van der Horst

Finale Races: Eerste startplaatsen voor Tomas De Backer en Milan De Laet

Tomas De Backer - Ford Peerlings
Tomas De Backer - Ford Peerlings
Na een vooral in de laatste ronden ongemeen spannende kwalificatie slaagde Tomas De Backer erin om achter het stuur van de #97 Wiseco Ford Peerlings de « pole position » af te snoepen van Kenny Herremans ! Nathan Vanspringel ging in extremis nog voorbij Milan De Laet, waardoor deze laatste de 5de plek ‘kreeg’ en alzo in de omgekeerde Top 5 in « pole position » komt te staan.
  • Hamofa Performance
Milan De Laet - EJ Automotive
Milan De Laet - EJ Automotive
Tijdens de amper twintig minuten durende kwalificaties dienden zowel Nathan Vanspringel als Kenny Herremans rekening te houden met een ‘drive through’, die zij tijdens de eerste vrije training opliepen voor het niet respecteren van de fameuze ‘track limits’. In de eerste vrije sessie toonde Herremans zich als de snelste van het twintigkoppige BE-NL-veld, nipt voor Poolse Nederlander Nikodem Wierzbicki en Belgen Tomas De Backer en Milan De Laet. In de tweede natte vrije training speelden Nathan Vanspringel – hij kreeg weerom een verwittiging voor de track limits – en Tomas De Backer voortdurend haasje-over, met de eerste plek als inzet. Met 2.11.934 stond de man van de #97 Wiseco Ford Peerlings tot en met de laatste ronden helemaal bovenaan, totdat in extremis Laurens de Wit en Nikodem Wierzbicki plaatsen 1 en 2 opeisten. De Backer, 3de, bleef het Belgische klassement leiden, voor Nathan Vanspringel, Polle Geusens, Milan De Laet en Kenny Herremans, ofte een virtuele Top 5. 
 
De piste van The Cathedral of Speed lag er nog steeds nat bij, toen de twintig auto’s begonnen aan hun formatieronde. Terwijl het duo Herremans-Vanspringel voldeed aan de verplichte pitstop, verschenen bovenaan de tijdentabellen de namen van Nikodem Wierzbicki, Milan De Laet, Laurens de Wit, Polle Geusens, Tomas De Backer en Junior Planckaert ! Herremans liet niet lang op zich wachten en bond voor de Belgische « pole » de strijd aan met De Backer en De Laet, waarna de rijder van de #3 AM FordStore Feyaerts met 2.12.435 prompt aan de spits verscheen, weliswaar achter Wierzbicki. 
 
Kenny Herremans - FordStore Feyaerts
Kenny Herremans - FordStore Feyaerts
Vanaf Ronde 5 bleef Herremans domineren en achter hem vonden we, mooi op een rij, De Backer-Geusens-De Laet-Nathan Vanspringel. Junior Planckaert was één van de eersten die een snelle tijd geschrapt zag, wegens, jawel, het niet respecteren van de track limits. Met nog amper negen minuten te gaan, werd er geraced onder ‘full course yellow’ en hoewel hij, ook wegens track limits, twee snelle rondetijden moest inleveren, bleef De Backer tweede, achter Herremans. Drie minuten voor het einde van de kwalificatie ging het licht opnieuw op groen en verraste De Backer met 2.12.221 Herremans voor de « pole position ». Die snelle ronde werd – ja, track limits – andermaal geschrapt, maar met 2.11.825 bleef de Antwerpenaar duidelijk de baas van Kenny Herremans, na een voor hem vlekkeloze sessie ! 
 
Tevredenheid troef in het kamp van Wiseco Ford Peerlings en Tomas De Backer. De échte « pole position » levert hem niet alleen de beste startplaats op voor Race 2, want hij scoort hiermee één puntje dat wel eens het verschil zou kunnen maken in de eindafrekening… 
 
« Ik ben blijven aanvallen maar de echt snellere ronden volgden niet meteen, » deed Tomas zijn verhaal. « Gedurende de yellow-procedure kon ik de auto voldoende laten afkoelen en voelde ik meteen dat er meer inzat. Ik zette twee scherpe tijden en, ja, ééntje volstond om de « pole position » in mijn richting te duwen. Ik start aldus in de tweede, allerlaatste en wellicht beslissende race vanop de eerste startrij en dat stemt mij zeer tevreden. Het zal er op aankomen voldoende punten te scoren. Wij hebben niets meer te verliezen. Het kan alleen maar beter gaan ! » 
 
« Gegokt en verloren, » gaf Kenny Herremans ruiterlijk toe. « Tijdens de neutralisatie besloot ik de pitlane op te zoeken en de set-up wat bij te stellen. De tijd was evenwel te kort om dat degelijk uit te voeren. Ik denk dat Tomas precies toen het verschil heeft kunnen maken. Nu, na alle ellende die we tot hiertoe hebben gekend, hoor je mij niet klagen. We staan in een zeer goede uitgangspositie voor zowel Race 1 als Race 2. » 
 
Race 2 gaat van start om 15u55. Met dus vooraan Tomas De Backer, en achter hem op de Belgische rij Kenny Herremans, Polle Geusens, Nathan Vanspringel, Milan De Laet, Geoffrey Vanspringel – helaas, in de laatse ronde rondgegaan bij het uitkomen van de chicane -, Junior Planckaert, Wim Coekelbergs en Tom Feyaerts. 
 
Voor Race 1, start om 10u00, krijgen we een omgekeerde Top 5 met daar vooraan Milan De Laet, Nathan Vanspringel, Polle Geusens, Kenny Herremans en Tomas De Backer. Allemaal rijders die een beslissende rol spelen in de titelstrijd tegenover puntenleider Nathan Vanspringel. 
 
Indien de man van de #29 Ford Vanspringel die 2de plek in het eerste treffen kan behouden, scoort hij meteen 17 punten en telt hij al 172 punten. Wint Milan De Laet Race 1 dan komt hij aan 154 punten… 
 
Uitslag : 1. Wierzbicki, 2.11.313 ; 2. De Backer 2.11.825 ; 3. Herremans 2.12.435 ; 4. Geusens, 2.12.639 ; 5. N. Vanspringel, 2.12.792 ; 6. De Laet, 2.12.923 ; 7. L. de Wit 2.13.113 ; 8. Olejniczak, 2.13.701 ; 9. Barewijk, 2.13.857 ; 10. M. de Wit, 2.13.886 ; 11. Van de Craats, 2.14.192 ; 12. G. Vanspringel, 2.14.239 ; 13. J. Planckaert, 2.14.401 ; 14. E. Kosterman, 2.15.055 ; 15. Coekelbergs, 2.16.267 ;… 19. Feyaerts, 2.17.926  

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zaterdag 30 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Finale Races.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons