Sergio Pérez - Force India
én versnellingsbakken. Indien er niet snel betaald werd, dreigde Mercedes ermee om de stekker eruit te trekken voor de wedstrijd in Austin van komend weekeinde. Gelukkig voor de F1 kon Force India toch de noodzakelijke 11,3 miljoen euro vinden. Het team knokt nog voor de vijfde plaats bij de constructeurs tegen McLaren, een verschil van naar verluidt drie miljoen euro met de zesde plaats.

Volgens ex-FIA-president Max Mosley zat het (bijna-)faillissement van Caterham en Marussia eraan te komen. Volgens de Brit is "de competitie oneerlijk geworden" en "hebben de grote teams veel, veel meer geld dan teams als Caterham of Marussia." De verschillen die er altijd geweest zijn in de sport zijn volgens
Start GP Australië 2014
Start GP Australië 2014
Mosley de laatste jaren helemaal scheef getrokken. Dit wordt mede veroorzaakt door de hybride V6-motoren van dit jaar. Die zijn dubbel zo duur als de oude V8. Als er geen budgettaire plafonds komen, vreest hij dat nog meer teams zullen verdwijnen. Een derde wagen per team is voor Mosley geen oplossing. "Er is geen nood aan een derde wagen, maar wel aan tien tot twaalf teams en een zodanig reglement dat iemand die onderaan de ladder begint, met de juiste mensen in staat is om op te klimmen." Nog volgens Mosley zouden de inkomsten uit de TV-rechten gelijk verdeeld moeten worden. Eerder dit jaar hadden kleinere teams in de F1 al een brief gestuurd naar huidig FIA-voorzitter Jean Todt om hem te briefen over de details van de zware kostenlast.

Met Caterham en Marussia op de rand van de afgrond en financiële onduidelijkheden bij Force India, Sauber en Lotus, beginnen de topteams de mogelijkheid van een derde wagen te analyseren. Drie teams
Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
zijn hiervoor benaderd door Bernie Ecclestone. Red Bull Racing is voorstander. Helmut Marko: "We hebben de capaciteiten en het zou ons luxeprobleem oplossen van te veel goede rijders en te weinig zitjes in F1". Ferrari heeft zich altijd voorstander getoond van een derde wagen. McLaren twijfelt en stelt zich de vraag wie die derde wagen zal betalen? Het team of Ecclestone? Het is overigens de FIA zelf die (bij een laag deelnemersaantal zoals nu) een derde wagen kan opleggen aan (bepaalde) teams als ze dat wil, maar de internationale automobielfederatie zou die beslissingsmacht dit jaar niet meer gebruiken.

Rubens Barrichello
Rubens Barrichello
Rubens Barrichello is de laan uitgestuurd bij TV Globo. De Braziliaanse voormalig Formule 1 piloot, die overigens naar eigen zeggen geen enkele kans zou laten liggen om terug te keren, werkte als commentator voor de zender uit hetzelfde land. Het contract tussen beide partijen is afgelopen en wordt niet verlengd wegens relationele problemen. Zo zou Barrichello het er moeilijk mee hebben gehad dat hij op de vingers werd getikt om "Red Bull" uit te spreken in plaats van "RBR'", de afkorting voor Red Bull Racing. Hoofdreden is echter dat Barrichello regelmatig zijn diensten aanbood aan verschillende teams, waaronder Mercedes en Sauber, tijdens zijn werk. 

Foto's: Audi, Racing International Photography, Force India, Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op dinsdag 28 oktober 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons