van der Horst

FE: Nissan klaar voor seizoen tien, vanuit nieuwe locatie

Nissan - Formule E
Nissan - Formule E
Nissan trapt (het) af. Nissan Formule E-team heeft begin deze week het tiende seizoen Formule E geopend met een uniek media-evenement in de huidige thuisbasis Le Mans. Daar blijft het echter niet, want het Japanse raceteam trekt met hebben en houden naar Viry-Châtillon, nabij Parijs. Nissan rekent in 2023-2024 opnieuw op Sacha Fenestraz en verwelkomt verloren zoon Oliver Rowland terug. Seizoen 10 wordt ook het tweede seizoen met de nieuwe, sterkere, snellere Gen3-wagens.
  • Prospeed Competition
Nissan heeft al een engagement in Formule E sinds seizoen vijf, weliswaar met het Franse Dams. Maar de Japanse constructeur ambieerde een versterkt engagement en dat uitte zich vorig jaar, toen Nissan zelf alles in handen nam en zich nog sterker wou gaan profileren binnen de sport, maar vooral op vlak als vaandeldrager van elektrische wagens. Dat betekent nu ook dat het team verhuist en de deuren in hun thuissetting in Le Mans achter zich dicht slaat. In Viry-Châtillon, waar Nissan al een zetel heeft voor productiewagens, trok het team een nieuwe, hypermodern gebouw op en sturen ze nu alles zelf. Zo brengen ze het racecircuit ook dichter bij de straat. "Het team blijft zich richten op hoogwaardig onderzoek en ontwikkeling, inclusief het uitwisselen van kennis tussen de ontwikkeling van raceauto's en straatauto's", aldus de Italiaanse teambaas Tommaso Volpe, die met trots de primeur prijs gaf.

Nissan Formule E
Nissan Formule E
Nissan is dan ook ontzettend ambitieus, al viel het wel op dat er nu al richting seizoen 11 wordt gekeken, volgend jaar, nog voor er maar één meter is gereden dit seizoen. "We sloten seizoen 9 sterk af, omdat de veranderingen die we hebben doorgevoerd een zeer positief effect hadden op onze prestaties. We hebben nog een lange weg te gaan om de top te bereiken, wat ons langetermijndoel is voor het Gen3-tijdperk. In seizoen 10 willen we voortbouwen op wat we hebben bereikt en onze verbeteringen op het circuit laten zien, zodat we in de komende jaren kunnen vechten voor het kampioenschap", vertelt Volpe, die er zich van bewust is dat ook de concurrentie opnieuw een stap voorwaarts zal zetten. Dat is ook waar de verloren zoon Oliver Rowland op hint. "We moeten de progressie consolideren en de basis leggen voor seizoen 11 door overal mee te strijden voor het podium", zegt de 31-jarige Brit die voor de tweede keer een overstap maakt van Mahindra naar Nissan.

Nissan toonde in Le Mans een unieke blik achter de schermen, waarbij de genodigden zelf aan de slag moesten met de 'gecensureerde' versie van een pak informatie: een goede strategie bepalen, een snelle ronde noteren, een eigen livery maken, maar het opvallendste was toch wel de bijzondere inspanningen die Nissan levert om ook de hersenen en focus te trainen. 

Er werd in Le Mans ook stilletjes uitgekeken naar de nieuwe livery voor komend seizoen, maar al snel werd duidelijk dat die nog op de tekentafel ligt. Volgende week wordt die afgewerkt om klaar te zijn tegen de eerste tests in Valencia, midden-oktober.

De Japanse Sakurabloesem blijft wel aanwezig op de Gen3, zeker als enige team in Formule E uit het land van de rijzende zon. En dat heeft alles te maken met de nieuwe manche in Tokyo die plaatsvindt in maart, net in het bloeiseizoen van de roze bloem. Die kans liet Nissan niet aan zich voorbijgaan nu het team naar het thuisland van de constructeur gaat. 

Het seizoen trekt zich op gang in Mexico, op 13 januari. Dat wordt de eerste van 18 ronden, verspreid over de 13 raceweekend. Drie locaties moeten nog aangekondigd worden.

Foto: Sandro Delaere
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Formule E op dinsdag 19 september 2023.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons