van der Horst

FA1 fuseert eindelijk met Auto GP en geeft winnaar F1-test

Alessio Picariello - Azerti
Alessio Picariello - Azerti
De organisatoren van de Acceleration-serie FA1 en het Auto GP-kampioenschap gaan voor 2015 een samenwerkingsverband aan. Dat is het plan althans in een poging om de grid op te krikken en zo een 18-koppig startveld aan te trekken dat zal rijden onder de Auto GP-vlag. Op die manier komt er reeds na één seizoen een einde aan het noodlijdende Acceleration concept dat nooit echt potten kon breken.
De FA1 Series, met wagens uit het ter ziele gegane A1GP, kenden een moeilijke start en reeds na één jaar gooit organisator Henk de Jong dus de handdoek in de ring. De wagens, die identiek zijn aan de Auto GP-bolides kunnen vanaf 2015 terecht in laatstgenoemd kampioenschap. Het concept van FA1 paste binnen het Acceleration14-verhaal dat muziek en racerij combineerde bij evenementen verspreid over gans Europa. Het initiële seizoen kende evenwel minder aantrek dan verwacht en enkele meetings werden zelfs volledig afgelast, waarna uiteindelijk Azerti-rijder Nigel Melker met de titel aan de haal ging.

De vooropgestelde 20 wagens werden nooit gehaald bij FA1, dus moet het voor 2015 anders; een samenwerking met Auto GP lag dus voor de hand. Voordeel van de fusie is dat niet alleen TV-coverage op Eurosport nu een feit is, maar ook dat de winnaar van het kampioenschap aanspraak maakt op de eerder aangekondigde F1-test. Men hoopt op minimaal 18 wagens voor alle meetings van de Auto GP in 2015 die overigens allemaal worden verreden als randprorgamma bij grote weekends van onder meer het WK voor toerismewagens, de Blancpain Endurance Series en de DTM.

Voorlopige Auto GP Kalender 2015

19 april - Marrakech (FIA WTCC)
03 mei - Hungaroring (FIA WTCC)
24 mei - Silverstone (BLANCPAIN)
28 juni - Paul Ricard (FIA WTCC)
12 juli - Zandvoort (DTM)
06 september - Brno (ETCC)
TBA - Barcelona

Foto: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Acceleration op maandag 22 december 2014.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons