van der Horst

Finale BK Rallycross Maasmechelen: Voorbeschouwing van de organisatoren

Duivelsberg Circuit Maasmechelen
Duivelsberg Circuit Maasmechelen
De zesde en tevens finalewedstrijd van het Belgische rallycross kampioenschap 2014 wordt dit weekend op het circuit “De Duivelsberg” beslist. De Maaslandse kiezel zal gaan bepalen wie de titels in de vijf klassen toekomt. Zowel bij de SuperCars, Super1600 als bij de SuperNationals plus en min twee liter is de spanning om de titel te snijden en is de puntenkloof zeer gering en zullen de kampioenen pas gekend zijn na het vallen van de finishvlag. Na afloop van de wedstrijd zullen de kersverse kampioenen van België 2014 gehuldigd worden.
  • De Swert Opticiens
Met drie overwinningen, een tweede plaats en een puntenkloof van acht eenheden op naaste rivaal Jochen Coox (VW Scirocco Mk3) pronkt Noorderbuur Ron Snoeck met zijn Seat Leon Mk2 aan de leiding in de SuperCars (Koninginneklasse) en is de man uit het Nederlandse Winterswijk op een zucht van de Belgische titel verwijderd. Alleen Jochen Coox heeft nog een kans op de titel (als zijn bolide na de felle crash tijdens het WK in Buxtehude tijdig klaar raakt) en telt acht eenheden achter de leider. Als Snoeck in de top vijf weet te eindigen, verzekert hij zich van de BK-titel bij de SuperCars. De overige deelnemers Will Teurlings (Volvo S40 Mk1) - derde in het kampioenschap - en Ronny Scheveneels aan het werk in zijn vertrouwde VW Scirocco Mk3 hebben geen titelambities meer en focussen zich enkel op een finaleoverwinning.

De enige die met twee overwinningen achter zijn naam staat, is BK-leider Davy Van Den Branden, de man uit St-Niklaas heeft met zijn Citroën DS3 een kloof bijeen gereden van negen punten op regerend kampioen Dennis Remans (Ford Fiesta).  De Zutendaler kent natuurlijk het circuit als zijn broekzak en zal er alles aan doen om zijn titel te kunnen verlengen, al zal dit volgens hem niet gemakkelijk zijn. Mathematisch komt ook Dave Van Beers (Renault Clio) nog in aanmerking voor de titel maar dan moeten vooraan beiden tenoren uitvallen en geen enkel punt scoren. Voor een plaats in de top vijf gaat het tussen het Nederlands duo Snoeijers (Renault Megane) – Veltman (Citroën C2)  en onze landgenoot Danny Luyten (Toyota Yaris).

Bij de SuperNationals min twee liter staat Steven Stessens er het beste voor. De Vauxhall Nova-piloot uit Diepenbeek moet alleen maar de kat uit de boom kijken en zorgen dat hij zes BK-puntjes scoort wat hem een tweede titel in het driejarig bestaan van het opsplitsen van de SN-klassen oplevert.  Jef Mertens staat met zijn Opel Astra tweede in het BK met drie punten voor op kersvers Nederlands Kampioen Marc Vandenbergh (Seat Ibiza Mk2), die van zijn kant evenveel punten voor heeft op Martijn Vanhove in een BMW, de vorige wedstrijdwinnaar. De top vijf wordt afgesloten door Joël Strackx die door een goed resultaat wel enkele plaatjes kan opklimmen met zijn Honda Civic.

De kloof tussen de nummers één en twee bij de SuperNationals + 2 liter Steven Maris (Volvo 242) en Kristof Bex (Volvo S40) bedraagt amper een punt. Om de titel binnen te rijven is het voldoende of om te winnen (leider Maris of Bex) of het beste resultaat te behalen. Alleen Steve Volders (Ford Escort Mk1) kan mathematisch nog kampioen worden maar dan moet de man uit Nieuwerkerken winnen en mogen de twee Volvo-rijders geen enkel punt scoren. Een finaleplaats is voldoende voor één van beiden Zonhovenaren. Het valt enkel nog af te wachten wie het hoogst scoort. Met Filip Vanderheyden (Volvo S40) en Nederlandse amazonerijdster Mandy Kasse (BMW M3) zijn de kandidaten voor de top 5 gekend.
VAS kampioenschap.

Op zaterdag 11 oktober a.s. zal er voor spektakel gezorgd worden door de regionale rallycrosspiloten uit drie klassen, die aan hun laatste wedstrijd voor het VAS kampioenschap 2014 toe zijn en waar twee van de drie kampioenen gekend zijn, nl. Yves Teelen (klasse A) en Pieter-Jan Willekens (klasse C).

BRCV Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross Nationaal op dinsdag 7 oktober 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons