van der Horst

Frédéric Vervisch blikt met gemengde gevoelens terug op Zuid-Amerikaanse TCR-campagne

Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
"Tevreden met de behaalde resultaten maar niet 100% met de manier waarop" vat Frédéric Vervisch, onze enige vertegenwoordiger in de Kumho TCR World Tour, de recente meetings in Uruguay en Argentinië samen. De Comtoyou Racing-piloot versierde vorige week in de openingsrace in El Pinar voor de vierde keer een felbevochten plaatsje op de laagste podiumtrede en finishte er als vijfde in race 2. Afgelopen weekend op de Autódromo Internacional José Carlos Bassi in het Argentijnse La Pedrera dwong een defecte intercooler de Belg tot opgave in de eerste confrontatie maar legde hij andermaal beslag op P5 in een bijzonder bewogen afsluitend treffen.
Frédéric Vervisch (Comtoyou Racing)
Frédéric Vervisch (Comtoyou Racing)
"Het team zette in Zuid-Amerika globaal een goede prestatie neer met onder meer twee podiumplaatsen voor Rob Huff in Argentinië, daar waar verschillende titelkandidaten nulscores lieten optekenen" aldus Vervisch. "Persoonlijk ben ik tevreden met mijn derde en vijfde stek in Uruguay. De Autódromo Victor Borrat Fabini, met zijn vele tragere bochten leende zich immers niet echt voor onze Audi. Voor dit weekend in Argentinië lagen onze  verwachtingen dan weer hoger gezien het een snelle omloop met lange snelle bochten betrof maar persoonlijk bleef ik er ietwat op mijn honger. 

Race 1 was wel oké maar door de extreem lage temperaturen - 2 à 3 graden - kampte ik met gripproblemen. Mijn wedstrijd eindigde hoe dan ook in de pitbox met een licht beschadigde intercooler die teveel vermogenverlies met zich meebracht. Hoewel uiteindelijk nog vijfde, leverde race 2 bij duidelijk hogere temperaturen niet het verhoopte resultaat. Mijn start op zich was niet slecht maar toen ik in T1 bij Cardoso binnendoor naar P2 dook volgde een contact met Björk waardoor we geen van beiden de ideale lijn konden houden. Eens off line leek het wel alsof je op ijs reed, zeer zelden meegemaakt, en dat kostte ons meerdere plaatsen.

Met Pedro Cardoso was vooraf overeengekomen dat hij het me niet moeilijk zou maken omdat hij in eerste instantie P1 in de TCR South America-serie beoogde. Toen ik hem later in de race andermaal in T1 binnendoor wilde uitremmen ging ook hij onverwacht later op de rem waardoor ik geen kant meer op kon en hij na contact in de rondte ging. Zelf belandde ik opnieuw buiten de rijlijnen met andermaal plaatsverlies als gevolg. Een vermijdbaar incident waarbij we wellicht geen van beiden vrijuit gingen. Achteraf kreeg ik wel zeven seconden straftijd voor het eerste contact met Björk. Een rekenfout zo bleek al snel want ik bleef voor 0.299" de Zweed voor.  De wedstrijdleiding poogde er alsnog acht seconden van te maken maar de bestraffing was inmiddels reeds door het team afgetekend waardoor alles bij het oude bleef.

Hiermee was de kous nog niet af. Een heetgebakerde Cardoso had het incident duidelijk nog niet verwerkt want een eind voorbij de finishlijn beende hij me op het rechte eind bij en tikte me opzettelijk aan.
(zie onderaan deze tekst voor de videobeelden, n.v.d.r.)
Een niet goed te praten maneuver waarop ik echter niet reageerde; verderop bij het naderen van een bocht wachtte hij me echter op en toen
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
ik hem voorbij was trapte hij op het gaspedaal en torpedeerde me rechts achteraan waardoor ik een kleine meter in de lucht werd gekatapulteerd en om mijn as draaide. Gevolg: de achtertrein en een deur van mijn Audi zwaar beschadigd. Onvoorstelbare toestanden ginds als je het mij vraagt, ei zo na had men het bij de podiumceremonie op Huff gemunt omdat ze Rob voor mezelf aanzagen... Dat de Braziliaan achteraf werd gediskwalificeerd mag dan ook niet verbazen."


Vervisch en de overige World Tour-deelnemers wacht begin november de volgende afspraak in Australië met manches in Sydney en op de roemruchte Mount Panorama-omloop in Bathurst. Macau wordt sowieso de laatste TCR-race voor onze landgenoot die net als alle andere officiële Audi Sport-rijders werkloos dreigt te worden nu Audi alle steun aan zijn customer teams in o.m. TCR en GT3 met ingang van 2024 stopzet.

"Die beslissing hypothekeert inderdaad mijn toekomst" weet Vervisch die had gehoopt zijn carrière onder de Audi-vlag te kunnen beëindigen. "Het was uniek om het tot Audi-rijder geschopt te hebben en zeven seizoenen het merk te vertegenwoordigen. Ook al had je nooit zekerheid, want je werd na elk seizoen opnieuw geëvalueerd. Maar zo zit dit wereldje nu eenmaal in elkaar. Ik ben er 37 nu en stoppen is zeker geen optie. Het is nu zaak om bij een andere constructeur aan de bak te komen. Niet simpel, we werken er aan en ik ben er van overtuigd dat er een oplossing uit de bus komt" besluit onze man.
 


Foto's: TCR South America, Frédéric Vervisch en Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR World Tour op maandag 28 augustus 2023.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons