van der Horst

Masters Historic & Belcar: Reacties na afloop van de kwalificaties

Luc De Cock - Jim De Cock
Luc De Cock - Jim De Cock
Het Belcar Endurance Championship anno 2016 is vandaag op gang getrapt met een eerste vrije training in de ochtend en nadien de kwalificaties na de middag. Het veld oogt met 43 wagens indrukwekkend, al gaf menig rijder aan dat het grote aantal wagens en vooral het onderlinge verschil in snelheid het er niet eenvoudiger op maakte. Autosport.be vroeg tekst en uitleg aan enkele van de polesitters van vandaag. Het relaas treft u lager op deze pagina aan.
Scuderia Monza - Ferrari 458 Challenge
Scuderia Monza - Ferrari 458 Challenge
Frank Thiers (Ferrari 458 Challenge - pole Belcar 1): "We hadden top drie gehoopt, dus we zijn zeer tevreden met de pole. Ik heb het gevoel dat we eigenlijk nog wel sneller kunnen, maar verwacht dat het wel bikkelen zal worden morgen tijdens de race. We gaan ondermeer aan de Porsche's van Belgium Racing en MExT taaie klanten hebben, maar goed de koers moet nog gereden worden en we zullen ons verstand moeten gebruiken. Het is zeker niet eenvoudig rijden met zo'n groot veld en je kan zeer eenvoudig veel tijd verliezen bij het dubbelen."

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
Sam Dejonghe (Norma M20 FC - pole algemeen & Belcar 2): "Ik richtte mij op een 1:32.0, wat mijn laptimer aangaf. Bij het uitkomen van de Jacky Ickx-chicane heb ik bijgevolg iets te veel gelift want we draaiden een 1:32.6. Dat frustreerde mij wel een beetje want ik had echt graag een 1.32.5 geklokt, maar al bij al zijn we wel tevreden. Eerst staan is altijd leuk en van op de pole vertrekken is altijd goed. Kwalificeren blijft evenwel een spannend spelletje vind ik (lacht)."

Hamofa Motorsport - BMW M3 GT3
Hamofa Motorsport - BMW M3 GT3
Rob Verhoeven (BMW M3 GTR - pole Belcar 3): "Super dat we de pole gereden hebben, maar ik heb toch het gevoel dat we nog wel een tweetal seconden sneller konden gaan. We hebben nog een klein beetje zoekwerk voor de boeg betreffende de afstelling van de nieuwe ophanging die we ingebouwd hebben. Vanavond gaan we dus nog wat doorwerken aan de auto om vervolgens morgen in de race te trachten nog enkele seconden van onze tijd af te krijgen. Onze doelstelling is top 10 algemeen te rijden en natuurlijk snelste BMW te zijn."

Motorsport Services & Engineering - BMW 235i Cup
Motorsport Services & Engineering - BMW 235i Cup
Bart Van Samang (BMW M235i Racing - 3e Belcar 3 & pole BMW M235i Racing Cup Belgium): "Deze pole is echt wel onverwacht! Ik zette de tijd in de allerlaatste ronde neer en zag na de Sterrenwachtbocht op mijn laptimer dat ik kon uitkomen rond de 1:44. Vanaf toen heb ik heel zuiver gereden en de BMW naar de finish gebracht. De pole is leuk, maar de race morgen zal andere koek worden..."

Comparex Racing by EMG - BMW M3 GTR
Comparex Racing by EMG - BMW M3 GTR
"Steve Vanbellingen (BMW M3 GTR - Pole Belcar 4): "Het ging niet zo goed vandaag, want ik had heel veel last van overstuur. We hebben dan wel de pole in de klasse gedraaid, maar de tijd was niet schitterend. De wagen is absoluut niet zoals we zouden willen en we zijn nu nog aan het werken om deze stabieler te krijgen; het is eigenlijk nog volop zoeken. Morgen gaan we proberen aan te vallen in de openingsfase en trachten aan te sluiten met de traagste proto's en Porsches. Wat dan gebeurt, zien we wel."

Skylimit Yokohama Race Team - Ford Mustang
Skylimit Yokohama Race Team - Ford Mustang
Davy Suffeleers (Ford Mustang - 5e Belcar 4 & beste Mustang): "De Mustang is een zeer leuke wagen, toch wel enkele tellen per ronde sneller dan de BMW van vorig jaar. We moeten de wagen evenwel nog ontwikkelen, dus we leren eigenlijk elke dag bij. Ik ben wel tevreden dat we de snelste Mustang waren vandaag, maar in absolute snelheid komen we ten opzichte van de andere wagens in de klasse natuurlijk te kort; onthou dat deze Mustang heel fel aanleunt bij de straatversie."

André Carlier
André Carlier
André Carlier (BMW E36 - pole Belcar 6):  "Met streetlegal banden - zonder Michelin of Dunlop label - onder een wagen uit 1991 rijden, bewijst dat autosport écht niet duur hoeft te zijn. We hanteren exact dezelfde aanpak als tijdens de 24 Hours of Zolder vorig jaar, een aanpak die ons onverhoopt naar het podium geleid heeft. Autosport kan echt leuk en betaalbaar zijn, als je maar weet hoe je het moet aanpakken. Bij ons ga je dus geen dure Porsche vinden, maar wel onze oude getrouwe BMW geschoeid op Nankang-rubber!"

nvdr. Na deze reactie werd Carlier Racing meegedeeld dat de BMW ingedeeld zou worden in Belcar 5 in plaats van Belcar 6. De wagen zal in principe niet mogen starten gezien deze de 130%-norm van de pole niet haalde. We verwachten evenwel dat de stewards een uitzondering zullen toestaan...

Update
Carlier Racing - BMW E36 325
Carlier Racing - BMW E36 325
Petra Carlier: "Een halfuur voor de kwalificaties hebben de stewards aangekondigd aan alle deelnemers dat er een wijziging was. Wij moesten evenwel opletten wat er tijdens de briefing werd gezegd. Een tijdje geleden waren er nog meer deelnemers, die uiteindelijk afgehaakt hebben. We gaan evenwel starten in Belcar 5 morgen, maar we pakken punten in Belcar 6. Strategisch gezien is dat een minder interessante zaak. Strategie, we zijn daar als klein team veel mee bezig, maar dat is niet verboden natuurlijk. We gaan sowieso morgen nog punten sprokkelen; we zijn een beetje de vreemde eend in de bijt, maar dat maakt het leuk."

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons