van der Horst

Hongarije: Kimi Räikkönen niet te spreken over beslissing van stewards

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen
De beslissing van de stewards, onder leiding van oud-wereldkampioen Alan Jones, om Max Verstappen niet te bestraffen viel bij Kimi Räikkönen niet in goede aarde. De twee kemphanen kwamen in de 57ste ronde met elkaar in aanrijding, waardoor de Fin een deel van de voorvleugel van zijn Ferrari verloor. Ook een latere mogelijkheid tot inhalen ging bijna mis waarbij de Iceman sterk zijn beklag deed via de boordradio. Na de wedstrijd beschuldigde de voormalige wereldkampioen de Nederlander ervan meermaals van rijrichting te veranderen tijdens het verdedigen van zijn positie, iets wat niet mag volgens de reglementen van de sport.
Max Verstappen - Red Bull F1
Max Verstappen - Red Bull F1
“Eerst ging hij naar rechts en dus besloot ik om links te gaan”, aldus Raïkkönen. “En opeens was hij daar ook! Ik deed er alles aan om een aanrijding te vermijden. Wanneer je beslist om een rijrichting te nemen dan mag je niet zomaar terug. Gelukkig kon ik hem nog iets of wat half missen.” Verstappen is het niet eens met de Fin en geloofd in zijn onschuld. “Ik heb maar één keer van rijrichting veranderd dus het zou me verbazen als ze me hiervoor zouden straffen”, zei de jonge Nederlander. “Ik zag hem komen en hij was wat te optimistisch om langs de binnenkant te gaan. Hij blokkeerde zijn banden en tikte me aan. Zoiets kan gebeuren.”

Kimi Räikkönen - Scuderia Ferrari
Kimi Räikkönen - Scuderia Ferrari
Later in de wedstrijd gebeurde er een tweede incident tussen beide heren en dit gebeurde in de eerste bocht. De Ferrarist blokkeerde zijn banden terwijl hij de Red Bull probeerde te ontwijken terwijl deze laatste naar de buitenkant van de baan reed om zijn positie te verdedigen. “Het was beetje hetzelfde verhaal, dat tweede. Uiteraard maakte ik een beweging en eens ik besloten had om ervoor te gaan is het heel moeilijk om in te houden en de andere wagen te ontwijken, zodra die terug uitweek na mijn manoeuvre”, ging de veteraan van 242 F1-wedstrijden verder. “Ik probeerde hem te ontwijken en kon hem nog net missen maar dit was ondertussen de tweede keer. Volgens mij was dit niet correct.”

Nieuwe curbstones Hongarije
Nieuwe curbstones Hongarije
Over de stewards, deze keer onder leiding van Australiër Alan Jones, was Räikkönen al even min te spreken. “Uiteraard zijn de stewards degenen die hierover beslissen. Het reglement is gewoon een grap, wist je dat?”, aldus een misnoegde Iceman. Ook over hun beslissing op zaterdag waren het Ferrari-team en Raïkkönen niet al te gelukkig na een bizarre beslissing om rijders die buiten de 107%-regel vielen van de snelste tijd in Q1 niet te bestraffen. De stewards lieten weten dat hun beslissing genomen werd omwille van 'uitzonderlijke omstandigheden' tijdens Q1, nadat deze geteisterd werd door hevige regenval en met maar liefst vier rodevlag situaties.

Kimi Raikkonen - Scuderia Ferrari
Kimi Raikkonen - Scuderia Ferrari
"De kwalificatie van gisteren was een goed voorbeeld voor de 107%-regel, maar ze pasten het toe op de jongens die niet doorgingen na Q1, maar deden dit niet voor de rest. Hoe kan je opeens dezelfde regel hebben en toepassen op twee verschillende manieren tijdens dezelfde sessie? Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt?", vroeg de wereldkampioen van 2007. "Maar dat is de Formule 1 van vandaag, en is iets dat moet veranderen. Voor mensen van buitenaf ziet dit er zo slecht uit, en ook voor jullie ( de media) en dat is niet eerlijk. Er is een regel, en het zou altijd op dezelfde manier moeten toegepast worden én moet gelden voor iedereen.”

Foto's: Racing International Photography

 




Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op maandag 25 juli 2016.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons