van der Horst

Interview Rahel Frey: "Spa is net zo fantastisch als Le Mans"

Rahel Frey
Rahel Frey
De Zwitserse Rahel Frey (27) is geen onbekende meer voor het grote publiek sinds ze twee jaar geleden als fabriekspilote voor Audi instapte in de DTM. Daarvoor betwiste ze samen met onze landgenoot Laurens Vanthoor het Duitse Formule 3 kampioenschap en nam ze éénmaal (in 2010) deel aan de 24 uren van Le Mans. Ze heeft nog steeds nauwe banden met Audi en dit seizoen zagen we haar al uitkomen in de Aziatische Audi R8 LMS Cup, de ADAC GT Masters en de Blancpain Endurance Series. Tijdens de seizoensfinale van deze laatste serie op de Nürburgring kreeg autosport.be de kans om, tussen twee rijbeurten in (!), de Zwitserse enkele vragen te stellen.
Je komt dit seizoen simultaan uit in twee belangrijke GT-kampioenschappen, de Duitse ADAC GT Masters en de Blancpain Endurance Series, beide met de Audi R8 LMS ultra maar weliswaar voor twee verschillende teams, namelijk Prosperia C. Abt Racing en het Belgian Audi Club Team WRT. Wat vind je zelf van je eerste seizoen in het GT-racen?

Rahel Frey in de WRT Audi R8 LMS ultra
Rahel Frey in de WRT Audi R8 LMS ultra
Het ging dit seizoen vrij goed mag ik wel zeggen, ik heb heel veel ervaring kunnen opdoen. Beide teams werken zeer professioneel en voor beide kampioenschappen geldt eigenlijk hetzelfde: de wagens die vooraan strijden zijn sowieso snel, maar ik moet er wel bij zeggen dat het niveau van de Blancpain Endurance Series erg hoog ligt.


80fdc0a7e9c99074648677717cd8c758eaf0660c.jpg
Je kwam in 2011 en 2012 uit voor Audi in de DTM, eerst met een 2008-versie van de Audi A4 DTM en dan bij het ingaan van de nieuwe reglementen een jaar later nam je het stuur van de nieuwste Audi A5 DTM. Kan je even het verschil schetsen tussen een Audi DTM-wagen enerzijds en een Audi R8 LMS ultra GT3 anderzijds?

De beide wagens zijn compleet verschillend! In een GT3 heb je de zogenaamde 'driver aids' zoals ABS en traction control, het gewicht van zo'n wagen is een pak hoger dan van een DTM-auto en beschikt bovendien ook niet over remmen uit koolstofvezel. De zitpositie is precies hetzelfde als in het showroom-model terwijl in de DTM je enorm ver naar achteren en zo goed als op de vloer zit. Het is net een eenzitter met een dak erop!

In 2008 zagen we jou nog in de Duitse Formule 3 als teamgenote van Laurens Vanthoor bij Van Amersfoort Racing, nu komen jullie elkaar weer tegen bij het WRT team.

Rahel Frey in de Duitse F3 in 2008
Rahel Frey in de Duitse F3 in 2008
Ja Laurens en ik delen binnen het team dan wel niet dezelfde auto maar we spreken wel vaak met elkaar. Zoals ik al zei gaat het er bij WRT erg professioneel aan toe en het is dan ook belangrijk dat er veel teamoverleg wordt gepleegd om de auto's nog te verbeteren.
Om even terug te komen op de Duitse F3: in 2009 won Laurens de Duitse titel met Van Amersfoort Racing maar ook ik kon met het team van Jo Zeller Racing een zege wegkapen hier op de Nürburgring. Het jaar daarna reed ik dan Le Mans en vervolgens twee jaar DTM, ik ben kortom erg blij met wat ik totnogtoe bereikt heb.

Rahel Frey in 2008
Rahel Frey in 2008
Veel piloten vinden de 24 uren van Le Mans mythisch, denk jij daar ook zo over?

Het is een fantastische race maar ik vind de 24 uren van Spa of die van de Nürburgring al even fantastisch hoor!

Laatste vraag dan, vind je het niet moeilijk om als vrouw uit te komen in een mannenwereld die de autosport toch is?

Ik vind het vooral een moeilijke vraag, ik heb er echt geen antwoord op, ik race al mijn hele leven tegen 'boys', al van in mijn kartingperiode!

Bedankt Rahel Frey en succes als je zometeen het stuur van de Audi weer overneemt!

Foto's: Arne Simons



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons