van der Horst

Macau: Met z'n vieren voor de titel

James Nash - Craft-Bamboo Lukoil SEAT Leon
James Nash - Craft-Bamboo Lukoil SEAT Leon
Met z'n vieren zijn ze nog, de kandidaten voor de TCR International Series-kroon. Netjes verdeeld over twee teams - Craft-Bamboo Lukoil met James Nash en Pepe Oriola (SEAT Leon) en Leopard Racing/WRT met regerend kampioen Stefano Comini en Jean-Karl Vernay (VW Golf TCR). Het verraderlijk stratencircuit in Macau vormt net als vorig jaar het decor voor de ontknoping van een kampioenschap dat spijts het beperkte deelnemersveld best wel boeiend en niet zelden spectaculair kon worden genoemd. Wil Stefano Comini zichzelf opvolgen dan moet de ietwat excentrieke Zwitser alvast een achterstand van 17 punten op kampioenschapsleider James Nash zien weg te werken. Pepe Oriola kijkt reeds tegen een kloof van 33 punten aan, Fransman Vernay volgt nog eens zes punten verder.

 

Stefano Comini - Leopard Racing VW Golf TCR
Stefano Comini - Leopard Racing VW Golf TCR
Zowel Oriola als Vernay hebben reeds geopperd hun respectieve teammaats te zullen helpen in hun gooi naar de titel;  maar Macau, waar het gevaar achter zowat elke bocht schuilt, is en zal altijd een loterij blijven.
 
James Nash mag dan al de beste kaarten hebben, de 30 kilogram succesballast die hij aan boord van zijn SEAT Leon (1.345kg) meezeult zijn op dit type omloop niet meteen een cadeau. Vooral omdat de drie overige kandidaten ballastvrij aan de start van beide races komen wat 1.315 kg voor de SEAT's en Honda's Civic betekent en slechts 1.285kg voor de VW's Golf.

Tiago Monteiro - WestCoast Racing Honda Civic TCR
Tiago Monteiro - WestCoast Racing Honda Civic TCR
Uiteraard liggen er ook nog andere kapers voor de kust van dit voormalig Portugees roversnest. Honda is weliswaar uitgeteld voor de rijderstitel maar met kleppers als hotshot Gianni Morbidelli en diens teamgenoot Tiago Monteiro, dit weekend gastrijder bij WestCoast Racing, heeft ook de Japanse constructeur meerdere ijzers in het vuur.

Nog een andere Civic, maar dan eentje in de Target Competition-kleuren, wordt voorgerreden door de Brit Josh Files, recent tot Duits TCR-kampioen gekroond. Noteer nog dat Mulsanne Racing hier met twee Alfa Romeo Giulietta aan de start komt; eentje voor de Tsjech Petr Fulin, en één voor Andrea Belicchi die de nog immers zieke Michela Cerruti vervangt. Twee snelle jongens die zich het aan het stuur van de nog lang niet in topvorm verkerende Alfa's wellicht moeilijk in de strijd om de ereplaatsen zullen kunnen mengen.

De vijandelijkheden in Macau worden vandaag reeds geopend met een vrije oefensessie van dertig minuten. Een tweede oefengalop volgt op vrijdag, de kwalificatiesessies (Q1 en Q2) worden zaterdagochtend betwist. Ook de beide races - waarbij de grid voor race 2 bepaald wordt door de uitslag van de eerste wedstrijd - staan gezien het drukke tijdschema geprogrammeerd op zondagvoormiddag.

Wie al dit fraais live wil volgen kan dit vanzelfsprekend via streaming op de website (www.tcr-series.com en www.tcr-series.tv) maar boet wel flink wat aan nachtrust in.

Timing: 
  

Donderdag 11:25 (03:25 CET) – Free Practice 1, timing & streaming
Vrijdag 12:30 (04:30 CET – Free Practice 2, timing & streaming
Zaterdag 07:30 (vrijdag 23:30 CET) – Qualifying, timing & streaming
Zondag 10:00 (02:00 CET) – Races 1 & 2, timing & streaming

Foto's: TCR Intl.Series




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR International Series op donderdag 17 november 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons