van der Horst

F1 nieuwssprokkels half december

Maurizio Arrivabene - Ferrari
Maurizio Arrivabene - Ferrari
Scuderia Ferrari heeft als eerste aangekondigd wanneer het zijn nieuwe wagen zal voorstellen. De nieuwe bolide voor het seizoen 2019 zal - vlak voor de voorseizoenstest in Spanje - op 15 februari worden voorgesteld aan het publiek. Dat liet teambaas Maurizio Arrivabene afgelopen donderdag weten tijdens een evenement georganiseerd door Autosprint. "We zijn in een vergevorderde staat van ontwikkeling, maar de echte resultaten zullen we pas in Barcelona zien wanneer we ons kunnen vergelijken met de anderen op het circuit", zei de Italiaan afgelopen donderdag. Twee weken geleden zag Arrivabene de nieuwe wagen voor het eerst. "Ik was echter meer bezig met het budget en de Concorde Akkoorden, maar de jongens doen hun job uitstekend."
Vandoorne & Vettel
Vandoorne & Vettel
Sebastian Vettel kijkt met gemengde gevoelens naar de comeback van Robert Kubica. De Pool keert volgend jaar terug na een afwezigheid van 8 jaar. "Van de ene kant ben ik persoonlijk tevreden", zei viervoudig wereldkampioen Vettel aan het Duitse Blick. "Niemand kan zich voorstellen hoe moeilijk het was voor hem. Aan de andere kant zijn er ook jonge rijders die een kans verdienen." Ook liet de Ferrarist weten dat hij zijn voormalige mentor en vriend Michael Schumacher na diens skiongeval niet heeft bezocht. Hij liet optekenen dat hij het krijgen van raad mist. "Michael spendeerde veel tijd in Maranello en zijn geest is nog voelbaar in het team. Als hij hier zou zijn zouden we de taal van de rijders spreken, en niet die van de ingenieur en dat is de reden waarom praten met hem zo extreem hulpzaam zou zijn. Ik heb altijd een goede relatie gehad met Michael. Ja, ik mis hem."

Start GP Italië 2018
Start GP Italië 2018
Monza zoekt 100 miljoen euro om het circuit te upgraden en hoopt zo een nieuwe overeenkomst met Liberty Media af te sluiten om de Grote Prijs van Italië langer daar te houden. Volgens La Gazetta dello Sport zou men veranderingen willen aanbrengen aan de chicane en de Lesmo-bochten, alsook het circuit verbreden en nieuwe tribunes bouwen. Eén van de upgrades van dit historisch circuit is om de tweede Lesmo terug naar zijn originele staat te brengen, iets wat werd aangepast na de dood van Ayrton Senna in 1994. Ook zou één van de eerste twee chicanes verdwijnen en ook het verbreden van de piste naar 12 meter zou eindelijk conform de eisen zijn voor een FIA-homologatie. Geld is er echter nog niet maar Sticchi Damiani, voorzitter van de Italiaanse automobielclub Aci is vastbesloten de nodige fondsen te vinden.

Pituitgang Barcelona
Pituitgang Barcelona
Ook een circuit dat een nieuwe deal met Liberty Media wil afsluiten is het Circuit de Barcelona-Catalunya, de plaats waar elk jaar de GP van Spanje wordt verreden en de voorseizoenstesten worden gehouden. Het contract loopt nog tot en met 2019. Een nieuwe overeenkomst afsluiten terwijl het circuit niet de nodige winst maakt - net zoals Silverstone, Hockenheim en Monza - lijkt zeer moeilijk. Zeker nu Vietnam een deal heeft ondertekend met Liberty. Alleszins zijn de bazen van het circuit al opgelucht dat de wintertest er terug zal plaatsvinden. "Het was de moeilijkste onderhandeling die ik heb meegemaakt", aldus Joan Fontsere, één van de bazen van het circuit aan de Spaanse media. "De sneeuwval van dit jaar was niet in ons voordeel omdat de teams in optimale omstandigheden willen testen, maar het engagement om verbeteringen te maken en ook zij die het circuit op technisch gebied appreciëren betekende dat ze besloten hebben om hier te blijven." 

Kimi Räikkönen - Sauber
Kimi Räikkönen - Sauber
Volgens Antonio Giovinazzi zal zijn 2019-teamgenoot bij Alfa Romeo Sauber -  Kimi Räikkönen - hem volgend seizoen helpen bij zijn ontwikkeling. "Op de dag van de test sprak ik veel met hem, zoals nooit tevoren. Hij is heel gemotiveerd door deze nieuwe uitdaging, dus als een wereldkampioen - die terug aan het winnen is - zal hij mij helpen bij mijn ontwikkeling en ik zal hulp aan mijn adres niet weigeren", aldus Giovinazzi aan Sky Italia. De 39-jarige Fin zelf liet optekenen dat het Zwitserse team wel wat veranderd is sinds hij er zijn F1-debuut maakte op 21-jarige leeftijd. "Er zijn veel nieuwe gezichten, maar ze hebben wat ze nodig hebben. Ze hebben alle middelen: er is een goede windtunnel en dat is nodig om een goede wagen te bouwen", aldus Iceman aan La Gazetta dello Sport. "We hebben de Ferrari-motor, dus we weten wat we kunnen doen. Het was belangrijk dat ik de wagen al direct kon testen zodat we konden zien wat we moesten fixen. Maar ik zeg het je: alles ging goed."

Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography & Daimler



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op zondag 16 december 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons