van der Horst

Laurens Vanthoor: "De Nordschleife is onverbiddelijk"

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
Ik moest niet lang twijfelen om in te gaan op de vraag van de Belgian Audi Club om mee te werken aan een nieuwe kroniek, waarin ik elke maand zal vertellen over mijn leven als racepiloot. Aangezien ik me richt tot echte autosportfans, zal ik niet aarzelen u van tijd tot tijd ook een blik te gunnen achter de schermen.
Zoals jullie wellicht wel weten, heb ik sinds de start van het seizoen al wat ‘airmiles’ verzameld.  Eerst trok ik naar Australië, waar ik tweede werd in de 12 Uren van Bathurst en onlangs was er mijn deelname aan een wedstrijd van het Braziliaanse Stock Car kampioenschap.  Een leuke ervaring trouwens deze Silhouettes die zijn opgebouwd rond een een buizenchassis!

Mijn Europees seizoen startte dan weer afgelopen zaterdag met de eerste race van het VLN-kampioenschap op de Nürburgring.  Het was vooral met veel ongeduld uitkijken naar de eerste race met de nieuwe Audi R8 LMS. Jammer genoeg heeft het ongeval van Jann Mardenborough ervoor gezorgd dat er achteraf geen reden was tot feesten.

Ik kwam trouwens net uit de wagen toen ik vernam dat de race was stilgelegd.  Toen ik hoorde dat het ongeval was gebeurd op Flugplatz, fronste ik toch wel even de wenkbrauwen.  Zoals de naam al doet vermoeden, is het een plek waar de wagen lichtjes van de grond komt.  De snelheden zijn er erg hoog en als je daar van de piste gaat, kunnen de gevolgen wel eens heel erg zijn, zoals we spijtig genoeg achteraf hebben moeten vaststellen.  Toen ik hoorde wat er precies gebeurd was, wist ik even niet wat zeggen.  Als een piloot verongelukt, komt dat natuurlijk als een schok, want je weet dat ook jou dit kan overkomen.  Maar wij aanvaarden de risico’s die we nemen en in die zin is een ongeval waarbij een toeschouwer het leven laat wellicht nog gruwelijker...  Zelfs al ken je de persoon in kwestie niet, we kunnen ons allemaal goed voorstellen door welk leed zijn naasten worden getroffen.  Ik wil dan ook mijn diepste medeleven betuigen.

Op weg naar huis, heb ik lang gepraat met Jacqueline, mijn vriendin.  Ik zei haar dat ik misschien een beetje gek ben, maar de grote Nürburgring is zonder twijfel een van mijn favoriete circuits... en uitgerekend omdat het zo gevaarlijk is!  Je weet dat je op de Nordschleife gewoon geen fouten mag maken. Er zijn dan ook geen brede uitloopzones voor het geval je wat te optimistisch bent geweest. Een misrekening eindigt in de muur...  Als piloot heb je er het gevoel dat je strijd levert met jezelf. Enerzijds heb je constant zin om voluit in de aanval te gaan, anderzijds wil je overlevingsinstinct je afremmen. Je bent dus onophoudelijk op zoek naar de gulden middenweg, een uitdaging die voor een maximum boost van adrenaline zorgt. En het is nu net die adrenaline waar je als piloot naar op zoek bent.

Gelukkig is de autosport vandaag niet meer zoals pakweg 40 à 50 jaar geleden, toen er heel regelmatig ongevallen met dodelijke slachtoffers te betreuren vielen.  Vandaag is dat iets waar we eigenlijk niet meer aan denken.  De veiligheid van de omlopen en de wagens is zo sterk geëvolueerd dat er al echt sprake moet zijn van een ongelofelijke samenloop van omstandigheden waardoor een ongeval echt dramatische gevolgen heeft.  En dat is nu net wat afgelopen zaterdag is gebeurd.  Ik ben ook triest voor Jann Mardenborough, die een uitstekend piloot is en nu plots bekritiseerd wordt door mensen die er niets van kennen en beweren dat een Playstation-speler niet achter het stuur zou mogen kruipen.  Onzin natuurlijk... maar het moet hard zijn dit allemaal te moeten horen!

Eind deze week wacht de eerste manche van de Blancpain GT Series.  Op dat moment denk je ook niet meer na over het ongeval.  Ik reis af naar Nogaro met de bedoeling mijn werk te doen en ik zal er enkel denken aan de overwinning.  Ik kijk er ook enorm naar uit om samen te rijden met Robin Frijns, die in de karting 5 jaar lang mijn ploegmaat was bij GKS.  We kunnen het samen goed vinden, praten dezelfde taal en respecteren elkaar.  Ik zal hem in ieder geval zo veel mogelijk trachten te helpen zodat hij zich snel op zijn gemak voelt in de Audi.  En als hij op een dag sneller is dan mij, zal ik zijn gegevens analyseren om te zien hoe ik er beter kan door worden.  Met Stéphane Ortelli waren we er al in geslaagd om dergelijke vertrouwensrelatie op te bouwen, zodat we als ploeg goed konden samenwerken.  We gaan proberen om met Robin net hetzelfde te doen.  Ik heb het gevoel dat we ons constant aan elkaar zullen kunnen optrekken en resoluut de titel in de Blancpain Sprint Series moeten ambiëren.  Na reeds in 2013 en 2014 minstens een titel te hebben mogen vieren, wil ik de ingeslagen weg dan ook graag verderzetten!

Met Nogaro in Sprint en een week later Monza in Endurance, staan er de volgende weken twee belangrijke afspraken op de agenda in de Blancpain GT Series.  Mijn agenda staat alvast goed vol, maar meer daarover volgende maand!

Tot binnenkort,

Laurens



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op donderdag 2 april 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons