van der Horst

China: Kan Rosberg de hegemonie van Hamilton doorbreken?

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
De vorige race in Bahrein was er één om duimen en vingers van af te likken, er waren ontelbare inhaalacties, een late eindsprint en een geweldig gevecht om de zege tussen de beide Mercedessen van Hamilton en Rosberg. De Duitser wil komend weekend in China dan ook wraak nemen na twee rechtstreekse duels waarin hij het moest afleggen tegen Lewis Hamilton. Die laatste kijkt desalniettemin tegen een achterstand aan van elf WK-punten op zijn teamgenoot na zijn vroege opgave in Australië.
Nico Rosberg - Mercedes AMG
Nico Rosberg - Mercedes AMG
De karakteristieken van het circuit van Shanghai zijn heel goed vergelijkbaar met die van de omloop van Bahrein: een erg brede baan, lange rechte stukken afgewisseld met korte bochten én alweer twee DRS-zones. Groot verschil wordt er evenwel verwacht in de bandenslijtage in dat opzicht dat op het Chinese asfaltlint vooral de voorbanden op de proef gesteld zullen worden, in tegenstelling tot de voorbije drie GP's. Grootste oorzaak daarvan zijn de bochten die tegen hoge snelheden worden genomen zoals bocht één en bocht 13. Daarnaast bevindt er zich regelmatig wat vuiligheid op en rond het circuit, wat natuurlijk ook op de banden terecht komt en voor extra slijtage zorgt. Voor Pirelli zal het evenwel business as usual zijn, de Italiaanse fabrikant brengt net als de vorige race de medium en zachte banden mee.

97c060da7f443b05584f5fc3c2e97f34bfd148e5.jpg
Na de dominantie in zowel de race als de testritten in Bahrein durft daarom niemand nog te twijfelen aan een nieuwe zege voor Mercedes, temeer omdat de lange rechte lijnen bolides met krachtige motoren perfect zouden moeten liggen. En laat het merk met de ster nu momenteel net de beste krachtbron hebben en laat die krachtbron ook in bolides als deze van Force India, Williams en McLaren liggen. Hopelijk hebben Renault en Ferrari ondertussen een antwoord gevonden... Onbekende factor zijn evenwel de weersomstandigheden. Zo zagen we onder meer al een puike prestatie van de Red Bull's in de kletsnatte kwalificatie van Maleisië, een regenrace zou dus de gevestigde orde wel eens grondig door elkaar kunnen schudden. In het algemeen zouden de temperaturen een pak lager moeten liggen dan bij de voorbije GP's, wat op zich ook weer een uitdaging vormt voor zowel de ingenieurs als de piloten.

Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso - Ferrari
Lewis Hamilton zal de eerste maal dat hij de pits opzoekt op vrijdag zich nog wel even de slechte herinnering van 2007 voor zich zien. In een seizoenslang gevecht met zijn toenmalige McLaren-teamgenoot Fernando Alonso en de Ferrari van Räikkönen verloor hij namelijk daar de wereldtitel door op een natte baan domweg in de grindbak van de pitingang te belanden. Of zijn beide concurrenten van toen komend weekend een vuist kunnen maken in hun Ferrari's, is maar de vraag. Niemand stelt het talent van beide heren in vraag, wel leek Ferrari de schuld bij zichzelf te zoeken nadat ze eerder deze week afscheid namen van teambaas Stefano Domenicali na een carrière van twee decennia. Rosberg van zijn kant zal waarschijnlijk vooral de eerste GP-zege uit zijn carrière herinneren, tevens de eerste zege voor Mercedes sinds de terugkeer en de eerste overwinning sinds... de Grote Prijs van Italië 1955...

De wedstrijd in China wordt zondag al om 9 uur onze tijd op gang geschoten, de kwalificaties op zaterdag starten een uurtje vroeger.

Foto's: Georges De Coster



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons