Hungaroring: Nabeschouwing van MDM Motorsport
Koebolt startte de eerste race en kon direct opklimmen van de achtste naar de vierde plaats. “Iedereen ging naar binnen, maar ik bleef aan de buitenkant en kon daardoor de nodige posities winnen”, vertelde hij later. “Vervolgens zag ik hoe twee rijders met elkaar in duel waren om de tweede plaats. Ik besloot om af te wachten totdat ze een fout zouden maken en dat gebeurde, zodat ik er voorbij kon. Toen begon het te regenen en werd het interessant. We besloten om tijdens de pitstop niet te wisselen van slicks naar regenbanden, omdat je dan volgens het reglement 30 seconden moet stilstaan. Wij probeerden voordeel te behalen door die tijd te besparen.” Dat pakte goed uit: na de rijderswissel kwam Simon Knap als leider in de wedstrijd weer de baan op. Hij wist op slicks de auto op de natte baan onder controle te houden en vervolgens kwam de safety-car de baan op. “Hoeveel geluk kun je hebben”, lachte Knap. “Het was door de aquaplaning best lastig om de safety-car te volgen. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding om vanwege de omstandigheden de strijd te staken en daarmee wonnen wij dus de race!”
In de tweede wedstrijd startte Knap. Opnieuw was er sprake van regen, maar nu al voorafgaand aan de wedstrijd, zodat het team besloot om op regenbanden te starten. “In de loop van mijn stint droogde de baan vrij snel op, dus het was wel duidelijk dat slicks uiteindelijk sneller zouden zijn”, zei Knap. Bij de pitstop werd derhalve gewisseld en zo vertrok Max Koebolt voor de slotstint op profielloze racebanden. “Het duurde even voordat ik ze op de juiste temperatuur kreeg, maar toen zat het tempo er wel in en zo zijn we uiteindelijk als zevende algemeen en als zesde in de klasse geëindigd.”
Met de in Hongarije behaalde resultaten staan Knap en Koebolt voor het eerst dit seizoen aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Dat is een veelbelovende uitgangspositie voor het laatste raceweekeinde van het jaar, op 15 en 16 september op de Nürburgring. “Dat is een circuit dat bekendstaat als enigszins gunstig voor BMW. Als er geen al te grote aanpassingen komen met betrekking tot de ‘balance of performance’, dan hopen we daar goed te kunnen scoren. De titel is ons doel”, kondigen de beide rijders aan.
Persbericht MDM Motorsport
Tweet