van der Horst

Interview: Vijf minuten met Hans Reiter

Hans Reiter - Lamborghini Blancpain Reiter
Hans Reiter - Lamborghini Blancpain Reiter
Men kon er het afgelopen weekend niet naast kijken, de spierwitte Lamborghini Gallardo GT3 FL II van Reiter Engineering was uiteindelijk de grote overwinnaar van het FIA GT Series weekend op Circuit Zolder. Ietwat als underdog kwamen de troepen van Hans Reiter opdagen in Zolder, na de eerste race in Nogaro te hebben gemist, maar de Stier uit Sant'Agata Bolognese bleek in het verleden reeds snel op het asfaltlint te Terlaemen en dus bestond de mogelijkheid dat Hans Reiter en de zijnen ook nu weer hoge ogen zouden gooien. Autosport.be zocht de excentrieke Duitser dan ook op in de paddock van Circuit Zolder en de neerslag daarvan kan u hieronder terugvinden.
Autosport.be: Afgelopen winter raakte bekend dat Lamborghini voortaan nauwer gaat samenwerken met Reiter Engineering, zie jij jezelf nu als een fabrieksteam?
 
Zolder: De eerste vrije training in beeld gebracht
Hans Reiter: Zo ver zou ik niet gaan. Het is inderdaad zo dat Lamborghini ons nu officieel erkent als preparateur van de GT3 en ook in beperkte mate ondersteuning geeft. Dat is iets wat we echt nodig hadden, zeker als je kijkt naar de huidige situatie van het GT3 landschap waarin het steeds moeilijker wordt om als zelfstandig team een wagen te ontwikkelen, competitief te maken en bovendien verkocht te krijgen.  Mensen zijn meer geneigd om te gaan aankloppen bij de grote constructeurs zoals Audi, Mercedes, McLaren enz. en in die zin is het goed dat wij nu ook Lamborghini achter ons hebben staan.
 

Autosport.be: Wat houdt het engagement van Lamborghini dan precies in?
 
Hans Reiter: Niet alleen de erkenning komt ons goed uit, maar ze financierden bijvoorbeeld ook de ontwikkeling van de laatste evolutie van onze GT3, de Lamborghini Gallardo GT3 FL II. Het is een eerste stap en als alles goed gaat hoop ik dat we binnen afzienbare tijd de volgende kunnen zetten. Momenteel heb ik 46 mensen in dienst en indien Lamborghini niet met ondersteuning over de brug was gekomen dan was mijn team te groot geweest en had ik mensen moeten laten gaan.
 

Autosport.be: Onder de naam SaReNi United bracht je een goed jaar geleden ook de imposante Camaro GT(3) op de markt, een wagen die we voorlopig nog niet echt een succes blijkt te zijn. Hoe staan de zaken er momenteel voor met betrekking tot dit project?
 
Hans Reiter: Het is misschien best dat ik eerst even duidelijk maak dat met de erkenning van Lamborghini ik nu de activiteiten tussen Reiter Engineering en SaReNi United volledig zal scheiden. Het worden twee aparte entiteiten en ik zal ook iemand anders aan het hoofd zetten van SaReNi United. Ik blijf zeker geloven in het concept van de Camaro GT en we hebben nog veel in petto. Met deze wagen hebben als het ware een ‘budget GT3’ op de markt gebracht. De kosten stijgen jaar na jaar in GT3 en wij willen een alternatief aanbieden met een knappe wagen die maar 200.000 Euro kost (nvdr. GT3 prijzen schommelen
YACO Racing - Chevrolet Camaro GT GT3
YACO Racing - Chevrolet Camaro GT GT3
momenteel tussen 300.000 en 400.000 Euro) en dit seizoen in principe even competitief moet zijn als de concurrentie. Meteen na de race hier in Zolder gaan we testen in Slowakije en storten we ons voor de volle 100% weer op de Camaro. Ik geef eerlijk toe dat we vorig jaar wat fouten hebben gemaakt, in tegenstelling tot de Lamborghini ligt de motor bij de Camaro voorin waardoor de balans van de wagen heel anders is, iets waar we nog geen ervaring mee hadden. Bovendien hadden we grote moeite met de remmen, voor 2013 hebben we dan ook grotere remschijven voorzien en bijgevolg ook 19” velgen op de wagen gemonteerd (nvdr. de grootste van het veld). De eerste tekenen zijn veelbelovend en de Camaro heeft zich al even snel getoond als de Gallardo.
  
 
Autosport.be: Om af te sluiten moeten we het ook nog eens over Peter Kox hebben, een rijder waarmee je al jaren samenwerkt en die hier in Zolder nog maar eens zijn kunnen laat zien.

Zolder: De hoofdrace in beeld gebracht
Hans Reiter: Ik werk al samen met Peter sinds 1995 toen ik zijn ingenieur was en hij is inmiddels onmisbaar geworden voor mij. Vijf jaar geleden zei hij dat hij nog vijf jaar ging verder doen, maar gelukkig lijkt het erop dat hij nog wel even door gaat. Ik bied hem in ieder geval een contract aan voor de rest van zijn leven. Peter is supersnel op de piste, maar bovendien ook een voortreffelijke ontwikkelingsrijder. Wanneer Peter zijn feedback geeft, dan heeft hij het in 95% van de gevallen bij het juiste eind. Waar Audi vijf ingenieurs voor nodig heeft, kan hij op zijn eentje. Zelfs een wagen die in eerste instantie waardeloos is kan hij nog goed krijgen!

Foto's: Marnik Mouchaers, Vincent Wouters & ADAC GT Masters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op dinsdag 23 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting FIA GT Series Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons