Hockenheim: Tweede zege voor Mattias Ekström - Audi pakt constructeurstitel
Het overwicht dat Audi tijdens de kwalificatie tentoon had gespreid kreeg al meteen een flinke deuk toen Edoardo Mortara bij de start slecht weg kwam en polesitter Miguel Molina de leiding verloor toen hij zich in de eerste bocht kompleet verremde. Mattias Ekström en vooral de als vijfde gestarte Jamie Green tekenden gelukkig voor Audi wel present; laatstgenoemde was op de zachtere option-band gestart en ontfutselde de Zweed, op standaardrubbers onderweg, nog in de eerste ronde de leiding. Zoals verwacht had Ekström voor de bandenwissels er aan kwamen geen verhaal tegen het zevental rijders dat op de optionband was gestart en werd aangevoerd door Green voor Wehrlein, Farfus, Molina, Scheider, Spengler en Juncadella.
De Red Bull-rijder liet zich onderweg evenwel niet tot duels met snellere rijders verleiden en keek, nadat iedereen zijn verplichte pitstop met bandenwissel had afgewerkt, tegen een achterstand van slechts 24 seconden op een tot dan dominante Jamie Green aan. Met merkgenoot Mike Rockenfeller in zijn zog, begon Ekström, inmiddels op zachte rubbers, daarop aan zijn inhaalrace. Mercedes-youngster Pascal Wehrlein was net tevoren zijn tweede stek kwijtgespeeld nadat hij met een drive through werd bedacht om Timo Scheider in de pitlane voor de wielen te hebben gereden.
Tien ronden voor het afvlaggen had het duo Ekström-Rockenfeller nog slechts twaalf seconden achterstand op leider Green en amper drie op Scheider die Wehrlein's tweede plaats had geërfd.
Het Audi-duo draaide zo'n anderhalve seconde per ronde sneller dan hun Britse merkgenoot wiens lot bezegeld leek. Dat was al helemaal het geval toen het hele veld na een sortie van Juncadella door de safety car werd opgewacht. Na een neutralisatie van drie ronden en met nog evenveel ronden te gaan werd de baan opnieuw vrijgegeven. Green was een vogel voor de kat en zag zowel Ekström als Rockenfeller aan zich voorbij gaan. Zijn derde plaats kon hij echter nipt voor het option-geweld van achtervolgers Paul di Resta en Marco Wittmann veiligstellen, wat betekende dat Audi met een hattrick het podium monopoliseerde. Voor sportbaas Wolfgang Ullrich en de zijnen kon het feest helemaal niet meer op want het mager resultaat dat BMW op de Hockenheimring neerzette maakte dat Audi zijn achterstand van 21 punten op de concurrent uit Beieren finaal omboog in een voorsprong van 31 punten.
Na de race kreeg Robert Wickens nog een tijdstraf van 30 seconden opgelegd om Augusto Farfus in de slotronde van de sokken te hebben gereden. De Braziliaan had na een felbevochten wedstrijd uiteicht op een zevende, achtste plaats maar viel hierdoor terug naar een 16de plaats. Wickens viel terug naar P17, wat hem tevens drie plaatsen in de eindstand kost. Ook Bruno Spengler werd wegens een vergrijp op Juncadella met een nog te bepalen werkstraf bedacht.
Voor Maxime Martin werd deze finale een regelrechte afknapper. Onze landgenoot verzeilde na een vroeg contact met merkgenoot Timo Glock in de achterste gelederen en kon zich aan boord van diens beschadigde M4 nooit naar behoren verdedigen. Als gevolg van de schade aan zijn wagen reed de Brusselaar dan ook nog lek na zijn pitstop om finaal met de zwart-oranje vlag tot opgave gedwongen te worden. In de eindstand verliest Martin hierdoor een plaats en sluit zijn eerste seizoen als beste rookie af op een zevende stek. Een erg sterk debuut voorwaar, waaraan zijn opgemerkte zege op de Moscow Raceway uiteraard niet vreemd is.
Uitslag Hockenheim:
1.Ekström 42 ronden in 1:08.37"
2.Mike Rockenfeller +2.4
3.Jamie Green +3.9
4.Paul di Resta +4.1
5.Marco Wittmann +4.9
6.Timo Scheider +6.5
7.Martin Tomzcyk +7.5
8.Miguel Molina +11.1
9. Antonio Felix Da costa +12.1
10.Gary Paffett +14.7
11.Timo Glock +15.1
12.Bruno Spengler +15.8
13.Nico Muller +15.9
14. ChristianVietoris =17.4
15.Joey Hand +17.7
16. Augusto Farfus +23.0
17.Robert Wickens +40.3 (+ 30" straftijd)
Eindstand kampioenschap:
1 Marco Wittmann BMW Team RMG 156p
2 Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 106
3 Mike Rockenfeller Audi Sport Team Phoenix 72
4 Christian Vietoris Original-Teile Mercedes AMG 69
5 Edoardo Mortara Audi Sport Team Abt 68
6 Martin Tomczyk BMW Team Schnitzer 49
7 Maxime Martin BMW Team RMG 47
8 Pascal Wehrlein gooix Mercedes AMG 46
9 Timo Scheider Audi Sport Team Phoenix 44
10 Jamie Green Audi Sport Team Rosberg 43
11 Bruno Spengler BMW Team Schnitzer 42
12 Robert Wickens FREE MAN´S WORLD Mercedes AMG 41
13 Augusto Farfus BMW Team RBM 39
14 Adrien Tambay Audi Sport Team Abt 36
15 Paul Di Resta Mercedes AMG 36
16 Timo Glock BMW Team MTEK 33
17 Miguel Molina Audi Sport Team Abt Sportsline 32
18 Daniel Juncadella Petronas Mercedes AMG 22
19 Nico Müller Audi Sport Team Rosberg 10
20 Joey Hand BMW Team RBM 8
21 António Félix da Costa BMW Team MTEK 6
22 Gary Paffett EURONICS Mercedes AMG 5
Eindstand Team-kampioenschap:
1 BMW Team RMG Marco Wittmann / Maxime Martin 203p
2 Audi Sport Team Abt Sportsline Mattias Ekström / Miguel Molina 138
3 Audi Sport Team Phoenix Mike Rockenfeller / Timo Scheider 116
4 Original-Teile Mercedes AMG Christian Vietoris / Paul Di Resta 105
5 Audi Sport Team Abt Edoardo Mortara / Adrien Tambay 104
6 BMW Team Schnitzer Bruno Spengler / Martin Tomczyk 91
7 Audi Sport Team Rosberg Nico Müller / Jamie Green 53
8 BMW Team RBM Augusto Farfus / Joey Hand 47
9 gooix Mercedes AMG Pascal Wehrlein / 46
10 EURONICS / FREE MAN'S WORLD Mercedes AMG Gary Paffett / Robert Wickens 46
11 BMW Team MTEK Timo Glock / António Félix da Costa 39
12 Petronas Mercedes AMG Daniel Juncadella / Vitaly Petrov 22
Kampioenschap Constructeurs:
1 Audi 411p
2 BMW 380p
3 Mercedes-Benz 219p
Foto: ITR e.V.
Tweet