Gulf 12H: AF Corse wint eerste veldslag
De AF Corse Ferrari #3 bleef evenwel op de loer en zou, afhankelijk van de pitstops de ganse race bikkelen om de koppositie met de McLaren 650S GT3. Die pitstops braken de McLaren overigens nog bijna zuur op, want de Britse bolide moest een keertje extra langs de box passeren en dreigde daardoor in de eindfase bijna op een ronde gezet te worden. McLaren GT hield het echter bij een korte splash & dash en bleef daardoor in dezelfde wedstrijdronde; een belangrijk wapenfeit voor het tweede deel van de Gulf 12 Hours gezien alle wagens binnen dezelfde ronde als de leider straks bij de start van het tweede deel hun achterstand tenietgedaan zien. De top drie na zes uur racen bestond uit de zegevierende Ferrari #3 (Ferrari), gevolgd door de Mercedes #1 en de #59 McLaren. Het tweede Black Falcon exemplaar volgde op de vierde plaats en was daarmee vanzelfsprekend beste in de Pro-Am-klasse en behaalde zelfs één ronde bonus op de naaste achtervolger, de Kessel Racing Ferrari #11 op de vijfde plaats.
In de Cup-klasse stond er zoals verwacht geen maat op de MRS GT-Racing Porsche 991 GT3 Cup, vooral de verdienste van Porsche Supercup-kampioen Christian Engelhart natuurlijk. Het Franse Larbre Competition is tweede, voor de Porsche van STP Racing with Sopp & Sopp en het GDL Racing-exemplaar met onder meer Nicolas Vandierendonck aan boord. Laatstgenoemde vertoefde lange tijd in tweede stelling, maar een plots probleem met een kabel van de versnellingsbak noopte de bolide tot een onverwachte stop, waarbij enkele ronden verloren gingen. Nicolas Vandierendonck reed wel een dijk van een race en zijn stints waren bij de snelste onder de Cup-rijders. Bij de CN's is de fabriek-Wolf #45 primus, op een teleurstellende twaalfde plaats na tal van problemen; waarover lager op deze pagina meer. In de Gentlemen-klasse leidt voorlopig de Monster-Ferrari van onder meer Jorge Lorenzo en onze landgenoot Jacques Duyver, aangezien de enige concurrent (Villorba Corse #89) veel tijd verloor in de pits.
De grote hitte vergde veel van zowel rijder als machine en na nog geen halfuur wedstrijd verdween de ISR-Audi al nadat Aditya Patel achterwaarts de muur in knalde, meteen ook de eerste officiële DNF. Ook de Wolf's kenden in de openingsfase hun deel van de problemen, met verschillende passages door de pitstraat en voor de Wolf #47 (al rokend) zelfs een ongeplande stop aan het Viceroy hotel vroeg in de race. De bolide werd terug naar de box gesleept en daar wilde het team beginnen de krachtbron te vervangen, om dan te constateren dat de hechting van de waterpomp niet paste op de nieuwe motor. Vervolgens kondigde de troepen van Motionsport een excursie naar Dubai af om enkele bouten te gaan halen zodoende de bolide raceklaar te krijgen tegen race 2... De Wolf #45 kampte van zijn beurt met problemen aan het gaspedaal, terwijl het exemplaar met startnummer #48 in de openingsminuten al binnen werd geduwd in de box. De nagelnieuwe McLaren 650S GT3 van Kox/Pronk/Vannelet kampte met ABS-problemen vanwege een defecte sensor aan het linkerachterwiel en verloor ook tijd in de box, terwijl de Gulf Racing Lamborghini een ramprace kende met gearshifter problemen en verschillende passages door de pitstraat.
--- Uitslag race 1 Gulf 12 Hours of Abu Dhabi 2014 (pdf) ---
Foto's: Martijn Wouters
Tweet