Ginetta LMP3 groot succes - Wat met concurrentie?
De LMP3-klasse werd eind vorig jaar gelanceerd door de ACO moet een goedkope instapklasse vormen voor de prototyperacerij, met een kostenplaatje dat (verplicht) onder de €200.000 blijft. Constructeurs zijn vrij om een eigen chassis (coupé) te ontwikkelen, de motor (Nissan V8 met 420pk) is echter standaard voor iedereen. Verwacht wordt dat de wagens op een doorsnee circuit zo’n 2 seconden per ronde sneller zullen zijn dan de GTE-bolides. LMP3’s worden niet toegelaten in de 24 uren van Le Mans, de winnaar van de klasse in de ELMS krijgt echter een LMP2-uitnodiging voor 2016.
Er is echter ook kritiek op het concept, zo verklaarde Ivan Bellarosa afgelopen weekend nog aan autosport.be dat het quasi onmogelijk is om zich aan de opgelegde maximumprijs te houden. “Het is voor ons enorm moeilijk om een wagen te ontwikkelen en te verkopen binnen het vooropgestelde budget. Ginetta is gek trouwens; het kan volgens mij niet dat zij een wagen maken zonder er geld aan toe te steken. Voor ons is het alleszins niet mogelijk; we hebben de berekeningen gemaakt en krijgen het project in de huidige situatie niet uit de rode cijfers", aldus Bellarosa.
Foto's: Nissan, Rollcentre, LAS & Martijn Wouters
Tweet