van der Horst

Geoffrey Heyninck en Sam Dejonghe pakken klinkende zege in seizoensfinale!

Pure Motorsport - BMW 320i WTCC E46
Pure Motorsport - BMW 320i WTCC E46
Afgelopen weekend stond de allerlaatste wedstrijd uit het seizoen 2016 van de Belgian Gentlemen Driver's Club op het programma. Hoewel Geoffrey Heyninck geen rol van betekenis meer kon spelen in de strijd om de titel, wegens zakelijke verplichtingen tijdens de buitenlandse uitstappen van het kampioenschap eerder dit jaar, was de Oost-Vlaming gebrand op een goed resultaat in de seizoensfinale. Voor de gelegenheid contacteerde hij RACB National Team-rijder Sam Dejonghe om hem te flankeren op de ex-WTCC BMW 320i E46 #281 en met succes; het duo behaalde de zege in zowel Klasse B als Divisie 1 na een dominante vertoning!
"Wat een wedstrijd", zuchtte Geoffrey Heyninck tevreden aan de meet. "Het was niet eenvoudig en ook op vlak van strategie moesten we enig voorbehoud inlassen om een extra tankstop te vermijden. Ik had een behouden start genomen om de remmen niet te zwaar te belasten en toen na 20 minuten racen de safety car op de piste verscheen, was dat voor ons een godsgeschenk. Ik dook meteen de pitstraat in om het stuur door te geven aan Sam Dejonghe, die met het mes tussen de tanden vertrok en meteen een 2:41.323 liet optekenen, de snelste ronde in de divisie. Daarna was het een kwestie van geen fouten te maken om na 80 minuten opnieuw de pitstraat op te zoeken voor een laatste pitstop en rijderswissel."

"Ik had dit weekend een zeer druk programma af te werken, want naast deze laatste BGDC-wedstrijd, stond ik ook aan de start van de 24H 2CV, een etmaalrace die we overigens wonnen. Je kan dus wel stellen dat ik de nodige kilometers heb afgemaald dit weekend", lachte Sam Dejonghe. "Dat had vanzelfsprekend gevolgen qua planning, want ik kon de start van de BGDC-race niet nemen, gezien ik nog op het podium van de 24H-race stond. Geoffrey hield het hoofd echter koel tijdens de start, waarna ik tijdens mijn stint hard kon pushen. Toen ik het stuur terug overgaf aan Geoffrey, hadden we een goede 20 seconden bonus op onze naaste achtervolger, maar ondertussen was er een defect ontstaan aan de versnellingsbak. Hierdoor naderde tijdens de laatste stint de concurrentie tot op enkele tellen, maar naderhand kon Geoffrey toch terug afstand nemen. In zo'n situatie is ervaring belangrijk en dat gaf volgens mij de doorslag ditmaal."

"Door het probleem aan de versnellingsbak konden we inderdaad de vierde versnelling niet meer gebruiken", bevestigt Geoffrey Heyninck. "Gelukkig had Sam een mooie voorsprong uitgebouwd, waarna ik tijdens de laatste 80 minuten de wagen richting zwart-wit geblokt kon loodsen. Alles klopte vandaag gewoon; de voorbereiding van het team, Pure Motorsport, was perfect en Koen Bevers had onze strategie tot in de puntjes uitgewerkt, al hadden we vanzelfsprekend ook geluk met de neutralisatie in de aanvangsfase. Sam Dejonghe bewees tot slot nog steeds één van de snelste rijders van België te zijn en had een belangrijk aandeel in de zege."

"Voor volgend jaar is het voor ons nog wat koffiedikkijken. Hoewel we ons zeer goed geamuseerd hebben in de BGDC-races waar we aan de start verschenen, is de kans klein dat we onze ex-WTCC BMW zullen inschrijven volgend jaar. Door de wijziging in het kampioenschap waardoor het format van de races wordt aangepast, komt onze wagen minder goed tot zijn recht. Dit is in feite een sprint-wagen en die loont zich minder goed in races van bijvoorbeeld zes uur, zonder ingrijpende verandering aan de wagen. We staan evenwel open voor suggesties, dus geïnteresseerde teams en rijders kunnen ons steeds contacteren via racing@qcr.be", aldus Geoffrey Heyninck.

Quadriga press - Foto: Mimi's pictures



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 19 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures 2CV.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons