van der Horst

FIA maakt F1-wijzigingen voor 2016 bekend

Jean Todt
Jean Todt
De FIA heeft zijn technische en sportieve reglementswijzigingen voor 2016 bekendgemaakt na de World Motor Sport Council. Op het technische vlak valt het vooral op dat het aantal toegelaten jetons per krachtbron drastisch omlaag gaat de komende jaren, al is het absolute aantal wel hoger dan voorheen. De jetons stemmen overeen met aanpassingen die fabrikanten mogen doen aan de motoren, per aanpassing is een bepaald aantal jetons nodig.
Over de motor-jetons is al veel inkt gevloeid de afgelopen jaren. De intentie was om de kosten te beperken door de ontwikkeling van de motoren eveneens te beperken, maar om de onderlinge verhoudingen te nivelleren, is verdere ontwikkeling onontbeerlijk. Daarom zijn er volgend seizoen nog 32 jetons toegelaten, in 2017 25, het jaar erna twintig en in 2019 nog maar vijftien, hoewel dat er eerst slechts twee waren. Een nieuwe constructeur krijgt er vijftien toebedeeld in zijn eerste jaar, 32 in zijn tweede.

Daarnaast laat de FIA nu ook toe dat fabrikanten meer dan één type motor, zij het een oude, homologeren, wat de deur opent voor klantenmotoren van een eerdere generatie. Naar alle waarschijnlijkheid zal Scuderia Toro Rosso gebruikmaken van deze optie om zo het seizoen 2016 af te werken met Ferrari-motoren. Tot slot zal, om veiligheidsredenen, ook de dikte van de zones rond het hoofd van de rijder vergroot worden.

Op sportief vlak valt vooral één wijziging op. Wellicht tot groot genoegen van velen, zal de bandenleverancier nu drie types droogweerbanden per GP leveren in plaats van twee. De rijders zijn zelf vrij om er daarvan twee uit te kiezen wat ongetwijfeld voor meer strategische diversiteit zal zorgen. Daarnaast zullen er twee sets, van de maximaal dertien toegelaten per weekend, opgelegd worden, waarvan een rijder er minstens één moet gebruiken. Ook zal één set van de zachtst beschikbare compound gebruikt moeten worden tijdens het laatste gedeelte van de kwalificaties (Q3). Welke banden een rijder kiest, zal geheim blijven tot twee weken voor de race. Als een team geen voorkeur opgeeft, zal de FIA de keuze in hun plaats maken.

DRS zal dan weer na een Virtual Safety Car, die men voortaan ook in trainingen kan inschakelen, onmiddellijk bruikbaar worden, in plaats van slechts na twee ronden nu - zoals bij de start van een GP. Het maximum aantal wedstrijden tenslotte is zoals gemeld vastgelegd op 21; het seizoen gaat van start op 20 maart in Australië. 

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op vrijdag 4 december 2015.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons