Lausitzring: Nabeschouwing Maxime Martin
“Door de slechte zichtbaarheid werd de vrije training herleid tot een kwartier”, vertelt Maxime Martin. “De piste lag er nat bij, maar droogde op. Dat maakte het nog wat moeilijker, want zo was het onmogelijk om goede referentiepunten vast te leggen.”
Tijdens de kwalificaties deed zich zowat hetzelfde scenario voor. “Er was maar één droge lijn. Bovendien gingen we voor onze afstellingen de verkeerde kant uit. Kortom, ik zette pas de zestiende tijd neer.”
Door een straf voor een tegenstander kon de Belg als 15de aan de race vertrekken.
“Ik nam een goede start en lag al snel tiende. Jammer genoeg werd ik geraakt door Paul Di Resta en stond ik achterstevoren. Ik viel terug naar de 15de plaats. Op dat moment begonnen mijn regenbanden – waarmee iedereen was vertrokken – te lijden, want het asfalt werd steeds droger.”
Alsof dat nog niet voldoende was, kreeg onze landgenoot ook nog eens een drive through aan de broek. “Blijkbaar ging ik te snel onder gele vlag. Die extra doortocht door de pitlane deed me uiteraard heel wat plaatsen verliezen. Gelukkig liep het in de slotfase, toen ik de option-banden had onderliggen, wat beter. Na een paar ronden had ik mijn referentiepunten gevonden en kon ik vrijuit rijden. Zo wist ik de zesde rondetijd van de race neer te zetten, de snelste van alle BMW-rijders.”
Bij de finish feliciteerde Maxime hartelijk zijn teammaat Marco Wittmann, de nieuwe DTM-kampioen van 2014. “Marco zette een schitterend seizoen neer en verdient deze bekroning helemaal. Ik ben uiteraard ontgoocheld door mijn uitslag in de race, maar mijn rondetijden zorgen toch voor enige troost.”
RACB Sport
Tweet