van der Horst

Masters Historic Racing & Belcar: Voorbeschouwing van de organisatoren

FIA Masters Historic F1 - Surtees TS9
FIA Masters Historic F1 - Surtees TS9
Met de Masters Historic Racing & Belcar pakt Circuit Zolder tijdens het weekend van 9 en 10 april uit met een sterke affiche om het sportief seizoen 2016 op gang te trekken.
  • Skylimit Events
FIA Masters Historic F1 - Cosworth DFV
FIA Masters Historic F1 - Cosworth DFV
Na de laatste Grand Prix in 1984 verdween het WK Formule 1 van de Zolderse kalender, maar met de komst van het FIA Masters Historic Formula One Championship krijgen we F1-bolides, aangedreven door de goede oude Cosworth DFV-drieliters, te zien die tijdens de golden sixties en seventies het mooie weer maakten in de Belgium Grand Prix. Namen? March 761, Lotus 91, Williams FW07, Tyrrell 011, Shadow DN8, Arrows FA1, Hesketh 308b of Penske PC4 zullen bij velen een belletje doen rinkelen. Dat geldt ook voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship met duels tussen Chevron en Lola.  In de Gentlemen Drivers Pre-66 GT en Pre-66 Touring Cars noteren we de komst van historische auto’s van het slag van MG B, Lotus Elite, Austin Healey, AC Cobra, Ford Falcon, Ford Lotus Cortina en de onvermijdelijke Austins Cooper S. Als extra toetje krijgen de fans van oldies ook nog de eerste round voorgeschoteld van de Belgian Historic Cup!

Voor de Belgische fans is het natuurlijk ook uitkijken naar de eerste afspraak van het Belcar Endurance Championship. Na de revival in 2015 van wat nog Belcar Trophy heette, mogen we bij het overlopen van de deelnemerslijst nu al stellen dat Belcar back is en wel op een zeer hoog niveau. Zowel qua kwaliteit als kwantiteit. Net zoals dat het geval was in het rijke verleden van Belcar, staat de competitie anno 2016 open voor liefst zes verschillende klassen.

Op basis van de opgedane ervaring werden de sportieve regels op bepaalde vlakken aangepast. Zo komt er een normtijd om de GT’s van Belcar 1  en de Sportcars ofte Belcar 2 te nivelleren. Zowel in training als in de races werden voor de twee circuits – Circuit Zolder en Spa-Francorchamps – die Belcar aandoet, bepaalde rondetijden vastgelegd.

Belcar 1:
 
Belcar 1 - DVB Racing
Belcar 1 - DVB Racing
Tweede in het algemeen klassement van de Belcar Trophy en voor de derde keer winst in de 24 Uren van Zolder is het Belgium Racing de uitgesproken favoriet om op de piste te strijd aan te gaan met de Sportcars. Team owner Patric Derdaele rekent hiervoor op zoon Dylan Derdaele en Yannick Hoogaers en de betrouwbaarheid van de Porsche 991 GT3 Cup. Nog geweld uit Stuttgart in Belcar 1 bij het MexT Racing (waar Kris Wauters samenspant met Xavier Stevens) en liefst drie gelijkaardige bolides van André “Speedlover” Van Hoof (met de snelle Grégory Paisse als co van Pierre Paque)
 
“We gaan de eerste confrontatie afwachten om te zien waar de Porsches zich situeren,” zegt Yves Noël, die de derde auto van Speedlover deelt met Peter Van Audenhove. “Wij hebben in internationale races al ervaring opgedaan met het principe van een normtijd. We zullen de cijfergegevens en vooral het finale resultaat in de eerste race van Belcar aandachtig evalueren en dan oordelen over hoe het verder moet.”
 
De afwisseling van de wacht in Belcar 1 zal er steevast komen van de Ferrari 458 Challenge van de Scuderia Monza van de Thiers-broers.
 
“De wedstrijd moet nog altijd eerst gereden worden, alvorens we een oordeel kunnen vellen,” stelt Frank Thiers. “Pannes of pech kunnen een rol spelen, maar ik denk dat onze Ferrari en de Porsches geen maat zijn voor de Sportcars. Ik meet onze kansen liever af tegenover concurrenten waarvan we weten dat er met gelijke wapens wordt gestreden en, ja, ik verwacht dan ook een zeer spannende strijd tegen MexT, Belgium Racing en Speedlover.”
 
De Thiers-broers zijn sinds 2008 trouw aan Ferrari en het wordt het derde seizoen met de 458, die zal worden onderhouden en bijgestaan door het DVB Racing.
 
En wat te denken van de Focus V8 van Raphaël van der Straten en het VDS Racing Adventures? Marc Cars team (voordien Racer Industries team) is al vele jaren actief in de Australische GT en V8 Supercars en wou met de genaamde Focus V8 een betaalbaar alternatief in de markt zetten. De Australische Focus V8 is gebouwd op basis van een buizenchassis met aan de buitenkant het silhouette van een Ford Focus. De motor is gebaseerd op de Ford Coyote V8 5.0 liter, 500 pk sterk. In 2014 maakte het Zolderse publiek al kennis met de Australische krachtbronnen, want drie zulke auto’s kwamen aan de start van de 24 Uren van Zolder en haalden – met o.m. Stienes Longin als Belgische co van de tegenvoeters – de eindmeet!
 
“De twee auto’s zijn deze week via Frankfurt aangeleverd geweest, » doet Raphaël het verhaal van de overzeese tocht, richting Belgium ! « Twee auto’s, want op die manier beschikken wij over voldoende onderdelen om het seizoen goed te kunnen volmaken. Eén auto zijn wij volledig aan het opbouwen en hierbij krijgen we de hulp van een Australische mecanicien en ook de baas van Marc Cars komt overgevlogen om ons met raad en daad bij te staan. De bedoeling is om op donderdag op Circuit Zolder de eerste rondjes te rijden met de Focus V8. »
 
Belcar 2:
 
Belcar 2 - Deldiche Racing
Belcar 2 - Deldiche Racing
De kaarten werden verdeeld. De grote uitdager van Porsche en Ferrari zijn dus de fameuze Sportcars. “We hoeven niet rond de pot te draaien: de Sportcars zijn een pak sneller en we zullen ons moeten inhouden om de normtijd te respecteren en geen straftijd aangesmeerd te krijgen,” zegt Luc De Cock, kopman van het Deldiche Racing. “Iedereen kent de spelregels en we weten dat er in functie van het verloop van de eerste races bijsturingen kunnen volgen.”

De Cock, die dit jaar wellicht toe is aan zijn 40ste actief seizoen, zal de Norma M20 FC tijdens de openingsround delen met Sam Dejonghe, de winnaar van het TCR Stuurwiel RNT. “De volgende race is Tim Joosen aan de beurt, en alleen tijdens de 24 Hours of Zolder spannen we samen, plus een nog te bepalen 4de snelle man,” verduidelijkt Luc. “Wij rijden met hetzelfde chassis, dat voorzien is van alle evoluties 2016. En dat zal nodig zijn, want binnen de Sportcars onderschat ik geenszins de Wolf van PK Carsport met snelle mannen zoals Anthony Kumpen, Bert Longin en Frank Beliën.”

PK, Kumpen en Longin, het zijn namen die mee de geschiedenis schreven van de succesjaren van “de Belcar” en de 24 Uren van Zolder. Samen wonnen zij vier keer de Zolderse etmaalrace, Kumpen is met zes zeges de absolute recordhouder en (toen nog) GLPK was drie keer betrokken partij in één van de triomfen. Het is dus geen toeval dat zij opnieuw aantreden en dit onder de vlag van de Hasseltse formatie.

“Zowel Anthony als ikzelf hadden er echt zin in om opnieuw een eigen auto te laten runnen door onze mannen van PK Carsport en samen voor de overwinningen te gaan in Belcar en de 24 Uren,” legt Bert uit. “Hoewel zij al een druk programma hebben te gaan in Nascar en de BMW M235i Cup met Guillaume en Maxime Dumarey, waren zij meteen gemotiveerd voor het verhaal van een Wolf in Belcar. Zeker toen zij vernamen dat er ook nog een akkoord is tussen Wolf Cars en Heinz Performance – het bedrijf van Anthony en Heinz Bonnaerens – om via PK Carsport verdeler te zijn van Wolf voor de Benelux en in te staan voor een klantendienst.”

Dat PK Carsport de customer service verzorgt voor alle Wolf-klanten klinkt als muziek in de oren van Longin Junior. Hij deelt in dezelfde klasse 2 van het Belcar Endurance Championship zo’n Italiaans autootje van bij het Nederlandse Bas Koeten Racing met Thomas Piessens en Sven Van Laere.
Zegt Stienes Longin: “Naast het feit dat Bas Koeten Racing enorm veel ervaring heeft opgedaan met Wolf, is het een goede zaak te weten dat PK Carsport in nauw contact staat met Wolf Cars en zodoende kan beschikken over alle laatste updates. Op die manier kunnen ook wij rekenen op de juiste feedback en ons beter positioneren.”

Nog Sportcars, maar dan Radical SR zijn er voor Philip Daniëls, in een vroeger leven een vaste waarde in de Formule Ford 2000, en Wim Jeuris. Nieuw is de komst van een Norma van het McDonald’s Racing, dat we tot hiertoe kennen van de VW Fun Cup.

“Ik kreeg vorig jaar de smaak te pakken via de deelname aan de 24 Uren van Zolder als 4de man bij Deldiche,” legt François Bouillon uit. “Ik vond het racen in zo’n Sportcar geweldig en samen met Norma-verdeler Vincent Deschans werd besloten full te gaan voor Belcar. Helaas, ben ik voor de eerste race weerhouden door een zakenreis naar de States en zal Vincent samenrijden met Kenny Boeykens.”

Belcar 3:

Belcar 3 - Hamofa Motorsport
Belcar 3 - Hamofa Motorsport
In Belcar 3 tellen we niet minder dan twaalf BMW’s van de genaamde 235i Cup, maar voor de zege in deze BMW-getinte categorie wordt het eerder uitkijken naar de pk-rijkere BMW’s M3 van Steve “Stand 21” Vanbellingen-Wiebe Wijtzes en de Hamofa-versie van Rob en Kris Verhoeven. Tijdens de voorbije jaren waren de broers vaste klanten in de Belcar-pelotons en leverden steevast strijd in de klasse Toerisme. Té drukke zakelijke bezigheden – Hamofa is gespecialiseerd in de revisie van grotere industriële dieselmotoren met ondertussen een fabriek in de States - noopte hen ertoe het stuur van de BMW M3 aan de haak te hangen. Pas in 2014 waren zij opnieuw van de partij met de Hamofa-BMW M3 V8 GTR E46, goed voor 475 pk!

“Tijdens het weekend van de 600 Km van Spa gingen wij in de eerste round van het BRCC in de Raidillon van de baan, waarbij de auto zwaar werd beschadigd en wij forfait dienden te geven voor de finale race,” blikt Rob terug op de zware klap. “Omdat ons bedrijf bleef groeien, besloten we opnieuw een sabbatjaar in te lassen, maar onder invloed van de opbloei van Belcar hadden wij al uitgemaakt dat we de BMW in 2016 terug van stal zouden halen. In zuivere snelheid zullen we de meute BMW’s 235 achter ons laten en dus beschouwen wij Steve Vanbellingen als onze rechtstreekse concurrent voor de overwinning onze klasse!”

Afwisseling in het veld van de Beierse Motoren Werke komt er van de KTM X-Bow van Xavier Mezquita-Reiner Weisshaupt, de Ginetta G55 van Brit Charman Graham en de Saker RAPX van Ronald Thienpont-Luc Branckaerts-Danny Wagtmans.

Belcar 4:

Belcar 4 - Yokohama Power Racing
Belcar 4 - Yokohama Power Racing
Naast (opnieuw) BMW’s zoals de diesel-120 van ouwe getrouwe Beliën Motorsport of de M3’s van EMG Motorsport en Euroracing, staat de komst van de Ford Mustang Ecoboost in Belcar 4 borg voor het nodige exotisme.

“De bedoeling is om in 2017 te starten met een Cup,” licht Jean-Marc Valckenaere van TeamFloral toe. “2016 is een opstartjaar en dat heeft alles te maken met het aanleveren van voldoende auto’s. Vier auto’s zijn er nu voorzien, waarvan er twee worden voorgereden in de eerste races van Belcar.”
De race versie van de Mustang Ecoboost werd ontwikkeld en gebouwd door Ford Racing USA en heeft een vermogen van zo’n 350 pk. Tijdens de openingsround zal mede-initiatiefnemer Olivier Hermans de Mustang van het Yokohama Power Racing delen met rallyvirtuoos Chris Van Woensel.

Belcar 5:

Belcar 5 - Convents Racing
Belcar 5 - Convents Racing
De klasse Belcar 5 is volledig in handen van de BMW Clubsport Trophy. Aan de spits van het negenkoppig startveld vinden we de uittredende kampioenen van het Lummense Convents Racing. “Het wordt voor ons het derde seizoen in de BMW Trophy”, zegt Davy Convents. “Budgetvriendelijk en iedereen start met gelijke kansen, dat zijn de hoofdredenen waarom ik koos voor deze formule. Precies omwille van de té hoge kosten wou ik niet langer investeren in de carrière van zoon Vincent in karting – hij zat in de jaargang van Max Verstappen – en vormen wij voortaan ploeg, samen met Steve Raymakers, die ons vorig jaar tijdens de 24 Uren is komen vervoegen.”

Belcar 6:

De Belcar 6 tenslotte staat open voor Youngtimers - Toerwagens van voor 1998 en GT’s ouder dan 1990 – en telt op dit ogenblik één deelnemer en dat is de BMW 325 (bouwjaar ’91) van zeg maar ouderdomsdeken André Carlier en dochter Petra. Carlier is een man van vele oorlogen – 4 keer Belgisch kampioen in klimkoersen – en al meer dan veertig jaar actief. Ondanks zijn 67 lentes is hij nog even gedreven én snel, en is vastbesloten om neofieten via het concept “start to race” de eerste knepen van het vak te leren.

Op zaterdag 9 april begint het seizoen van het goed bevolkte Belcar Endurance Championship met een vrije training (9u05-9u50) en de kwalificaties (14u00-14u30). Op zondag 10 april wordt klokke 14u05 de start gegeven van de 125 minuten durende eerste confrontatie van het Belcar Endurance Championship.

Circuit Zolder
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op dinsdag 5 april 2016.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons