van der Horst

Keert Volvo Polestar Racing in 2015 met Robert Dahlgren terug naar het WTCC?

Volvo Polestar Racing C30
Volvo Polestar Racing C30
Citroën Racing-patron Yves Matton liet eind vorige maand in een interview met het Franse Le Point verstaan dat naast Alfa Romeo (in 2016) ook constructeur Volvo midden 2015 een terugkeer naar het WTCC plant. Leuk nieuws voor de serie dat vandaag bevestigd lijkt te worden met het bericht dat Volvo Polestar Racing-rijder Robert Dahlgren zijn raceactiviteiten in het Australisch V8 Supercar-kampioenschap na de finale in Sydney afrondt en naar de Zweedse thuisbasis terugkeert om zich over de Europese plannen van het team te buigen. Dahlgren's rijke ervaring als ingenieur-rijder droeg het voorbije jaar in niet geringe mate bij tot de ontwikkeling en het succesvol debuut van de Volvo S60 in dat V8 Supercar-kampioenschap. Verwacht wordt dat Dahlgren zich in de nabije toekomst op de nog niet officieel aangekondigde WTCC-plannen zal focussen.

Bij onze tegenvoeters wordt Dahlgren geprezen om zijn aandeel in het succesrijke debuut anno 2014 van de Volvo S60 in de competitieve Australische V8 Supercar-serie; niet zozeer omwille van zijn resultaten als rijder - de Zweed staat momenteel 25ste geklasseerd met een 13de plek als beste resultaat - maar omwille van zijn ontwikkelingscapaciteiten. Dahlgren wordt aanzien als de sleutelfiguur in de samenwerking tussen het Zweedse Polestar Racing en het Australische Garry Rogers Motorsport die tot dusver in vier overwinningen en o.m. drie tweede plaatsen voor Dahlgren's teamgenoot Scott McLaughlin resulteerde, goed voor een vijfde plaats in de tussenstand. Naast Dahlgren en McLaughlin verdedigen ook Greg Ritter en Alexandre Premat er de GRM-kleuren.

In 2011 werkte  Robert Dahlgren al eens een verkennend WTCC-seizoen  af met een door Polestar geprepareerde en gerunde Volvo C30, waarbij de Zweed een compleet nieuwe 1.6 turbo-krachtbron doorontwikkelde.  Hij sloot het seizoen af op een elfde plek, met een vierde  en vijfde plaats in resp. Oschersleben en Suzuka als beste resultaat. In de daarop volgende winter ging het gerucht dat Polestar Racing in 2012 twee S60 zou inzetten maar die vermeende plannen gingen niet door, naar verluidt omdat de S60 die toen net de plaats van de C30 had ingenomen niet meteen geschikt bleek voor deelname aan het WTCC.

In november 2013 meldde het Zweedse team zich terug voor een eenmalige deelname in Shanghai met de oud-Dahlgren C30, deze keer in handen van Thed Björk. Constructeur Volvo wilde zo voeling houden met het kampioenschap, een serie waarin "constructeurs die met een model uit het C-segment willen racen het meeste waar voor hun geld krijgen". Zo te horen wordt er thans een nieuw hoofdstuk aan dit vervolgverhaal gebreid.

Foto: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 21 november 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons