van der Horst

Maurizio Arrivabene vervangt Marco Mattiacci als teamchef bij Ferrari

Stefano Domenicali - Fernando Alonso - Maurizio Arrivabene
Stefano Domenicali - Fernando Alonso - Maurizio Arrivabene
Toen Marco Mattiacci eerder dit jaar Stefano Domenicali verving, wachtte hem de niet onuitdagende taak om de ontsporende scharlaken trein terug op de rails te plaatsen. Daarin slaagde de Italiaan hoegenaamd niet, met het vertrek van Fernando Alonso als teken aan de wand en zijn ontslag na een dik half jaar als resultaat. Mattiacci wordt opgevolgd door Maurizio Arrivabene die overkomt van bij Philip Morris.
Afgelopen weekend sloot Ferrari het seizoen 2015 af met een teleurstellende negende en tiende plaats in de Grote Prijs van Abu Dhabi en, belangrijker, een vierde plaats in het eindklassement bij de teams, na respectievelijk wereldkampioen Mercedes, Red Bull Racing en Williams. Voor het eerst in meer dan twee decennia behaalde de Scuderia geen enkele overwinning. Een team met de roemruchte geschiedenis als Ferrari onwaardig en zwaar onder niveau met het oog op de komst van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel volgend seizoen.

"Doorheen zijn periode bij Philip Morris was Maurizio Arrivabene van nabij betrokken in de samenwerking met Ferrari, zowel in Maranello als op de verschillende circuits over de wereld. Hij vertegenwoordigde sinds 2010 ook alle F1-sponsors in de F1 commissie", licht Ferrari toe in een persbericht. Naast zijn normale dagtaak is Arrivabene ook lid van de Raad van Bestuur bij voetbalclub Juventus overigens, een ploeg, regerend kampioen, die in de Italiaanse eerste klasse uitkomt en reeds dertigmaal de titel pakte.

Bij Ferrari zal Arrivabene zowel de rol van algemeen directeur van de sportieve tak van Ferrari als deze van teamchef van de F1-renstal op zich nemen. Volgens Ferrari-baas Sergio Marchionne had zijn firma iemand nodig die "over een doorgedreven kennis beschikte, niet van Ferrari alleen, maar ook van de beheersmechanismen alsook de vereisten van de sport."

Foto: Ferrari



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule 1 op maandag 24 november 2014.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons