van der Horst

Mosport: Corvette DP's domineren - Derde GTLM zege op rij voor Ford

Action Express Racing - Corvette DP
Action Express Racing - Corvette DP
De Corvette DP's hebben de zevende manche van het IMSA WeatherTech Sportcar Championship op het Canadese Mosport gedomineerd. De Mazda Lola #55 van Tristan Bomarito en Jonathan Bomarito die van op pole was vertrokken was duidelijk de snelste wagen in de eerste helft race, maar de kleurrijke proto verdween al snel uit de wedstrijd met een kapotte wiellager. Daarna was het vrij spel voor de Corvette DP's die het onder elkaar uitvochten voor de algemene zege in de wedstrijd over 2 uur en 40 minuten.
Visit Florida Racing - Corvette DP
Visit Florida Racing - Corvette DP
Voor het eerste dit seizoen ging de overwinning naar de Action Express Corvette DP #31 van Eric Curran en Dane Cameron, terwijl de zusterwagen #5 van Joao Barbosa en Christian Fitipaldi als tweede aantikte. Cameron legde de basis voor de zege met een indrukwekkend inhaalmanoeuvre waarbij hij zowel de #5 als de WTR DP van de Taylor broers verschalkte. De Visit Florida Racing Corvette DP van Marc Goossens en Ryan Dalziel was ook nu weer bij de les en voerde tot bij het ingaan van het laatste uur het veld aan. Dalziel viel echter nog terug tot de vierde plaats. De tweede Speedsource Mazda Lola van Tom Long en Joel Miller kon de eer nog wat redden voor de Japanse constructeur met een vijfde plaats.

Start GTLM
Start GTLM
GT Le Mans leverde naar gewoonte weer een interessant kijkstuk. De Chip Ganassi Racing Ford GT #67 van Richard Westbrook en Ryan Briscoe ging weliswaar voor derde opeenvolgende keer met de overwinning lopen, evident was dat niet. Terwijl de Corvette C7.R #3 van polesitter Antonio Garcia in het eerste wedstrijduur de race controleerde, verloor de Ford GT #67 in eerste instantie de derde plek aan de BMW M6 GTLM van Bill Auberlen om vervolgens met een trage pitstop naar P6 terug te vallen.

Corvette C7.R
Corvette C7.R
De Chip Ganassi crew keerde het tij met een goede strategie. Zo opteerde men voor een drie-stop strategie, waarbij men tijdens de laatste pitstop enkel bijtankte zonder nieuwe rubbers op te leggen. Daarbij kwam Briscoe aan de leiding te liggen met een voorsprong van meer dan 10 seconden op de Corvette #4 van kampioenschapsleiders Tommy Milner en Oliver Gavin, die hij tot aan de meet kon controleren. De Corvette #3 had eerder in de wedstrijd zijn positie meer dan waarschijnlijk afgestaan aan de #4 om diens titelkansen te versterken. Een dubbel podium voor Corvette dus, maar Westbrook en Briscoe naderen nu tot op amper vijf punten van Milner en Gavin dankzij hun overwinning.

BMW Team RLL - M6 GTLM
BMW Team RLL - M6 GTLM
De BMW M6 GTLM was de snelste wagen in de klasse, maar de Beierse wagen kwam niet verder dan een vierde plaats met de #25 (Auberlen/Werner), terwijl de #100 met technische problemen kreeg af te rekenen. De Porsche 911 RSR #912 van Makowiecki en Bamber opteerde voor dezelfde strategie als de uiteindelijk winnaars, maar door een duidelijk gebrek competiviteit van de wagen viel deze nog terug naar P6. In GT Datyona scoorde Turner Motorsports een eerste overwinning met de BMW M6 GT3, mede dankzij een knap inhaalmanoevre van Jens Klingmann, die tegelijk de Riley Viper van Jeroen Bleekemolen en de Dream Racing Lamborghini Huracán van Fabio Babini verschalkte voor de leiding. Daarbij liep de Viper schade op aan de radiator en viel terug.

--- UITSLAG IWSC MOSPORT (PDF) --- 

Foto's: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 10 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Motorsport Park.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons