van der Horst

Gaan Stoffel Vandoorne en Max Verstappen moeite hebben met nieuwe wagens in 2017?

Sebastien Buemi - e.dams-Renault
Sebastien Buemi - e.dams-Renault
Volgens Sébastien Buemi zullen de F1-wagens van 2017 een veel grotere uitdaging vormen om te besturen dan de huidige bolides. Met bredere voor- en achterwielen, een bredere voorvleugel en een smallere en lagere achtervleugel zullen de wagens volgens de verwachtingen vier tot vijf seconden per ronde sneller zijn dan nu. De topsnelheid zal lager liggen, maar de bochtensnelheid, en dus de G-krachten, een stuk hoger. Volgens de Zwitser zullen nieuwe rijders terug angst ervaren en dat is een goede zaak.
Sebastien Buemi - Renault e.dams
Sebastien Buemi - Renault e.dams
De huidig Formule E-kampioen gaf zijn opinie aan motorsport.com: "De auto's worden duidelijk sneller. Ze worden véél sneller en ook vragen ze veel meer van het lichaam. Ik denk dat Formule 1 teruggaat naar de top qua moeilijkheid van besturing. Een nieuwe rijder zal bang zijn om in de auto te stappen en dat is goed. Op het gebied van spektakelwaarde kan ik niet veel zeggen. De auto's worden sneller in de bochten, langzamer op de rechte stukken, dus het is moeilijk om te zeggen of we meer inhaalacties gaan zien. Maar het wordt veel uitdagender en dat is waar de Formule 1 voor bedoeld is. Voor de jongens die al een paar jaar in de Formule 1 zitten; is het wel prima, maar voor de nieuwe rijders is het waarschijnlijk een schok. Lichamelijk wordt het moeilijk en dat was de afgelopen drie, vier seizoen niet het geval. Ik denk dat de banden er goed uitzien en volgens mij wordt het geweldig. Meer G-krachten, meer snelheid in de bochten en dat is heel mooi. De teams moeten zich snel aanpassen dus misschien wordt het veld een beetje opgeschud."

Davidson/Buemi - Toyota TS040 Hybrid
Davidson/Buemi - Toyota TS040 Hybrid
Buemi reed van 2009 tot 2011 Formule 1 bij Toro Rosso met als beste resultaat een zevende plaats. Sindsdien rijdt de Zwitser het WEC met Toyota waar hij in 2014 wereldkampioen werd in de LMP1-klasse. De 24 uren van Le Mans kon hij nog niet winnen. Sinds 2014 combineert hij zijn WEC-activiteiten ook met Formule E voor Renault E.DAMS waarin hij dit jaar ook al kampioen werd. 

Foto's: FIA Formula E & FIA WEC



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op vrijdag 16 september 2016.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons