van der Horst

Het Belgian Audi Club Team WRT beste team in de Trophée Andros

René Verbist - Belgian Audi Club Team WRT
René Verbist - Belgian Audi Club Team WRT
De Trophée Andros 2015-2016 kende afgelopen weekend in Saint-Dié-des-Vosges zijn ontknoping en het Belgian Audi Club Team WRT eindigde zijn winterseizoen in stijl. Lionel Daziano behaalde namelijk de zege in de eerste race bij de Elite, terwijl Olivier Panis de Superfinale van Race 2 in de categorie Elite Pro aan zijn palmares toevoegde. De Belgische formatie, bekroond voor de mooie decoratie van zijn Audi A1 quattro’s, werd eveneens uitgeroepen tot beste team van het seizoen.
  • Skylimit Events
Er wachtte de deelnemers van de Trophée Andros een eerder ongewoon decor voor de seizoensfinale.  In Saint-Dié-des-Vosges wordt namelijk niet geracet op een traditionele omloop, maar wel op een 400 meter lange ovaal die de deelnemers afhaspelen in nauwelijks twintig seconden.  Dankzij een systeem waarmee de bodem wordt afgekoeld en heel wat werk vooraf, slaagden de organisatoren erin om voor de eerste van twee races op zaterdag het parcours te voorzien van een mooie ijslaag.  Maar de regen en te hoge temperaturen zorgden ervoor dat van ijs voor de tweede race al snel geen sprake meer was, maar enkel asfalt.

WRT Audi A1 Quattro
WRT Audi A1 Quattro
Het Belgian Audi Club Team WRT eindigde, dankzij een Olivier Panis in grootse doen tijdens Race 2, het seizoen op een hoge noot.  Hoewel de man uit Grenoble enkele uren eerder niet verder was geraakt dan een 7de plaats, miste hij in de kwalificaties voor deze tweede confrontatie, de laatste van het jaar, de snelste tijd slechts op een haar.  Zijn tweede plaats op de startgrid van de Superfinale bleek echter geen geschenk want net aan deze kant bleef het ijs langer liggen…  Het was dan ook niet onlogisch dat de voormalige F1-rijder meteen een plaatsje moest afgeven… alvorens er volop voor te gaan!  De Audi A1 quattro #2 pakte al snel Jean-Pierre Dayraut terug en ging in de volgende ronde ook Jean-Baptiste Dubourg voorbij om zo als eerste te finishen, met een snelste rondetijd als kers op de taart.  Jammer genoeg ontbrak het Olivier aan één puntje bij het samentellen van de punten (kwalificatieraces en finale) om de algemene zege te mogen opeisen.

In het eindklassement strandt de vice-kampioen van 2015 op een 5de plaats, een positie die hem niet helemaal kan bekoren.  “De meest positieve punten zijn zonder twijfel opnieuw de sterke prestaties van Team WRT en de aanwezigheid van Audi in de Trophée Andros, die sterk werd gewaardeerd”, blikt hij terug.  “In vergelijking met vorig jaar, hebben we ons moeten aanpassen aan het feit dat er twee wagens waren, maar ik denk ook dat we op enkele sleutelmomenten geen geluk hebben gekend.  Zelf heb ik ook enkele foutjes gemaakt die me op het einde duur zijn komen te staan.  Dus ja, ik ben licht ontgoocheld over het resultaat…  Maar ik hoop echt volgend jaar terug te komen met hetzelfde team in de hoop de Trophée alsnog eens in de wacht te kunnen slepen!”

Volop meestrijdend voor de 3de plaats in het eindklassement, kende Adrien Tambay niet het weekend waarop hij had gehoopt.  De vertegenwoordiger van Audi in de DTM klasseerde zich na de kwalificaties als derde voor Race 1, maar verloor tijdens de finale twee plaatsjes om uiteindelijk naast het podium te stranden.  Wat later geraakte hij in Race 2 niet verder dan de 7de stek waardoor hij genoegen diende te nemen met een 4de plaats in het kampioenschap, net voor ploegmaat Olivier Panis.  Dit neemt echter niet weg dat de jongeman voor zijn eerste volledige seizoen bij de Elite Pro heel wat moois liet zien.  Hij behaalde verschillende podiumplaatsen en in St. Dié liet hij trouwens de snelste chrono van het weekend optekenen. Enkel een zege zat er niet in.

“Ik heb deze winter WRT leren kennen en ik kende bovendien een plezierige tijd”, aldus de zoon van die andere ex-F1-rijder Patrick Tambay.  “Ik ben het seizoen gestart zonder te veel ambities, maar met het idee me vooral te amuseren.  Uiteindelijk is het uitstekend verlopen met zes podiumplaatsen en bijna de zege in Super Besse.  Dat is het misschien wel het enige waar ik spijt van heb.  Maar, ik ben erg tevreden gelijke tred te kunnen hebben houden met Olivier, toch een referentie, en hem zelfs ben kunnen voorblijven in het eindklassement.  Dit winterseizoen heeft me in ieder geval de kans gegeven de batterijen op te laden en vanaf nu kan ik me weer toeleggen op de DTM.”

Daziano eindigt in schoonheid
Eindelijk kenden de twee Elite piloten van het Belgian Audi Club Team WRT in Race 1 de omstandigheden die ze graag hadden.  Na een eerste zege tijdens het openingsweekend in Val Thorens, ging Lionel Daziano ook nu met de zege aan de haal!  De Varois was onstuitbaar met twee maal de snelste tijd in de kwalificatiemanches en een dominante zege en een snelste wedstrijdronde in de finale.  Ook Bérénice Demoustier voelde zich als een vis in het water.  De Noord-Franse eindigde 6de en eindigde voor het eerst dit seizoen bovenaan in het vrouwenklassement.

WRT Audi A1 Quattro
WRT Audi A1 Quattro
Met 60kg extra gewicht en een slechter wordende piste, kon Lionel Daziano in Race 2 de prestatie uit Race 1 niet overdoen.  De kampioen van vorig jaar eindigde nu op plaats 4, meteen ook zijn positie in het kampioenschap.  Bérénice eindigde dan weer 8ste en sluit het kampioenschap af in de top 10.
“Deze 4de plaats is niet meteen het resultaat dat ik voor ogen had”, bevestigt Lionel.  “Ik voel me vooral in mijn sas als er ijs en sneeuw ligt, zoals hier en in Val Thorens het geval was.  Het is veel minder leuk als er te veel asfalt ligt.  Het is een stijl van rijden die heel anders is en deze winter lukte het me niet.  Jammer, want het team heeft uitstekend werk geleverd en onze Audi’s A1 quattro waren echt top.  Ik mag stellen dat ik me zeker heb geamuseerd en dat is wellicht toch het belangrijkste!”

De titel bij de teams en de mooiste auto
Hoewel geen van zijn piloten op het eindpodium stond van de Trophée Andros, sleepte het Belgian Audi Club Team WRT toch de titel bij de teams in de wacht.  “Deze prijs is vanzelfsprekend een mooie beloning die bewijst dat we goed werk hebben geleverd”, lacht René Verbist, een van de bazen bij WRT.  “We waren een hele winter lang op niveau, wat trouwens de verschillende podiumplaatsen bewijzen, maar toch blijven we een beetje op onze honger zitten.  Voor het eerst zetten we in de Andros twee wagens in en verwelkomden we twee nieuwe piloten, wat altijd een beetje extra aanpassingstijd vergt.  Maar wat ons het meest parten heeft gespeeld zijn de uitzonderlijke weersomstandigheden deze winter met weinig ijs en heel wat wedstrijden op asfalt.  Maar zoals reeds aangehaald, dit heeft ons er dit seizoen niet van weerhouden om prima prestaties te realiseren.  Toch bleek dit niet genoeg om een weekend winnend af te sluiten of op het eindpodium te staan.  Adrien was er dichtbij, maar het ontbrak hem wellicht nog wat aan ervaring, wat niet meer dan logisch is…  De Trophée Andros heeft in ieder geval zijn hoge niveau bewezen en ik hoop dat met wat we hebben geleerd we volgende winter kunnen toeslaan.”

Vergeten we ook niet dat de door WRT gebouwde Audi A1 quattro werd verkozen tot mooiste wagen van het seizoen.  “Wat ons natuurlijk veel plezier doet!”, klinkt het uit de mond van Pierre Arnaud, de ingenieur die voor dit programma verantwoordelijk is.  “Een nieuw koetswerk bouwen zoals dit was best wel een uitdaging, waarvoor ik Enrico Cerbo wil bedanken.  Na jaren te hebben gewerkt in de F1, richtte hij het bedrijf Yanara Technologies op en hij werkt al verschillende jaren voor WRT.  Voor ons, ontwikkelt of repareert hij onderdelen uit carbon.  Wij hebben hem er kunnen van overtuigen om onze koetswerken uit glasvezel te maken, wat niet meteen zijn specialiteit is, maar we zagen wel het resultaat.  Enrico was trouwens aanwezig in Saint-Dié-des-Vosges en kon deze erkenning samen met ons vieren. »

En zo zit de Trophée Andros erop.  In de ateliers van Baudour gaat vanaf nu alle aandacht uit naar wat een goed gevuld zomerseizoen moet worden, waarin het Belgian Audi Club WRT, opnieuw, hoopt een hoofdrol te mogen vertolken.  Meer hierover binnenkort!

Belgian Audi Club Team WRT Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 15 februari 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons