van der Horst

Marc Martens - 1955-2014 - Koen Wijckmans: "Een collega en vriend heeft ons verlaten"

De meest opvallende beelden uit 2013
Met verstomming vernam ik deze ochtend dat Marc Martens afgelopen nacht van ons is heengegaan. Ik ben er niet goed van. Ik kende Marc dan ook al zeer lang, om te beseffen dat we een ex-collega en vooral een goede vriend zijn verloren. Ik had recentelijk nog intens en zeer hard en goed samengewerkt met Marc bij de verwezenlijking van Het Boek-50 jaar Circuit Zolder. Het bracht ons terug naar de eighties waar alles voor ons, toen jonge debuterende journalisten, was begonnen: de redactie van Keesing Auto Magazine.
  • Prospeed Competition
Marc Martens
Marc Martens
Marc had eerder gewerkt bij De Krant en was mij voorgegaan bij de start van “de Keesing” in ’78. Ik werd in ’79 binnengehaald als medewerker voor het verzorgen van de Provinciale Autosport. Marc deed toen al de betere reportages, volgde samen met Willy Weyens het WK Rally en verving af en toe toenmalig hoofdredacteur Walter Rombauts voor de perspresentaties van nieuwe auto’s. 

Na het stopzetten van Keesing Auto Magazine lag hij samen met mij en André Vrijdag zaliger aan de basis van het opstarten van Auto & Sport, het betere maandblad dat na vele jaren zou opgaan in het huidige AUTOnews.  In die periode schreef Marc het uitstekend boek over De Drie Musketiers van Gilbert Staepelaere: Marc Duez, Robert Droogmans en Patrick Snijers. Want, “MM” had zich al die tijd opgeworpen als de Grote Specialist in het BK Rally, met uitmuntende reportages en sterke interviews.

Precies twintig jaar geleden werd Marc getroffen door een hartinfarct, waardoor hij lange tijd buiten strijd was en slechts na een moeizame revalidatie terug de draad kon opnemen met zijn journalistieke activiteiten, zoals de functie van hoofdredacteur van het prille Nederlandstalige Turbo Magazine.

Niet veel later stond hij in voor het verzorgen van de persdienst van de Belcar en ging  hij vervolgens voltijds werken voor Circuit Zolder. Ik werkte toen bij RACB en doordat Marc de taak kreeg toegewezen van promotor van de Belcar, zaten we opnieuw samen aan tafel om het deze keer te hebben over de hervorming van de Belcar en “rivaal” BTCS. Dat wij elkaar goed kenden, hielp bij het afronden van de, ja, soms, moeizame onderhandelingen...  

Na het afstaan van de Belcar aan SRO – wat Marc met veel pijn moest aanvaarden – hield hij zich, met dezelfde passie en inzet, bezig met zijn nieuwe taak als Sustainability Manager van Circuit Zolder en lanceerde hij het concept van de Clean Week.

Marc kreeg in zijn leven harde klappen. Er was het faillissement van Auto & Sport, het verlies van een kleinkind en vorig jaar verloor hij zijn vaste baan bij Circuit Zolder. Ik had hem twee weken geleden nog aan de lijn om te vragen hoe hij het stelde. Hij was bezig met het volgen van een opleiding, hij had enkele projecten en ik stelde voor om na mijn vakantie af te spreken, en bij te praten…

Vaarwel Marc.
Koen

Update maandag 17 maart 2014

De uitvaarplechtigheid van Marc Martens zal aanstaande zaterdag plaatsvinden.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op zaterdag 15 maart 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons