van der Horst

Marrakech: Nabeschouwing Citroën Racing

Citroën Racing kende zondag een historische dag op het Moulay El Hassan circuit in Marrakesj. In de allereerste race in het FIA WTCC scoorde het team een 1-2-3 overwinning met respectievelijk José-María López, Sébastien Loeb en Yvan Muller. De Citroën C-Elysée WTCC’s finishten bovendien als eerste en tweede in Race 2, waarbij Sébastien Loeb ditmaal degene was die won, vóór Pechito López. Yvan Muller raakte bij de start van de tweede race betrokken bij een raceongeval en viel uit.José-María López verlaat Marokko als leider in het WK, met één punt voorsprong op Sébastien Loeb.
  • STX Motorhomes
Na zowel in de vrije trainingen als in de kwalificatie de snelste tijden te hebben geklokt, begonnen het Citroën Total WTCC Team en de rijders aan de twee races in de hoop dat deze prestaties zich daar zouden herhalen. Toen in Race 1 de lichten op groen sprongen, nam José-María López direct de leiding met Sébastien Loeb op zijn hielen, maar het was Yvan Muller die de beste start kende. De viervoudig wereldkampioen haalde al vóór de eerste bocht Tom Chilton in en schoof daarmee door naar de derde plaats. De drie Citroëns verspilden geen tijd en trokken direct een gat. Pechito bepaalde de snelheid voor zijn teamgenoten en noteerde ronde na ronde de snelste tijd. Om geen remefficiency te verliezen bracht het drietal de snelheid ietwat terug, waardoor Chilton kon inlopen op het trio, dat in deze volgorde ook finishte.

Veel tijd om feest te vieren was er niet, omdat het team zich meteen klaar moest maken voor de tweede race. Vanwege de omgekeerde kwalificatie top tien was Yvan Muller de best gepositioneerde Citroën-coureur op een zevende startplek. Loeb en Lopez startten respectievelijk als negende en tiende. Al een paar honderd meter na de start ramde Mehdi Bennani Tom Coronel, waardoor die op hoge snelheid de muur in ging. Yvan Muller, die opnieuw uitstekend van start ging, kon de gestrande Nederlander niet meer ontwijken, resulterend in aanzienlijke schade aan de rechter voorkant van zijn auto. Omdat het circuit bezaaid was met brokstukken ging de rode vlag uit om de race stil te leggen, om die korte tijd later achter de safety car te hervatten. Loeb, die als derde herstartte achter Bennani en Monteiro, slaagde er al snel in om naar de tweede plaats door te schuiven. Bennani kreeg vervolgens een ‘drive through’ straf toebedeeld voor het startincident, maar de negenvoudig Wereldkampioen Rally wachtte niet eens tot de Marokkaan de pits bereikte en passeerde hem al daarvoor om de leiding over te nemen.

Ondertussen sneed José-María López door het veld en na Valente en Monteiro verschalkt te hebben, lag hij al achter Loeb. De Citroëns grepen ditmaal een dubbel, waarmee Sébastien Loeb opnieuw geschiedenis schreef door zich aan te sluiten bij het selecte groepje coureurs dat wedstrijden wist te winnen in zowel het FIA WTCC als het FIA WRC.

Yves Matton, Team Manager van Citroën Racing: “We hadden niet durven dromen dat we zo’n resultaat neer zouden zetten. Na het Loeb/Sainz/McRae succes in de Monte-Carlo Rally in 2003 ben ik verheugd dat Pechito, Seb en Yvan opnieuw zo’n speciale prestatie hebben weten te realiseren. Het is een andere klasse, en een ander tijdperk, maar er zijn zondermeer overeenkomsten tussen deze twee grootse momenten in de historie van Citroën Racing. Maar het belangrijkste gemeenschappelijke element is wel de sfeer binnen het team, dat zich bescheiden maar vastberaden opstelde om een prestatie neer te zetten die onze verwachtingen overtrof. Het enige minpunt was het ongeval van Yvan bij de start van Race 2. Ik ben teleurgesteld dat hij vandaag niet werd beloond voor de inspanningen die hij heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van de auto en de organisatie van het team voor deze nieuwe uitdaging. We gaan een fantastische auto voor hem prepareren voor komend weekend.”

José-María López: “Ik ben er bijzonder trots op om deel uit te mogen maken van dit team en deze dag zal me nog lang heugen. Ik wist dat voor Race 1 de start het belangrijkste moment zou worden. Een snelle koppositie zou het voor mij makkelijker maken om mijn remmen te laten afkoelen. Het was een moeilijke race, maar de tweede was nog lastiger. Ik had geluk dat ik het ongeval kon vermijden waar Yvan wel het slachtoffer van werd. Daarna kon ik door het veld naar voren komen en zonder grote risico’s een tweede plek bemachtigen. Mijn felicitaties aan Sébastien voor zijn overwinning. Je zou denken dat hij al jarenlang in dit kampioenschap meerijdt.”

Sébastien Loeb: “Ik wist niet wat ik vandaag moest verwachten, maar Citroën heeft een fantastische auto ontwikkeld. De balans van het chassis, de motor… alles was perfect. We hadden het samen uit kunnen vechten, maar het was onmogelijk om Pechito in de eerste race in te  halen. Hij maakte geen enkele fout en ik besloot genoegen te nemen met een tweede plaats toen de temperatuur van de remmen op begon te lopen. In Race 2 had ook ik bij de start geluk. Daarna waren we sneller dan de concurrentie en konden we verder uitlopen.”

Yvan Muller: “Dit circuit heeft mij nooit echt veel succes gebracht, en dit was misschien wel één van de slechtste weekenden in mijn carrière in het WTCC. Race 1 verliep goed. Mijn belangrijkste doel was om Chilton bij de start te passeren en mijn plek op het podium veilig te stellen. Ik vond het te riskant om op dit circuit het gevecht met mijn teamgenoten aan te gaan, vooral omdat we maar vier dagen hebben voordat we aan de tweede raceronde van dit seizoen gaan beginnen. Ik probeerde Tom Coronel’s auto bij de start van Race 2 nog te ontwijken, maar die caramboleerde terug vanuit de muur en raakte me. Ik kon er verder niets aan doen, maar dat is autosport. Het was voor mij geen goed weekend, maar bovenal ben ik een Citroën-coureur en daarmee trots op de resultaten van het team in dit eerste WTCC raceweekend.”

Citroën Racing Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 15 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Marrakech Street Circuit.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons