FIA maakt WTCC-kalender 2017 bekend en overweegt joker lap
Kalender WTCC 2017:
9 april Marrakech Marokko*
30 april Monza Italië*
14 mei Hungaroring Hongarije*
27 mei Nordschleife Duitsland*
25 juni Vila Real Portugal
6 augustus Termas de Rio Hondo Argentina*
1 of 15 oktober Shanghai China*/**/***
29 oktober Motegi Japan
19 november Macau Macau*
1 december Losail Qatar*
*Subject to ASN confirmation
**Subject to circuit homologation
***Pending event promoter agreement
Om de hoofdrace meer aanzien te geven dan de iets kortere openingsrace, werd voorts beslist meer punten toe te kennen voor de langste van beide wedstrijden. Terwijl voor de openingsrace de puntenverdeling ongewijzigd blijft, wordt de top 10 van de Hoofdrace vanaf 2017 als volgt beloond:
- 1ste: 30 punten
- 2de: 23p
- 3de: 19p
- 4de: 16p
- 5de: 13p
- 6de: 10p
- 7de: 7p
- 8ste: 4p
- 9de: 2p
- 10de: 1p
Het verlies van constructeurs Lada en Citroën is vanzelfsprekend een set back voor de serie waar voortaan enkel nog Volvo (via partner Polestar) en Honda officieel vertegenwoordigd zijn. Hoewel er van uitgegaan wordt dat beide merken naast drie officiële wagens (elk) ook door een aantal privéwagens zullen vertegenwoordigd worden, flirt de serie volgend seizoen onvermijdelijk met het minimum quorum van 16 wagens vereist door art.15 van het Sportief Reglement. Om mogelijke annuleringen van meetings te vermijden wordt met ingang van 2017 dan ook een WTCC2-klasse in het leven geroepen. Deze maakt het mogelijk dat voortaan ook wagens die voldoen aan de FIA TCN2-specificaties en die tot dusver de topklasse binnen de FIA European Touring Car Cup uitmaakten, een plaatsje op de WTCC-startgrids vinden.
Op vraag van de WTCC-promotor buigt de World Motor Sport Council zich momenteel ook over de mogelijkheid een joker lap in te voeren zoals we die in het WK Rallycross kennen. Of die er komt hangt af van de goedkeuring door de Veiligheid- en Omloop Commissies. De innovatie die nog meer leven in de brouwerij moet brengen, is in eerste instantie bedoeld voor de stratenomlopen van Marrakech en Vila Real. Voor een jokerronde zal desgevallend pas vanaf de derde wedstrijdronde geopteerd kunnen worden.
Wie dacht dat het MAC3- ofte Manufacturers Against the Clock-idee met het verdwijnen van Lada zou worden afgevoerd, heeft het mis. Mogelijk zal het concept noodgedwongen MAC2 gaan heten, de winnaar sprokkelt in elk geval twee punten meer dan tijdens het afgelopen seizoen.
Om het kostenplaatje te drukken wordt nu ook de test op vrijdag geschrapt. Daar staat tegenover dat de Vrije Oefensessies 1 en 2 met een kwartier verlengd worden tot 45 minuten elk. Enkel op de Nordschleife waar andermaal in het kader van de 24U van de Nürburgring wordt gereden, kan de meeting over drie dagen worden georganiseerd.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet