van der Horst

Heikkinen voor de tweede maal op rij in Mettet

Heikkinen, Solberg & Nitiss
Heikkinen, Solberg & Nitiss
Toomas Heikkinen won voor de tweede maal op rij de Belgische manche voor het FIA World RX voor regerend kampioen Petter Solberg die de show stal in de halve finales en Renis Nitiss die nadien vijf punten moest inleveren nadat hij geen onboard beelden kon voorleggen aan de wedstrijddirectie. De eerste manche van FIA EK RX ging naar de Fransman Grosset-Janin na een zinderende finale waarin François Duval brutaal aan de kant werd gezet door de latere winnaar.
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Vandaag werden nog twee kwalificatieheats afgewerkt waarin Johan Kristoffersson tweemaal de snelste tijd klokte in zijn VW Polo van VW Team Zweden. De voornaamste piloten die naast de finale vielen waren opnieuw Liam Doran die maar niet op het niveau komt van zijn teammaat bij SDRX Petter Solberg, tweevoudig Europees kampioen Timur Timerzyanov met de derde Ford Fiësta van Olbergs MSE en regerend Europees kampioen Robin Larsson (Audi S1).   

Halve finales

Toomas Heikkinen - VW Polo SuperCar
Toomas Heikkinen - VW Polo SuperCar
Tijdens de eerste halve finale van het World RX stond Kristoffersson op de pole met naast hem Toomas Heikinen, gevolgd door Andreas Bakkerud (Ford), Hansen (Peugeot), Stohl (Ford) en Nitiss (Ford). Na lekke banden voor Kristoffersson en Hansen en Stohl die in de eerste ronde buitenspel werd gezet, ging de zege naar Heikkinen die samen met Bakkerud en Nitiss doorstootte naar de finale.


Mattias Ekström - Audi S1 Supercar
Mattias Ekström - Audi S1 Supercar
Solberg (Citroën) mocht op zijn beurt op de pole starten van de tweede halve finale, geflankeerd door Ekström (Audi), gevolgd door Andersson (VW Polo), Jeanney (Peugeot), Marklund (Audi) en Linnerud (VW Polo). De Noor maakte een valse start en werd bedacht met tweemaal een passage in de jokerlap. Normaliter maak je dan geen kans meer op een plaats binnen de top 3, maar Petter Solberg bewees dat hij niet voor niets de regerende wereldkampioen is. Hij ging als een waanzinnige tekeer, en via een kopstart legde de Noor de lat bijzonder hoog voor zichzelf en zijn Citroën. In een quasi perfecte manche kwam hij als tweede over de meet na Andersson en voor Ekström.

Finale

Start Supercars Mettet
Start Supercars Mettet
Tijdens de finale stonden met Heikkinen en Andersson twee VW Polo’s van Marklund Motorsport op de eerste startrij. Solberg en Bakkerud vulden de tweede rij voor Ekström en Nittis. Naast Marklund Motorsport had dus ook Olbergs MSE twee Ford's Fiësta op startgrid van de finale.


Heikkinen lukte een kopstart met Solberg in zijn kielzog. Achter dit duo werd er in de eerste bocht na de start heel wat geduwd en getrokken met Nitiss in de hoofdrol en Andersson en Ekström als slachtoffers. Solberg ging vol in de aanval op Heikkinen, maar ging iets te wijd in de Jokerronde. Uiteindelijk won Heikkinen knap zijn eerste wedstrijd van het seizoen na zijn vierde plaats in Hockenheim.  

In de tussenstand van het kampioenschap loopt Solberg verder uit op Johan Kristoffersson die de eerste manche won in Montalegre. Heikkinen komt nu post vatten op de derde plaats voor Bakkerud en Hansen. Ook in de titelstrijd bij de teams staat SDRX (Citroën) dankzij de glansprestaties van Solberg aan de leiding met twee punten voorsprong op Marklund Motorsport (VW) en drie meer dan Ford Olbergs MSE.

Europees Kampioenschap

Jérôme Grosset-Janin - Peugeot 208
Jérôme Grosset-Janin - Peugeot 208
Mettet was ook het toneel van de eerste manche van het EK RX. Daarin stonden met Duval, Pauwels en Scheveneels drie Belgen aan de aftrap. Scheveneels parkeerde zijn VW Scirocco op zijn dak terwijl Koen Pauwels met de ‘oude’ Ford Focus wel knap in de halve finale zat, maar moest afhaken met een defecte turbo. Alle hoop was gevestigd op Duval die de halve finales overleefde en mocht doorstoten naar de grote finale.

François Duval - Ford Focus Supercar
François Duval - Ford Focus Supercar
Daarin werd hij na een knappe start brutaal opzij gezet door de latere winnaar Grosset-Janin die de wedstrijd afwerkte met een zwaar gehavende Peugeot 208 T16 van Albatec Racing. De piepjonge Ole-Christian Veiby werd knap tweede in de derde VW Polo van VW Team Zweden voor Tamas Karai (Skoda Fabia) en Tommy Rustad in de derde VW Polo van Marklund Motorsport. Door zijn betere score tijdens de kwalificaties komt Rustad wel op de tweede plaats in de tussenstand, ex aequo met Veiby, terwijl Duval vierde staat na de eerste manche.

Super 1600

Davy Van den Branden - Citroën Super1600
Davy Van den Branden - Citroën Super1600
In de Super 1600 ging alle aandacht naar de prestatie van onze landgenoot Davy Van den Branden die in Montalegre net buiten de halve finales viel. Voor eigen publiek lukte het wel en de Citroën rijder werd knap vijfde in de eerste halve finale. Opdracht volbracht voor Davy en meer zat er niet in in dit zeer competitief veld.



Janis Baumanis - Reanult Twingo Super1600
Janis Baumanis - Reanult Twingo Super1600
De finale werd gewonnen door de Let Janis Baumanis die met zijn Renault Twingo ook aan de leiding gaat in de tussenstand na twee manches. Het podium werd vervolledigd door de Franse Renault Clio van Andrea Dubourg en de Skoda Fabia van de Hongaar Krisztian Szabo.Van den Brabnden staat op een voorlopige 11de plaats in de tussenstand van het kampioenschap.

Touring Cars

Start Touring Cars Mettet
Start Touring Cars Mettet
Ook de Touring Cars waren toe aan hun eerste wedstrijd van het seizoen en het podium was volledig Noors gekleurd. De winst ging naar de Noor Fredrick Magnussen die in zijn Ford Fiësta pas tiende werd tijdens de kwalificaties, maar via een tweede plaats in de halve finale zodoende een niet verwachte zege in de wacht sleepte. Tweede en derde werden zijn landgenoten Anders Braten (Ford Fiësta) en Tom-Daniël Taanevik (Mazda RX8).

Foto's: Johnny Loix - Georges De Coster / Info: Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op maandag 18 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgium.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons