van der Horst

Is dit de echte reden dat Korea terug op de kalender staat?

Start GP van Zuid-Korea
Start GP van Zuid-Korea
Veel verbaasde blikken toen de internationale automobielfederatie FIA gisteren een kalender met 21 Grote Prijzen publiceerde. Al gaat het nog maar om een voorlopige kalender, de bekendmaking van een seizoen met meer dan 21 GP's doen sommigen nerveus op hun stoel bewegen. Maar, is er meer aan de hand?
Het lijkt zeer ongeloofwaardig dat de Grote Prijs van Korea zal plaatsvinden op 3 mei volgend jaar. Niet alleen is er een week later al de GP van Spanje, ook hebben de organisatoren nog maar enkele maanden de tijd om alle voorzieningen te treffen, niet in het minst de promotionele karavaan in gang te duwen. Toegegeven, de datum van de GP kan veranderen wat beide argumenten onderuit kan halen, maar toch lijkt het alsof er iets anders afspeelt in het gepolitiseerde F1-wereldje...

De reglementen voor volgend seizoen schrijven voor dat elke rijder slechts maximaal vier motoren mag gebruiken, waar er dat dit jaar nog vijf waren. De regel omtrent de straffen bij het gebruik van extra krachtbronnen is dan wel versoepeld in die zin dat men vanaf 2015 kijkt naar het aantal verschillende onderdelen (motor, MGU-K, MGU-H, batterijen, turbo en elektronica) dat wordt vervangen en niet meer zo zeer de krachtbron als één component, toch zullen verschillende teams met de handen in het haar zitten als ze de levensduur van de krachtbronnen nog moeten opkrikken. Reeds dit seizoen, het eerste van het nieuwe hybride-V6-tijdperk weliswaar, kampten veel teams reeds met problemen naar de levensduur van de krachtbronnen.

Het reglement bevat, volgens ons, evenwel een mogelijk achterpoortje, want wat lezen we? "Dit getal (de vier krachtbronnen nvdr.) zal worden opgetrokken tot vijf als het aantal evenementen in het kampioenschap, zoals origineel gepland, boven 20 uitkomt." Door dit zinnetje toe te voegen, is er dus een mogelijkheid om ook volgend seizoen nog vijf krachtbronnen te gebruiken, in plaats van vier; een wereld van verschil. Het saillante detail is de verwoording "zoals origineel gepland"; nergens staat dat er effectief 20+ GP's moeten worden afgewerkt, ze moeten alleen gepland staan...

Mercedes weigert al maanden de motorenbevriezing op te heffen om de concurrentie (de facto Ferrari en Renault) toe te laten een inhaalbeweging te maken. Om die bevriezing op te heffen, is evenwel een unaniem akkoord nodig. Mercedes zal naar alle waarschijnlijkheid vermoedelijk minder problemen hebben met een krachtbron minder te gebruiken per seizoen dan Ferrari en/of Renault; om te zwijgen van onbekende Hybride-V6-nieuwkomer Honda. Het is dan ook denkbaar dat de Duitsers een eventuele regelwijziging zouden blokkeren en een regel zoals bovenvermelde kan dan ook handig gebruikt worden om de hete kastanjes in het vuur te laten. Zien we dus volgend jaar een GP van Korea op 3 mei?

Foto: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op donderdag 4 december 2014.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons