van der Horst

Lédenon: Race 1: Drie verschillende merken op het podium

Team AKKA-ASP Ferrari 458
Team AKKA-ASP Ferrari 458
Het is des te opmerkelijker dat bij de openingsrace voor het Franse GT kampioenschap er drie verschillende merken op het podium eindigden aangezien er dit jaar slechts drie constructeurs aanwezig zijn Ferrari, Audi en Porsche. Met acht stuks was Ferrari het sterkst vertegenwoordigd in de eerste race, Audi kon rekenen op zes R8 LMS ultra en Porsche telde twee wagens. De openingsrace ging naar de Ferrari 458 van het Team AKKA-ASP bestuurd door Jean-Luc Beaubelique, Philippe Giauque en Morgan Moullin-Traffort.
Het format van de races voor het GT Tour werd voor dit jaar gewijzigd, van sprintraces over een uur stapte men over naar endurance races over anderhalf uur met twee verplichte pitstops. De wagens worden nu gedeeld door drie rijders die elk het stuur moeten nemen en moeten bestaan uit een mix van professionele en amateur piloten, dit uiteraard om kosten te drukken.    

start GT Tour in Lédenon 2015
start GT Tour in Lédenon 2015
Jean-Luc Beaubelique, Philippe Giauque en Morgan Moullin-Traffort vormden een homogeen trio dat na de pole behaald te hebben ook de race naar zijn hand wist te zetten, zij wonnen met zes seconden voorsprong op de Sébastien Loeb Racing Audi R8 LMS ultra van Mike Parisy, Philippe Gaillard en David Hallyday. De laatste podiumplaats ging naar de uittredende kampioen de IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3-R, nu bestuurd door Raymond Narac, Sébastien Dumez en Olivier Pernaut.

De Ferrari’s van Duqueine Engineering pakte de plaatsen vier en vijf met het exemplaar van Romain Brandela, Bruno Strazzer en Nelson Panciatici voor dit van Roland Berville, Gilles Duqueine en Anthony Beltoise. Sport Garage zag de Ferrari van Maxime Pialat, Nicolas Tardif en Soheil Ayari als zesde over de lijn komen, het exemplaar dat onze landgenoot Stéphane Lemmeret deelde met Eric Cayrolle en Arno Santamato werd met veertien ronden achterstand nog als vijftiende geklasseerd.

Foto's: GT Tour
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FFSA GT Tour op zaterdag 18 april 2015.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons