van der Horst

Iedereen gelijk op totaal vernieuwde Marrakech-omloop

De vernieuwde Marrakech-omloop
De vernieuwde Marrakech-omloop
De WTCC-meetings volgen elkaar in sneltrein op. Met de trip naar het Circuit Moulay El Hassan in Marrakech is men reeds aan de vierde afspraak toe. De gevreesde stratenomloop werd deze winter grondig gewijzigd en ingekort. De data van vorige jaren mogen de prullenbak in en zowel rijders als teams betreden een zo goed als onontgonnen terrein. Zo ook leider José Maria Lopez die dit weekend een voor hem ongebruikelijk magere voorsprong van 12 punten op naaste achtervolger Tiago Monteiro verdedigt. En zo er al één rijder is die wil schitteren op deze recent tot semi-permanent asfaltlint (in tegenwijzerzin) gepromoveerde omloop, dan is het wel local hero Mehdi Bennani. De Marokkaan tekende aan het stuur van diens SLR Citroën C-Elysée voor een sterke seizoenstart en staat momenteel derde in de tussenstand. Al maakt het maximale succesballast (80kg) dat alle Citroën-rijders sinds de start van het seizoen meetorsen het er niet makkelijker op. De kans dat concurrenten Honda (40kg), Lada (30kg) en de ballastvrije Volvo's en Chevy's zich dit weekend andermaal in de kijker zullen rijden is dan ook reëel.
 
Mehdi Bennani
Mehdi Bennani
"De nieuwe omloop (2.971km) oogt veel technischer, telt minder rechte stukken en meer bochten" weet Bennani die recent in Hongarije een tweede WTCC-zege op zijn palmares bijschreef. De Marokkaan is één van de vier winnaars in het nog jonge seizoen. Een seizoen dat tot dusver garant stond voor spektakelrijke wedstrijden. De bijsturing van het reglement met betrekking tot het compensatiegewicht heeft zijn doel duidelijk niet gemist.

Voor Citroën Racing dat op de verraderlijke stratenomloop van weleer collectief steeds bijzonder sterk voor de dag kwam is het hertekenen van de omloop niet meteen een goede zaak. "Ik hield wel van het oude circuit dat met geen enkel ander kon worden vergeleken" aldus José Maria Lopez. "Na mij op de simulator voorbereid te hebben denk ik dat het een zeer trage omloop wordt waarop we niet eens de 200 km/u halen en met bitter weinig inhaalmogelijkheden.
Yvan Muller - Citroën Racing
Yvan Muller - Citroën Racing
De baan lijkt smal, zonder grote remzones zodat het moeilijk wordt om de tegenstander te verschalken. De kwalificatie wordt een regelrechte uitdaging want gezien de korte baan zullen de rondetijden erg dicht bij elkaar liggen, het kleinste foutje zal hier zwaarder doorwegen dan elders" aldus de Argentijn.
Dat is ook de mening van teamgenoot Yvan Muller die na alle narigheden van de voorbije weken alweer op achtervolgen is aangewezen. "Mogelijk hoeven we zelfs niet eens naar vijfde, en al zeker niet naar zesde versnelling te schakelen en wordt inhalen moeilijk. Al zal ik me pas ter plekke een juist oordeel kunnen vormen" aldus de Fransman die vijfde staat op 52 punten van zijn stalgenoot.

Rob Huff - Tiago Monteiro - Dario D'Esposito
Rob Huff - Tiago Monteiro - Dario D'Esposito
In het Honda-kamp heerst optimisme. In de voorbije drie meetings  bleek dat de Civic merkbaar kompetitiever voor de dag komt dan vorig jaar. Zelfs met gelijke wapens, lees nagenoeg identiek gewicht, is de achterstand op referentie Citroën voor een belangrijk deel weggewerkt. In Marrakech komen de Civic's met een gewichtsvoordeel van 40 kg op de baan, een nieuwe buitenkans dus voor Monteiro, Huff en Michelisz om de 'blauwen' bij te benen of zelfs terug te wijzen. Afwachten toch of de 40 punten-kloof die beide merken in de strijd om de constructeurstitel scheidt kan worden gedicht.   

Lada Sport Rosneft
Lada Sport Rosneft
Met een zevende, negende en tiende plaats in de tussenstand voor resp. Catsburg, Valente en Tarquini bleven de Lada-troepen tot dusver ietwat onder de verwachtingen, al mocht de openingsrace op de Hungaroring er best zijn. De Russisch-Franse équipe kende een vrij bewogen seizoenstart, getuige Gabriele Tarquini, de Italiaan kwam nog maar  tweemaal tot scoren. Het was vooral Nick Catsburg die de Lada-eer hoog hield, de Nederlander kwalificeerde zich tweemaal op rij voor de shoot out en mocht reeds tweemaal op de laagste podiumtrede postvatten. In het zwart-gele Rosneft-kamp ziet men opportuniteiten in het feit dat de omloop voor iedereen nieuw is.

Thed Björk - Polestar Volvo S60
Thed Björk - Polestar Volvo S60
Het debuterende Polestar Cyan Racing is nu reeds de verrassing van het seizoen. Fredrik Ekblom en Thed Björk staan momenteel weliswaar pas elfde en twaalfde maar dit reflecteert geenszins het ware potentieel van de Volvo S60. Het Zweedse team zoekt nog zijn weg in het voor hen nieuwe kampioenschap en dat vertaalde zich in ongelukkige diskwalificaties, naast een terugzetting op de grid na een motorwissel. Vooral een agressiever uithalende Thed Björk - die kort na de race op de Hungaroring vader werd - lijkt vlot zijn draai te vinden temidden het Europees toerwagengeweld. Op de Hungaroring, amper de derde meeting van het jaar, stootte de Zweed op een droog asfaltlint reeds door tot de shoot out zodat het geen twijfel lijdt dat ook Volvo onverhoopt snel meedoet voor de ereplaatsen of zelfs meer. Polestar liet woensdag weten na 2016 een punt te zetten achter zijn V8 Supercars-deelname in Australië en zich op andere technologieën en kampioenschappen te focussen. Een derde S60 waardoor het merk aan de MAC3-competitie zou kunnen deelnemen, komt er dit jaar niet, maar Autosport.be vernam dat we in 2017 flink wat meer Volvo's op de WTCC-grid te zien krijgen.

James Thompson - Münnich Motorsport Chevrolet Cruze TC1
James Thompson - Münnich Motorsport Chevrolet Cruze TC1
James Thompson is in Marrakech opnieuw van de partij aan het stuur van de Münnich Motorsport Chevrolet TC1. De Brit viel op de Slovakia Ring reeds in voor teameigenaar René Münnich. Münnich betwist zowel het wereldkampioenschap rallycross als het WTCC en ook dit weekend komt de teameigenaar aan de rallycrossbak in Hockenheim. Een buitenkans dus voor de snelle Thompson die het in Slovakije moeilijk had na maandenlang inactief te zijn gebleven, maar hier toch ingereden aan de start verschijnt. Tijdens de volgende afspraak op de Nordschleife erft Top Gear-presentatrice Sabine Smith dan weer het stuur van de Chevrolet.

 
Tom Coronel - ROAL Motorsport
Tom Coronel - ROAL Motorsport
Tom Coronel weet net zo min als de concurrentie wat te verwachten van de races op de nieuwe baan. . Met uitzondering van het Slovakia Ring-weekend kwam de Nederlander zowel in Le Castellet als op de Hungaroring verrassend sterk uit de hoek. Enkele tikken bij de start van de hoofdrace in Hongarije waarin hij als tweede mocht aanzetten, leverden evenwel niet het verhoopte podiumplaatsje op. Het kan dus alle kanten op maar voor onze Noorderbuur hoeft een tweede 'Marracrash' zoals vorig jaar in elk geval niet.

Ferenc Ficza - Zengo Motorsport Honda Civic
Ferenc Ficza - Zengo Motorsport Honda Civic
Tot slot nog even meegeven dat John Bryan-Meisner in Marrakech nog steeds niet aan rijden toe komt. Normaliter zou de jonge Zweed een volledig seizoen voor het Zweedse Nika Racing afwerken aan het stuur van de ex-Campos Chevrolet Cruze van Hugo Valente. Problemen van budgettaire aard maakten dit tot dusver onmogelijk. De Nika-teamleiding vindt de Marrakech-omloop thans niet geschikt voor het debuut van de jonge rijder en mikt hiervoor nu op de manche op de... Nordschleife! Normaliter zou ook Zengo Motorsport-debutant Daniel Nagy daar eindelijk over een Mugen-krachtbron moeten kunnen beschikken.
 
Stand rijders:
1 López 106; 2 Monteiro 94; 3 Bennani 77; 4 Huff 60; 5 Muller 54; 6 Michelisz 53...

Stand merkenkampioenschap:
1.Citroën 263; 2 Honda 223; 3 LADA 133; 4 Volvo-Polestar 66.

Stand WTCC Trophy (privateers):
 1 Bennani 61; 2 Chilton 49; 3 Coronel 36; 4 Filippi 29; 5 Demoustier 25; 6 Münnich 9...

Stand  WTCC Teams’ Trophy:
1 Sébastien Loeb Racing 104; 2 ROAL Motorsport 36; 3 Campos Racing 32; 4 ALL-INKL.COM Münnich Motorsport 19; 5 Zengo Motorsport 9.

Timing:

Vrijdag 6 mei:

11h30-12h00: Circuit inauguration ceremony
12h30-13h00: Testing

Zaterdag 7 mei:

09h00-09h30: WTCC Free Practice 1
11h30-12h00: WTCC Free Practice 2
15h00-15h30: WTCC Qualifying Q1
15h35-15h50: WTCC Qualifying Q2
16h00: WTCC Qualifying Q3
16h30-17h00: WTCC Manufacturers Against the Clock

Zondag 8 mei:

12h15: WTCC Opening Race (21 ronden)
17h15: WTCC Main Race (22 ronden)

Foto's: Hans van Onsem en Marrakech Grand Prix
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 5 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Circuit Moulay El Hassan.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons