Keert Volvo Polestar Racing in 2015 met Robert Dahlgren terug naar het WTCC?
Bij onze tegenvoeters wordt Dahlgren geprezen om zijn aandeel in het succesrijke debuut anno 2014 van de Volvo S60 in de competitieve Australische V8 Supercar-serie; niet zozeer omwille van zijn resultaten als rijder - de Zweed staat momenteel 25ste geklasseerd met een 13de plek als beste resultaat - maar omwille van zijn ontwikkelingscapaciteiten. Dahlgren wordt aanzien als de sleutelfiguur in de samenwerking tussen het Zweedse Polestar Racing en het Australische Garry Rogers Motorsport die tot dusver in vier overwinningen en o.m. drie tweede plaatsen voor Dahlgren's teamgenoot Scott McLaughlin resulteerde, goed voor een vijfde plaats in de tussenstand. Naast Dahlgren en McLaughlin verdedigen ook Greg Ritter en Alexandre Premat er de GRM-kleuren.
In 2011 werkte Robert Dahlgren al eens een verkennend WTCC-seizoen af met een door Polestar geprepareerde en gerunde Volvo C30, waarbij de Zweed een compleet nieuwe 1.6 turbo-krachtbron doorontwikkelde. Hij sloot het seizoen af op een elfde plek, met een vierde en vijfde plaats in resp. Oschersleben en Suzuka als beste resultaat. In de daarop volgende winter ging het gerucht dat Polestar Racing in 2012 twee S60 zou inzetten maar die vermeende plannen gingen niet door, naar verluidt omdat de S60 die toen net de plaats van de C30 had ingenomen niet meteen geschikt bleek voor deelname aan het WTCC.
In november 2013 meldde het Zweedse team zich terug voor een eenmalige deelname in Shanghai met de oud-Dahlgren C30, deze keer in handen van Thed Björk. Constructeur Volvo wilde zo voeling houden met het kampioenschap, een serie waarin "constructeurs die met een model uit het C-segment willen racen het meeste waar voor hun geld krijgen". Zo te horen wordt er thans een nieuw hoofdstuk aan dit vervolgverhaal gebreid.
Foto: Hans van Onsem
Tweet