van der Horst

Finale Maasmechelen: Nabeschouwing organisatoren

Duivelsberg Circuit Maasmechelen
Duivelsberg Circuit Maasmechelen
De zeer talrijk opgekomen rallycross fans genoten van spannende en zeer spectaculaire finales tijdens deze seizoen afsluiten op de Duivelsberg waar Jochen Coox, Davy Van Den Branden, Steven Stessens en Steve Volders zich konden kronen als Belgische kampioen 2015.
  • Hamofa Performance
Al verliepen de kwalificatie reeksen minder spannend, maar in de finale werd er niet naar gekeken en ging het om het laatste puntje in het kampioenschap. Bij de koninginneklasse ging de overwinning naar Jos Jansen die met zijn Ford Focus Mk3 zich de ganse dag heer en meerster toonde en de drie reeksen achten zijn naam wist te zetten. Ook de finale ging in de richting van de Hoeseltenaar die van op de pole positie er een one man show van maakte en als eerste oven de finish reed gevolgd door een dolgelukkige en kersvers kampioen Jochen Coox in zijn VW Scirocco Mk3. De derde plaats kwam toe aan uittredend kampioen Ron Snoeck die met zijn Seat Leon Mk2 landgenoot Marcel Ottink achter zich hield.

Jos Jansen “ Ik gun het Jochen van harte maar mij hebben ze de titel afgepakt in Mettet toen ik de wedstrijd won en nadien door toedoen van Koen Pauwels gediskwalificeerd werd. Ik blijf erbij dat ik niets had misdaan  hij was zelf rind gegaan“ aldus de drukker uit Hoeselt.

Coox, “ Eindelijk nog eens een titel op mijn palmares, het werd tijd al waren de zenuwen ook van de partij. Wij hebben zaterdagnacht nog de motor gewisseld van de Scirocco om toch maar zeker te zijn en het is uiteindelijk gelukt “ aldus de kersverse kampioen en garagehouder Coox.

In de Super1600 was de kampioen al gekend na de tweede reeks en was het Davy Van Den Branden die zijn titel wist te verlengen. In de finale ging het helemaal mis met pole positie houder Dennis Remans; de Ford Fiesta Mk2 rijder ging twee maal in de fout door een valse start en moest zich na de tweede keer naar de paddock begeven met een uitsluiting. De overwinning kwam toe aan Thijs Heezen die er met zijn Ford Fiesta Mk7 een start – finish van maakte, al kwam de kampioen Van Den Branden met zijn Citroën DS3 nog hard aandringen bij de Nederlander. De derde plaats was voor Bart Stouten met zijn Peugeot 206, terwijl Dave Van Beers zijn Renault Clio Mk3 naar plaats vier reed voor de Nederlander Gerjo De Brouwer die de top vijf afsloot. In het kampioenschap  kwam de tweede plaats toe aan Thijs Heezen voor Bart Stouten die het podium vervolledigde.

De SN- 2000cc werd afgeblazen met code rood toen Kris Bammens met zijn Peugeot 206 spectaculair over de kop ging. Er werd geen rerun gereden en de uitslag werd opgemaakt met een ronde terug geteld wat inhoudt dat Steven Stessens (Vauxhall Nova) als eerste geklasseerd werd voor Martijn Vanhove (BMW) en de Mitsubishi Colt van Ivo Van Den Brandt. In deze klasse verlengt Steven Stessens ook zijn titel en was de tweede en derde plaats voor Martijn Vanhove en Kurt Lambers die met
motorschade af te rekenen kreeg en niet voorkwam in de finales.

In de grotere SN klasse ging het er ook hard aan toe. Ook deze werd ook afgeblazen via code rood na een zeer spectaculaire drievoudige koprol van Danny De Beuckelaer die zijn kleine Opel Corsa omtoverde tot schroot maar wel met de hulp van Luc Maris die zijn zware Volvo in de achtersteven van de Corsa boorde. Hierdoor kreeg Maris de zwarte vlag voor de ogen en werd voor de rerun uitgesloten. De leider in het kampioenschap Steven Volders trok in de rerun aan het langste eind. Hij won niet alleen deze finale maar kroonde zich ook voor de eerste maal tot Belgisch kampioen. Het heroptreden van Michael De Keersmaecker in de bekende Volvo 242 uit de stal van Filip Baelus bracht de man uit Londerzeel een mooie tweede plaats op voor de Nederlandse amazone Mandy Kasse in haar BMW. In het kampioenschap gingen de podium plaatsen naar Steve Volders voor Kristof Bex (die zijn versnelling bak stuk reed toen hij aan de leiding lag) en Luc Maris.    

In de finale van de RST Cup was het Marnick Thoné die als eerste van start ging maar moest zijn leidersplaats afstaan aan Claudia Smits die als eerste werd afgevlagd.  

VAS Regionaal

De enige klasse in het VAS kampioenschap waar een titel bekend was voor aanvang van de wedstrijd was in de Promotie klasse C. Daar slaagde de kersverse kampioen Dirk Mooren met zijn Open Astra in zijn opzet door ook de laatste wedstrijd op het Duivelsbergcircuit naar zijn hand te zetten en te winnen voor de Honda CRX van Olefs Bram die tweede eindigde zowel in de daguitslag als in het promotie kampioenschap. De derde podiumplaats was voor de Opel Corsa rijder Guy Vrachten. Het brons in dit kampioenschap kwam toe aan Theijbers Rudi. In de B- klasse ging de overwinning naar Nikki Schellingen met zijn VW Golf, dit na een hevige strijd tussen het BMW trio Smeets, Driesen en Kemps die elkaar het leven zowat zuur maakte en waarvan Schellingen duchtig profiteerde en niet alleen met de bloemen aan de haal ging maar ook een mooie sprong in het kampioenschap maakte van vier plaatsen en zo wist te eindigen achter kampioen Jonas Kemps net voor Jan Driesen. In de A- klasse stond er geen maat op Pieter-Jan Willekens, hij loodste zijn VW Golf als eerste over de eindmeet en pakte hiermee met gelijke punten als Steven van Nunspeet de tweede plaats in het kampioenschap.
Davy Van Ratingen had met zijn derde eindplaats voldoende  om zich te kunnen kronen als kampioen in deze -1600 klasse.

BRCV Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross Nationaal op dinsdag 6 oktober 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Maasmechelen.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons