van der Horst

Maxime Martin: focus op DTM

Maxime Martin
Maxime Martin
Voor Maxime Martin werd 2016 een heel bijzonder jaar. Sportief hoogtepunt was ongetwijfeld zijn eerste overwinning in de 24U van Spa... 24 jaar nadat vader Jean-Michel het hem had voorgedaan. Enkel dagen later trad Maxime in het huwelijk met zijn levengezellin die kort daarop beviel van hun zoontje Félix. Afgezien van de gebruikelijke extrasportieve verplichtingen als BMW-fabrieksrijder benut Martin het winterreces dan ook om in familieverband door de brengen, zeker nu hij deze maand niet aan de start komt van de Daytona 24. Naast alvast de etmaalraces in Spa en op de Nordschleife staat vanzelfsprekend het DTM-kampioenschap centraal in zijn programma voor 2017.
  • De Swert Opticiens
Gezinsuitbreiding ten huize Martin
Gezinsuitbreiding ten huize Martin
"Neen, geen Daytona voor mij dit jaar." wist Maxime ons kort voor de jaarwende te vertellen. "Ik hou wel van de sfeer in de Amerikaanse racepaddocks maar de races zelf ervaar ik als zeer frustrerend. De veelvuldige safety car-fases kunnen een wedstrijd een heel andere draai geven, en als piloot heb je het zelf helemaal niet in de hand. In de Daytona24 bijvoorbeeld kan je omzeggens een ronde achterstand goedmaken telkens de safety car uitrukt zodat de eigenlijke strijd om de zege eigenlijk pas in het laatste uur losbarst. Vanzelfsprekend zal ik tijdens de 24U van Spa en de Nürburgring van de partij zijn, maar het DTM vormt in 2017 meer dan ooit de hoofdmoot van mijn seizoen.

Het klopt dat het DTM op de internationale scène niet zo populair is. Als rijders proberen we daaraan te verhelpen, maar het blijft nu eenmaal een Duits kampioenschap. Maar één dat in Duitsland zelf wel meer bekeken wordt dan de F1. Er zijn plannen om de serie via kostreductie aantrekkelijker te maken, om zo een vierde, vijfde constructeur aan te trekken maar of dat lukt dient afgewacht."

DTM-podium op de Norisring
DTM-podium op de Norisring
In 2014 en 2015 liet Martin in Moskou, resp. op de Nürburgring telkens één zege optekenen en eindigde hij tweemaal zevende in de eindstand. Afgelopen jaar tikte onze landgenoot als achtste aan, met twee derde plaatsen (op de Norisring en in Hockenheim) als beste resultaat. RBM-teamgenoot Tom Blomqvist, zoon van rallylegende Stig, puurde via vier tweede plaatsen een zesde stek in de eindstand uit zijn tweede seizoen bij het team uit Mechelen. "Ik kijk vrij tevreden terug op mijn seizoen" aldus Martin die zich in tegenstelling tot zijn in Engeland geboren en levende teamgenoot aan zijn voor hem nieuwe team moest aanpassen.

"Elk team benadert het kampioenschap op een andere manier:  een andere wijze van werken, van data-analyse, om de auto af te stellen enz., kortom, heeft een andere aanpak, filosofie. Als piloot moet je je in zo'n nieuwe ploeg, nieuw systeem zien te integreren en dat vergt een zekere aanpassingsperiode. Ik denk vandaag volledig in het RBM-team geïntegreerd te zijn, maar dat was zeker niet het geval bij de start van het seizoen. Bovendien had ik toen welgeteld één dag met de auto kunnen testen...

Maxime Martin
Maxime Martin
 2017 wordt alweer heel andere koek. De nieuwe BMW M4 DTM die er aan komt onderscheidt zich van zijn voorganger door een gereduceerd aeropakket en een krachtiger motor. Bovendien krijgen we andere, zachtere banden; die zullen sneller zijn over één ronde maar dan weer vlugger slijten dan in 2016. Drie elementen die de auto toch wel ingrijpend zullen veranderen terwijl er daarom niet meer testdagen worden voorzien. Da's misschien frustrerend maar finaal voor iedereen identiek. Dat RBM voortaan met drie piloten zal aantreden - Bruno Spengler vervoegt het Belgische team nvdr - verandert voor mij niks. Het team daarentegen krijgt na de dubbelslag in Oschersleben (in 2015 met Blomqvist en Farfus -nvdr) nu wel de kans om voor een ... hattrick gaan!"

Foto's: BMW Motorsport & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 7 januari 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons