Finale Maasmechelen: Nabeschouwing organisatoren
In de Super1600 gingen de eerste twee plaatsen naar het Toyota Yaris duo Peter Van de Wege (NL) en Danny Luyten. Kampioen Davy Van Den Branden wist de derde plaats te veroveren na de uitval van de enige titelkandidaat Dennis Remans die met motorpech kreeg af te rekenen. Wie ook pech kende was de jarige Dave Van Beers, hij joeg zijn Renault motor naar de eeuwige jachtvelden na de tweede reeks. In het kampioenschap werd Van den Branden als kampioen vergezeld door Dennis Remans en de negenentwintig jarige Van Beers.
Bij de TouringCars ging de titel naar Nick Snoeys voor Jos Sterkens en Patrick Mertens deze klasse werd dan ook geannuleerd vanwege te weinig interesse.
Na het uitvallen van Vauxhall rijder Steve Stessens in de Semi- finale was het even warm in het kamp van de Alkennaar en waren alle ogen gericht op Marc Vandenbergh de enige die de titel kon veroveren als hij de finale won. Maar dat was buiten Bart Stouten gerekend, de normale Super1600 rijder had eens graag meegereden met de SN –2 liter om te zien hoe dat meeviel voor volgend jaar en met succes en een mooie overwinning op de koop toe. Vandenbergh eindigde als tweede en kwam amper twee puntjes te kort voor de titel die nu naar Stessens ging. Wie van zich laten horen heeft is ongetwijfeld de kampioen bij de VAS Yves Teelen hij loodste zijn Citroën Saxo maar een zeer mooie en verdienstelijke derde plaats in zijn eerste optreden bij de SuperNationals -2 liter. In dit kampioenschap na Stessens en Vandenbergh is Martijn Verhove alsnog derde geëindigd.
De strijd om het goud bij de SN +2000cc ging tussen leider Maris en Bex. Wie als eerste over de eindmeet kwam was kampioen, maar er was geen rekening gehouden met Steve Volders, die al gans de dag super van start ging en dit wist over te doen in de finale. Achter de Ford Escort Mk1 ging de strijd verder na de start tussen Bex (toen tweede) en Maris. Tot Bex zo verklaarde hij na afloop een foutje maakte, “ ik weet echt niet wat mij overkwam maar plots was Maris daar aan de binnenkant en ik kon geen kant meer op, wat er mist gelopen is weet ik nog steeds niet, laat ons zeggen een kinderfout” aldus de derde geëindigde in het dagklassement Bex. Luc Maris was kampioen voor Kristof Bex en de eerdere winnaar Steve Volders. Bij de RST klasse ging de overwinning naar de Nederlander Richard Huisman voor het Belgisch duo Marnick Thoné (Nederlands kampioen) en Nick Vanalken.
VAS Regionaal
De enige klasse in het VAS kampioenschap waar nog geen titel bekend was, was de Klasse B. Hierin ging de overwinning en twintig punten na een zeer spannende strijd met Jan Driesen naar Jonas Kemps die in de voorlaatste ronde de leider wist te verrassen en te passeren. Het dagpodium werd volledig BMW getint met Andy Leysen erbij maar hij moest zijn derde plaats in het kampioenschap afstaan aan Arne- de broer van de kersverse kampioen. Kampioen Jonas liet verstaan zich ook volgend jaar in deze klasse te willen amuseren om zijn titel te verdedigen.
In de Promo klasse stond er wederom geen maat op Pieter-Jan Willekens. Hij maakte er een onemanshow van door van op de polo positie van start te gaan en ook als eerste te finishen. De VW Golf rijder zal als Promo kampioen volgend jaar van start gaan in de klasse A -1600. Tweede plaats was voor Glen Cools die ook die plaats behield in het kampioenschap achter Willekens.
De derde dagprijs was voor Stefan Thomassen in zijn Opel Corsa. Klasse A kampioen Yves Teelen (Citroën Saxo) liet de eer aan teamgenoot Ben Lenaerts (Honda Civic) om zijn eerste wedstrijd te kunnen winnen. Echte strijd viel er niet te noteren voor de eerste twee plaatsen, Roland Dirkx die derde is geworden behield ook in het kampioenschap van 2014 deze plaats. A- kampioen Teelen kijk uit om in 2015 de overgang te maken naar het Internationaal gebeuren. Proficiat aan Pieter -Jan Willekens, Yves Teelen en Jonas Kemps de VAS kampioenen van 2014.
BRCV Press
Tweet