van der Horst

Machiels: “Terug bij het team waarmee we altijd succesvol zijn geweest”

AF Corse - Ferrari 488 GT3
AF Corse - Ferrari 488 GT3
Louis Machiels is een van de weinige Belgen die tegenwoordig nog actief is in the Blancpain GT Series Endurance Cup. De Limburger keert dit jaar terug naar AF Corse, het team waarmee hij destijds zijn grootste successen boekte. Na enkele seizoenen afwezigheid is de beproefde formule terug, Machiels kon namelijk Niek Hommerson overhalen om de handschoen terug op te nemen en samen met Andrea Bertolini zal hij in 2017 een derde Pro-Am titel aan zijn palmares proberen toe te voegen.
Attempto Racing - Lamborghini Huracan GT3
Attempto Racing - Lamborghini Huracan GT3
Machiels en Hommerson waren in 2011 en 2012 de primus in de Pro-Am Cup met een Ferrari 458 Italia GT3 en grepen in 2012 en 2014 tevens de klasse overwinning in de 24 Hours of Spa. Hommerson hield het na 2014 voor bekeken en Machiels kwam vervolgens aan de bak bij HTP Motorsport (Bentley) en Attempto Racing (Lamborghini). “De voorbije jaren heb ik zitten zoeken met wie ik zou samenrijden, je moet collega’s en partners hebben waarmee je goed kunt opschieten,” vertelt Machiels aan Autosport.be.

“Vandaar dat ik in het spoor van Paul en Max Van Splunteren ben meegegaan naar Bentley en Lamborghini. Nu heb ik mijn maat Niek kunnen overtuigen om eens terug een seizoen mee te doen. Met Bertolini erbij denk ik dat we goed zitten.” Meervoudig FIA GT-kampioen Bertolini speelde een belangrijke rol bij de triomfen uit het verleden. “We hebben ongeveer dezelfde interesses en het is belangrijk dat het ook klikt naast de baan. Binnen de andere teams was het leeftijdsverschil vrij groot. Het is ook belangrijk dat je allemaal de waarheid vertelt tegenover elkaar en niets verzwijgt, hier zijn geen ego’s,” aldus Machiels.

24H Spa: De start in beeld gebracht
“Ik was al een tijdje terug naar AF Corse aan het lonken en ik heb steeds een zwak gehad voor Ferrari.” Voor zijn GT3 hoofdstuk spendeerde de Belg al een aantal seizoenen in de Ferrari Challenge. “Ik denk dat het niveau in dit kampioenschap globaal gezien nog iets hoger ligt dit jaar. Zeker in de Pro Cup, maar misschien niet zozeer in Pro Am. In denk niet dat je dit nog een Europees kampioenschap kunt noemen, dit is een wereldkampioenschap GT3. Dat is het niveau, dat was de vorige jaren ook al en zeker bij de Pro’s.”

AF Corse - Ferrari 488 GT3
AF Corse - Ferrari 488 GT3
De Hasselaar keert dus terug AF Corse en Ferrari, maar ook daar treft hij een nieuwe wagen aan met de 488. De GT3-versie van de Italiaanse volbloed is een wereld van verschil ten opzichte van de 458 Italia en zou tevens ook de duurste GT3 op de markt zijn. “Vooral naar de Pro-Am-klasse toe moet men de kosten onder controle trachten te houden als SRO het succes wil blijven behouden. De budgetten zijn serieus gestegen in vergelijking met de 458 destijds,” merkt Machiels op. “Desondanks zijn er hier zoveel wagens, dat is toch een beetje contradictorisch. Als de organisatoren een bepaald niveau willen blijven behouden, dan moeten ze daar toch voor oppassen. De GT1’s zijn zo ten onder gegaan.” 

Foto's: Vincent Wouters, Georges De Coster, Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op dinsdag 21 maart 2017.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons