van der Horst

François Ribeiro kondigt wijzigingen en nieuwe format voor WTCC-meetings aan

a5997dc2a2459d8b6341534cd4de048b1a539bbd.jpg
Niet ongebruikelijk kondigde WTCC-General Manager François Ribeiro tijdens zijn 'eindejaarsbabbel' in Qatar enkele (ingrijpende) wijzigingen aan met het oog op 2016. In de hoop de meetings voor publiek en TV-kijkers begrijpelijker te maken wil de Fransman afstappen van het 'race 1' en 'race 2'-concept. Daarbij zou voortaan de grid voor de 'openingsrace' omgekeerd worden en wint de (tweede) 'hoofdrace' aan belang door ze langer te maken. Om de kosten te drukken worden de niet-Europese meetings voortaan tot twee ipv. drie dagen beperkt terwijl voorts ook de berekeningswijze voor het succesbalast wordt bijgesteld.
 
François Ribeiro
François Ribeiro
Het betreft voorstellen aan de Touring Car Commission maar het lijdt geen twijfel dat deze woensdag in Parijs door de FIA World Motor Sport Council zullen worden goedgekeurd. "Het zijn wijzigingen waarover we met de FIA al langer brainstormen. Ik had altijd al problemen met het race 1- en race 2 -gegeven. De tweede race is doorgaans spectaculairder maar louter sportief gesproken minder belangrijk. In samenspraak met de teams, rijders en betrokken merken beslisten we thans unaniem om niet langer de grid (lees de top 10) voor race 2 maar wel deze voor de openingsrace om te gooien. De langere hoofdrace zou kort daarop worden verreden." aldus Ribeiro die er niet voor te vinden was om voor elk van beide races een kwalificatie te voorzien. Dat zou de voor de serie broodnodige privérijders immers nog meer hebben benadeeld. De Q1-Q2-Q3-kwalificatieprocedure wordt weliswaar behouden maar geldt voortaan als basis voor de hoofdrace.

FIA WTCC
FIA WTCC
De ingreep zal onvermijdelijk de manier waarop de rijders de meeting aanpakken beïnvloeden. Zeker de toppers zullen voortaan in de openingsrace meer risico's moeten nemen om zich een weg naar voor te banen en tegelijkertijd toch hun wagen heel te houden met het oog op de potentieel rijkere puntenoogst die hen in de hoofdrace wacht. De wijziging houdt ook in dat de fans na afloop van de belangrijkere want langere hoofdrace voortaan logischerwijs (meer) toppers op het podium zullen terugvinden. Om het onderscheid tussen de wedstrijden te benadrukken ware het, spijts de tijddruk, wellicht aangewezen beide podiumceremonies gescheiden te houden in de plaats van die snel na elkaar af te haspelen.

FIA WTCC
FIA WTCC
Zoals gezegd wordt ook het succesbalast-systeem herbekeken. Voortaan zou nog enkel de voorafgaande meeting als basis voor de berekening ervan gelden daar waar hiervoor tot dusver drie wedstrijden in aanmerking kwamen. Bovendien zou een gewijzigde coëfficiënt worden gehanteerd en zullen de wagens van de snelste constructeur maximaal niet  60kg maar 80 kg extra gewicht mee aan boord krijgen.

FIA WTCC
FIA WTCC
Met de bedoeling de kosten voor alle betrokkenen in te dijken en het spektakel te comprimeren wordt voor niet-Europese meetings afgestapt van het drie-dagen-format. De tijd- en geldrovende test op vrijdag wordt afgevoerd en vervangen door een shake down achter de safety car op zaterdagvoormiddag.

Verwacht wordt dat de FIA WMSC woensdag ook de kalender zal vrijgeven. Zoals eerder gemeld zou die afgezien van een switch tussen de Moscou Raceway en Sochi geen wijzigingen ondergaan.

Foto's: Hans van Onsem   



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 29 november 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons