van der Horst

Lausitzring: Nabeschouwing Maxime Martin

Maxime Martin - BMW M4 DTM
Maxime Martin - BMW M4 DTM
Maxime Martin haalde op de Lausitzring niet het verhoopte resultaat. De vertegenwoordiger van het RACB National Team zette de 16de kwalificatietijd neer en kwam als 14de over de streep. Zijn zesde tijd in de race – snelste BMW-rijder – bewijst echter dat zijn leerschool in de DTM nog steeds verder gaat.
  • Skylimit Events
De op twee na laatste manche van de DTM werd op zaterdag verstoord door de mist. Dat noopte de organisatoren tot een lichte aanpassing van de timing.
“Door de slechte zichtbaarheid werd de vrije training herleid tot een kwartier”, vertelt Maxime Martin. “De piste lag er nat bij, maar droogde op. Dat maakte het nog wat moeilijker, want zo was het onmogelijk om goede referentiepunten vast te leggen.”

Tijdens de kwalificaties deed zich zowat hetzelfde scenario voor. “Er was maar één droge lijn. Bovendien gingen we voor onze afstellingen de verkeerde kant uit. Kortom, ik zette pas de zestiende tijd neer.”

Door een straf voor een tegenstander kon de Belg als 15de aan de race vertrekken.
“Ik nam een goede start en lag al snel tiende. Jammer genoeg werd ik geraakt door Paul Di Resta en stond ik achterstevoren. Ik viel terug naar de 15de plaats. Op dat moment begonnen mijn regenbanden – waarmee iedereen was vertrokken – te lijden, want het asfalt werd steeds droger.”

Alsof dat nog niet voldoende was, kreeg onze landgenoot ook nog eens een drive through aan de broek. “Blijkbaar ging ik te snel onder gele vlag. Die extra doortocht door de pitlane deed me uiteraard heel wat plaatsen verliezen. Gelukkig liep het in de slotfase, toen ik de option-banden had onderliggen, wat beter. Na een paar ronden had ik mijn referentiepunten gevonden en kon ik vrijuit rijden. Zo wist ik de zesde rondetijd van de race neer te zetten, de snelste van alle BMW-rijders.”

Bij de finish feliciteerde Maxime hartelijk zijn teammaat Marco Wittmann, de nieuwe DTM-kampioen van 2014. “Marco zette een schitterend seizoen neer en verdient deze bekroning helemaal. Ik ben uiteraard ontgoocheld door mijn uitslag in de race, maar mijn rondetijden zorgen toch voor enige troost.”

RACB Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 15 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Lausitzring.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons