van der Horst

GT Daytona wordt FIA GT3-klasse in 2016

a5b2b9ca821b42c1ae4b9cc7fc81540791bd4011.jpg
Zoals verwacht bevestigde IMSA, de organisatie achter het Tudor United Sportscar Championship (TUSC), dat de GT Daytona klasse (GTD) vanaf 2016 exclusief zal openstaan voor FIA GT3-spec wagens. Met uitzondering van de Porsche 911 GT America, was GTD de facto al een GT3-klasse, ware het niet dat de diverse modellen er in een andere specificatie rondrijden. In 2016 zal men dus met een “standaard” GT3 zowel in het TUSC als in de Pirelli World Challenge terecht kunnen in de VS, laatstgenoemd kampioenschap brak de voorbije twee jaren helemaal door met de komst van GT3.
In de Prototype klasse blijft alles zoals het is tot en met 2016, met LMP2, DP en de Deltawing naast elkaar. In 2017 zal er dan een opvolger komen voor de huidige LMP2’s (ACO), die vanaf dan ook de topklasse zullen vormen in TUSC. Ook GTLM (lees GTE) volgt het parcours van wat de FIA en de ACO momenteel aan het uitwerken zijn, een nieuw technisch reglement wordt geïntroduceerd in 2016. Tot slot zal Prototype Challenge (lees LMPC) een beroep blijven doen op het oude maar vertrouwde Oreca FLM09 chassis, al kan de klasse op termijn vervangen worden door LMP3.
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Tudor United Sportscar Championship op maandag 11 augustus 2014.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons