van der Horst

Mattias Ekström stopt in WorldRX

Mattias Ekström
Mattias Ekström
Zoals we reeds aangaven in de preview voor de laatste wedstrijd van het seizoen in Zuid-Afrika waarin we stelden dat dit wel eens de laatste race tussen de titanen zou worden, krijgen we spijtig genoeg nu reeds deels gelijk. Mattias Ekström gaat naar eigen zeggen andere horizonten opzoeken nadat Audi Sport net als Peugeot Sport de stekker trok uit hun programma in rallycross. De Zweed werd afgelopen weekend in de Audi S1 vice wereldkampioen nadat Kristoffersson zijn elfde zege liet optekenen in twaalf races.
Andreas, Bakkerud - Mattias Ekström
Andreas, Bakkerud - Mattias Ekström
We kregen in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad een van de mooiste wedstrijden te zien in lange tijd met schitterende duels op of net over de limieten. Een echte promotie voor het WK Rallycross. Het was een beetje zoals een bloemekee als sluitstuk van een schitterend vuurwerk. Een magistraal spektakelstuk en dan de stilte die volgt en afwachten of dit ooit kan worden overtroffen. De ontnuchtering kwam reeds snel toen Ekström verkondigde wat we reeds lang vermoedden.

“Ik ben klaar voor een nieuwe uitdaging maar ik ben er nog niet uit wat ik ga doen en wat er met het wagenpark zal gebeuren. We gaan dit later bekijken. Beter stoppen op een hoogtepunt na een mooie periode van vijf seizoenen. Ik wens ploegmaat Andreas Bakkerud veel succes in zijn verdere loopbaan en zal hem blijven steunen”, aldus Ekström na een zinderende wedstrijd. De Zweed vertelde er niet bij of EKSRX zal blijven bestaan als ondersteuning voor klantenteams. Ook Bakkerud zelf weet uiteraard nog niet wat hij volgend seizoen zal doen maar was naar eigen zeggen tevreden met een derde eindplaats na Kristoffersson en ploegmaat Ekström maar voor andere kleppers zoals Loeb, Solberg en Hansen.

Eriksson in duel met Bakkerud en Loeb
Eriksson in duel met Bakkerud en Loeb
Het WK rallycross krijgt op korte tijd een hele reeks opdoffers te verwerken. Na het officieel vertrek van Audi en Peugeot als fabrieksteams en OlbergsMSE dat met de Fiesta’s een sabbatjaar neemt, beginnen nu ook de piloten af te brokkelen met Ekström als eerste. Ekström was gisteren de eerste die geen full season meer zal rijden, maar er zullen ongetwijfeld nog anderen volgen die rallycross reden op professionele basis. En dan is het uiteraard ook nog bang kijken naar Volkswagen dat overblijft als enig officieel team. We zijn verwend geweest door het hoge niveau, maar dit wil uiteraard niet zeggen dat het materiaal en de privéteams verdwijnen. Ook zonder Ekström & co zal rallycross steeds een van de meest spectaculaire autosportdisciplines blijven.

Foto's: Johnny Loix - Audi - Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 26 november 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of South Africa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons